The streaming landscape in Argentina: Jobs, content production, and rights at stake
Keywords:
digital media, streaming, cultural production, work, YouTubeAbstract
The article analyzes recent changes in the organization of work and production in digital media, focusing on the spread of streaming channels in Argentina, based on a comparison between what is happening in the capital of the country and in the different provinces. The investigation raises questions about the characteristics of the audiovisual formats that are emerging with a broader impact on their organizational structures, media management, the tasks performed, and content creation in a country with a highly centralized media landscape. It analyzes the new inequalities and rights affected, investigating the experiences that workers have had with media and platforms, particularly with regard to YouTube as the main intermediary for content. The study is based on a preliminary map of Argentine streaming, an exploratory survey, and two focus groups with workers in the sector to analyze the characteristics of media productions; algorithmic content management and control by platforms; the conditions imposed on channels and the possibilities offered to monetize productions; and finally, labor rights within a concentrated ecosystem that so far offers few opportunities and guarantees for work.
Downloads
References
Andrade, J. (10 de junio de 2024). Streaming 2024 en Argentina: canales líderes, figuras, estrategias y monetización. El Economista. Recuperado de: https://eleconomista.com.ar/sociedad-redes/streaming-2024-argentina-canales-lideres-figuras-estrategias-monetizacion-n74497
Barreto, D. y Fernández, M. B. (6 de noviembre de 2024). El Auge de los Canales de Streaming en Argentina, ponencia III Congreso Internacional de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de San Martín, General San Martín.
Batiston, V. y Peirone, M. A. (2018). Sostenibilidad de medios de comunicación alternativos y digitales. La persistencia de la resistencia. Una sistematización del caso de La Ventolera en Villa María [Trabajo Final de Grado]. Universidad Nacional de Villa María.
Bernardi, M. T. (2020). Las prácticas periodísticas en medios nativos digitales locales, en S. Poliszuk y A. Barbieri (Dir.), Medios, agendas y periodismo en la construcción de la realidad (pp. 45-57). Editorial UNRN.
Berti, A. (2023). Nanofundios. Crítica de la cultura algorítmica. Editorial La Cebra.
Bulloni, M.N. (2024). “El trabajo en la producción audiovisual en la era de las plataformas. Acomodamientos, tensiones y nuevos desafíos en la Argentina de la pospandemia”, en Cuestiones de Sociología, 29, e164. Recuperado de: https://doi.org/10.24215/23468904e164
Busaniche, B. (2016). Propiedad intelectual y derechos humanos. Hacia un sistema de derechos de autor que promueva los derechos culturales. Fundación Vía Libre. Tren en Movimiento.
Calderón, M. (8 de mayo de 2025). La sindicalización en el streaming avanza. Argentina: Agencia de Noticias Ciencias de la Comunicación UBA (ANCCOM). Recuperado de: https://anccom.sociales.uba.ar/2025/05/08/la-sindicalizacion-en-el-streaming-avanza/
Califano, B. (2021). “Economía política de la comunicación: de sus orígenes a la consolidación del campo en América Latina”, en Perspectivas de la Comunicación, 14(2), 57-94. Recuperado de: https://doi.org/10.4067/S0718-48672021000200057
El gato y la caja (10 de junio de 2024). El día que prendieron la luz. Una historia de los nuevos medios digitales en Argentina a través de sus comunidades. Recuperado de: https://elgatoylacaja.com/el-dia-que-prendieron-la-luz
Fundación Gabo (s/f). El hormiguero. Informe sobre el estudio de medios nativos digitales latinoamericanos 2022. Recuperado de: https://mailchi.mp/fundaciongabo/informe-el-hormiguero
Kuyucu, M. (2019). The transformation of Traditional TV to YouTube with Social Media and its Reflections in Turkey. Archives of Business Research, 7(1), 189-202. Recuperado de: https://doi.org/10.14738/abr.11.5968
Lanusse, O., de León, M F. (2023). Alguien dice algo: LuzuTV, el streaming y el ¿nuevo? modelo audiovisual, [Tesis de grado], Universidad de San Andrés, Buenos Aires.
Manovich, L. (2006). El lenguaje de los nuevos medios de comunicación: La imagen en la era digital. Paidós
RAICCED (Octubre de 2023). Derechos comunicacionales en Argentina. Desigualdades, obstáculos y políticas (2019-2023). Recuperado de: https://raicced.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/12/raicced_informe2_derechos-comunicacionales.pdf
Red de Medios Digitales. (28 de octubre de 2024). Censo de medios digitales 2024. Recuperado de: https://elgritodelsur.com.ar/pluriempleados-salarios-indigencia-red-de-medios-digitales-presento-censo-2024/
Red de Medios Digitales. (3 de noviembre de 2022). Informe Censo 2022. Recuperado de https://drive.google.com/file/d/19fJbKfPEr_pq1kIiHPpE7J1b8-NjEWH1/view
Retegui L. (2021). Metrics at Work: a case study about the tensions in the journalistic industry. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(4), 1205-1214. Recuperado de: https://doi.org/10.5209/esmp.71296
Rivera, C.; Canacas, I. B.; Jovel, D. E. y Romero, J. A. (2017). Millennials: El nuevo reto del Marketing. Realidad Empresarial, (3), 7-13. http://dx.doi.org/10.5377/reuca.v0i3.5961
Scolari, C. (12 de febrero de 2015). Ecología de los medios, entornos, evoluciones e interpretaciones. Hipermediaciones. Recuperado de: https://hipermediaciones.com/2015/02/12/ecologia-de-los-medios/
Torres- Toukoumidis, A. y De Santis- Piras, A. (2020). Youtube y la comunicación del siglo XXI. Ediciones CIESPAL.
Vercellone, C. (2020). “Tiempos y destiempos de la ley del valor/plusvalía”, en Miguez, P. Trabajo y valor en el capitalismo contemporáneo: reflexiones sobre la valorización del conocimiento (13-30). Universidad Nacional de General Sarmiento.
Downloads
Published
Issue
Section
ARK
License
Copyright (c) 2025 Victoria BATISTON, Juan Martín ZANOTTI

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.



