Philosophy of analytical induction: Can statistics solve the problem of n case?

Authors

  • Martín Zapico Instituto de Formación Docente Continua - San Luis y Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de San Luis (Argentina)

Keywords:

Analytical Induction, Epistemology, Falsificatio, Statistics, Philosophy

Abstract

In this article, we will work on analytic induction (AI) in relation to the falsificationist method and the possibilities of giving possible answers to the problem of uncertainty in the search for the negative case. First, AI and Karl Popper's falsificationism will be described and then, similarities and differences will be established. From this contrast, a work proposal to use AI with certain statistical methods will be developed in order to reduce the level of uncertainty handled by the researcher who uses it.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abreu, J. L. (2012). “Hipótesis, Método & Diseño de Investigación”, en Daena: International Journal of Good Conscience, Vol. 2, Nº 7, 187-197.

Archenti, N. & Piovani, J. (2007). “Los debates metodológicos contemporáneos”, en A. Marradi, N. Archenti y J. Piovani (Auts.). Metodología de las ciencias sociales, 29-44.

Azpurua, F. (2005). “La Escuela de Chicago. Sus aportes para la investigación en ciencias sociales”, en Sapiens, Vol. 2, Nº 6, 25-36.

Bacon, F. (2010). Novum organum. Jazzybee Verlag.

Caso, N. (1978). Estadística aplicada. Recuperado de: http://www.academia.edu/download/40414438/Estadistica_Aplicada_t2.docx

Comte, A. (1978). Curso de filosofia positiva. São Paulo: Abril Cultural.

De la Peña, G. (2003). “Simmel y la Escuela de Chicago en torno a los espacios públicos en la ciudad”, en Quaderns-e de l'Institut Català d'Antropologia.

Departamento de Asuntos Económicos y Sociales de la ONU (2018). Recuperado de: http://countrymeters.info/es/Argentina

Giménez, G. (2015). “En torno a la crisis de la sociología”, en Sociológica, México, Nº 20.

Indec (2018). Recuperado de: https://www.indec.gob.ar/

López, J. P. & Serra, I. (2010). La escuela de Chicago de sociología. Siglo Veintiuno de España Editores.

Popper, K. R. (1989). La lógica de la investigación científica. REI.

Santo Tomás, D. A. (1962). Summa theologiae. Roma: Paoline.

Silva Ayçaguer, L. C. (1997). Cultura estadística e investigación científica en el campo de la salud: una mirada crítica. Ediciones Díaz de Santos.

Sozzo, M. (2016). “Park, Shaw y McKay y la mirada sociológica sobre el delito en la Escuela de Chicago”, en Delito y Sociedad, 1(25), 107-114.

Spiegel, M. R. (1991). Estadística. McGraw-Hill Interamericana.

Znaniecki, F. (1934). The Method of Sociology. New York: Farrar and Rinehart.

Published

31-05-2019

ARK