Reflections about the experience during the pandemic: UNAM students in the face of inequalities and privileges
Keywords:
university students, experience, pandemic, inequalities, privilegesAbstract
During the COVID-19 pandemic, remote education was implemented. This event triggered, among other consequences, the resignation of thousands of students from higher education, of those that could not continue under the new dynamic due to economic problems, family losses, lack of motivation, hardships with mental and physical health, among others. Nonetheless, many students managed to continue their academic processes, making use of different strategies, and subsequently had the chance to return to the classroom gradually. In this context, an inquiry was carried out to learn about what happened to the students during this health crisis in the National Autonomous University of Mexico (UNAM). A qualitative approach was adopted to deepen in the subjectivity of the parties, and the sociology of academic experience was assumed as a theoretical base. Some of the participants made a series of reflections about what they perceived as a contrast between inequality and privilege. They also criticized the role of the institution, as they considered it did not develop enough mechanisms for retention, and they even questioned the meaning and social utility of their career. This is a contribution in the field of higher education in our country and Latin America, as it provides evidence on the critical look from students who were educated in public education during one of our contemporary history most critical periods.
Downloads
References
Aguilar, T. (2019). “Desarrollo humano y desigualdad en México” en México y la cuenca del pacífico, 8 (22), 121-141. Recuperado de: https://www.mexicoylacuencadelpacifico.cucsh.udg.mx/index.php/mc/article/view/573
ANUIES. (2022). Informe de la Encuesta Nacional de Covid-19: la comunidad estudiantil ante la emergencia sanitaria. México: SEP-ANUIES-UANL.
Avendaño, W.; Luna, H. y Rueda, G. (2021). “Educación virtual en tiempos de COVID-19: percepciones de estudiantes universitarios” en Formación Universitaria, 14 (5), 119-128. Recuperado de: https://www.scielo.cl/pdf/formuniv/v14n5/0718-5006-formuniv-14-05-119.pdf
Barbey, L.; Cavallo, C. M. y Monjelat, N. (2022). “Aprender a aprender en la virtualidad: experiencias estudiantiles durante la pandemia por covid-19” en Praxis & Saber, 13 (35). Recuperado de: https://doi.org/10.19053/22160159.v13.n35.2022.14547
Bello. I.; Peterson, P.; Martínez, A., y Sánchez, L. (2021). “Estrategias de afrontamiento: efectos en el bienestar psicológico de universitarios durante la pandemia del COVID-19” en Ciencia y Sociedad, 46 (4), 31-48. Recuperado de: https://doi.org/10.22206/cys.2021.v46i4
Bourdieu, P. y Passeron, J. C. (1977). Los herederos. Los estudiantes y la cultura. Argentina: Siglo XXI Editores.
Condori, H.; Borja, C. A.; Saravia, R. A.; Barzola, M. G. y Rodríguez, J. R. (2021). “Efectos de la pandemia por coronavirus en la educación superior universitaria” en Revista Conrado, 17 (82), 286-292. Recuperado de: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1960
Cuevas, Y.; Gutiérrez, C. y Mireles, O. (2025). Integración, estrategias y subjetividad: estudiantes universitarios en la educación remota de emergencia. México: IISUE-UNAM.
Díaz-Barriga, F.; Alatorre-Rico, J. y Castañeda-Solís, F. (2022). “Trayectorias interrumpidas: motivos de estudiantes universitarios para suspender temporalmente sus estudios durante la pandemia” en Revista Iberoamericana de Educación Superior, XIII (36), 03-25. Recuperado de: doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2022.36.1181.
Dubet, F. (1994). Sociologie de l´expérience. Paris: Seuil.
Dubet, F., y Martuccelli, D. (1998). En la escuela. Sociología de la experiencia escolar. Barcelona: Losada.
Dussel, I. (2021). “La escuela en la pandemia. Reflexiones sobre lo escolar en tiempos dislocados” en Praxis Educativa, 15, 1-16. Recuperado de: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/16482
Flick, U. (2004). El diseño de investigación cualitativa. Madrid: Morata.
Gibbs, G. (2014). El análisis de datos cualitativos en investigación cualitativa. España: Morata.
Goetz, J. P. y LeCompe, M. D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en la investigación educativa. Madrid: Morata.
Gómez, D. A.; Alvarado, R. A.; Martínez, M. y Díaz de León, C. (2018). “La brecha digital: una revisión conceptual y aportaciones metodológicas para su estudio en México” en Entreciencias: diálogos en la sociedad del conocimiento, 6 (16), 47-62. Recuperado de: doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2018.16.62611
Hernández, C. A.; Prada, R. y Mariño, L. F. (2021), “Educación mediada por las TIC en la educación superior en medio del periodo de aislamiento de la pandemia Covid-19” en Revista Boletín Redipe, 10 (10). Recuperado de: https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1491/1407
Hoodges, C.; Moore, S.; Lockee, B.; Trust, T. y Bond A. (2020), “The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning” en Educause Review. Recuperado de https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning
Hopenhayn, M. (2022). “La cultura del privilegio y la igualdad de derechos: antípodas por resolver en las democracias latinoamericanas” en El trimestre económico, 89 (353), 257-275. Recuperado de: doi.org/10.20430/ete.v89i353.1419
INEGI (2021). Encuesta para la Medición del Impacto Covid-19 en la Educación (ecovid-ed) 2020. Presentación de resultados, Segunda edición. México. Recuperado de: https://www.inegi.org.mx/contenidos/investigacion/ecovided/2020/doc/ecovid_ed_2020_presentacion_resultados.pdf
INEGI (2022). Encuesta nacional sobre disponibilidad y uso de tecnologías de la información en los hogares, 2019. México. Recuperado de: https://www.inegi.org.mx/temas/ticshogares/default.html
Jodelet, D. (2003). Aperçu sur les méthodologies qualitatives. En Serge Moscovici y Fabrice Buschini (eds.). Les méthodes de sciences humaines (139-162). Paris: PUF.
Lovón, M. y Cisneros, S. (2020). “Repercusiones de las clases virtuales en los estudiantes universitarios en el contexto de la cuarentena por COVID-19: El caso de la PUCP” en Propósitos y Representaciones, 8 (SPE3). doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.588
Miles, M. y Huberman, M. (2003). Analyse des données qualitatives. Bruxelles: de Boeck Universite.
Morán, L.; Álvarez, G. y Manolakis, L. (2021). “Experiencias de aprendizaje estudiantil en la pandemia. Un análisis acerca de la sincronía y asincronía en la formación universitaria” en Virtualidad, Educación y Ciencia, 24 (12), 49-71. Recuperado de: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/36311/36639.
Norris, P. (2001). Digital divide? Civic engagement, information poverty and the Internet worldwide Cambridge: Cambridge University Press. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/261947703_Digital_Divide_Civic_E95ngagement_Information_Poverty_and_the_Internet_World-Wide
Puraivan, E.; León, M.; Ferrada, C.; Riquelme, F. y Lasnibat, T. (2022). “Análisis de emociones en estudiantes de primer ciclo universitario, en el contexto del Covid-19. Un estudio de caso” en Revista de la Educación Superior, 51 (202), 53-68. Recuperado de: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-27602022000200053&script=sci_arttext
Sandoval, E. A. (2022). “El trabajo de campo en la investigación social en tiempos de pandemia” en Espacio Abierto. Cuaderno Venezolano de Sociología, 31 (3), 10-22. Recuperado de: http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-00062022000300010&lng=es&tlng=es
UNAM (2025). Agenda estadística 2025. México: UNAM. Recuperado de: https://www.planeacion.unam.mx/Agenda/2025/pdf/AgendaUNAM2025.pdf
UNAM (2020). Presenta la UNAM Plan de Emergencia de Apoyo a Estudiantes para mejorar su capacidad de conectividad y aprendizaje a distancia. Gaceta UNAM. Núm. 5159, 24 de septiembre. Recuperado de: https://www.gaceta.unam.mx/presenta-la-unam-plan-de-emergencia-de-apoyo-a-estudiantes-para-facilitar-y-mejorar-su-capacidad-de-conectividad-y-aprendizaje-a-distancia/
UNESCO-IESALC (2020). COVID y Educación Superior: de los efectos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. Santiago de Chile: UNESCO-IESLAC. Recuperado de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000375125.locale=es
Valdivieso M.; Burbano, V. y Burbano, Á. (2020). “Percepción de estudiantes universitarios colombianos sobre el efecto del confinamiento por el coronavirus, y su rendimiento académico” en Revista Espacios, 41(42). Recuperado https://www.revistaespacios.com/a20v41n42/a20v41n42p23.pdf
Vasilachis, I. (2006). “La investigación cualitativa” en Irene Vasilachis (coord.), Estrategias de investigación cualitativa, (23-64). México: Gedisa.
Downloads
Published
Issue
Section
ARK
License
Copyright (c) 2025 Yazmín M. Cuevas Cajiga, Catalina Gutiérrez López, Olivia Mireles Vargas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.



