Condition of possibility of emerging subjectivities in teenagers, boys and girls who live under the effects of exclusion processes
Keywords:
subjetivity, exclusion, teenagers, boys and girls, emerging subjectivitiesAbstract
This work develops from the idea that the construction of knowledgethat allows us to actupon reality in order to transform it is necessary in the Latin American scenario which is little by little carrying out a process of denaturalization of inherited truths that have a clear European-bourgeois-white-masculine slant.To achieve this, I will try to analyze which are the conditions of possibility of emerging subjectivities in teenagers, boys, and girls who suffer the effects of exclusion processes, from two different perspectives constitutive of the meanings that define our societies of today: that of the logic of modernity, that consolidates the capitalist project with its neoliberal variable, and the one that sustains a de-colonial positioning that challenges us to think ourselves beyond the third world. The focus of this work is on categories crossed by conceptions of exclusion processes, violence, State, institutions, and their transformations and destitutions. These categories are childhood, subjectivity and emerging subjectivities, the last ones analyzed from their conditions of possibility according to the potentials that can be developed.
Downloads
References
Bleichmar, S. (2006) No me hubiera gustado morir en los 90. Ed. Taurus. Buenos Aires Argentina.
Bleichmar, S. (2008) Violencia Social -Violencia Escolar. Noveduc. Buenos Aires Argentina.
Botero P. y Alvarado S. (2006) “Niñez ¿política? y cotidianeidad” Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud. Vol. 4, Nº. 2.
Briuoli (2007) Revista. Haol Nº 13 Pág. 81-88. Argentina.
Carli S. y otros (2006) La cuestión de la infancia. Entre la escuela, la calla y el shopping. Editorial Paidos. Buenos Aires, Argentina.
Central de Trabajadores Argentina CTA (2002) Instituto de Estudios y formación. Argentina: comunidades en riesgo. Claudio Lozano. Buenos Aires, Argentina.
Escobar, A. (2010) Una minga para el postdesarrollo: lugar, medio ambiente y movimientos sociales en las transformaciones globales. Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Fondo Editorial de la Facultad de Ciencias Sociales. Lima, Perú.
Corea C., y Lewkowicz I., (2008) Pedagogía del Aburrido. Ed. Paidos Educador. Buenos Aires Argentina.
Freire, P. (1976) Educación y Cambio. Ediciones Búsqueda. Buenos Aires, Argentina.
Galende, E. (1997) De un horizonte incierto. Psicoanálisis y salud mental en la sociedad actual. Paidós. Buenos Aires, Argentina.
Gonzalez Rey, F. (2006) Entrevista realizada por Díaz Gómez Álvaro.
Granada, P. (2006) Aportes de la Escuela de pensamiento de Hugo Zemelman para la comprensión de las prácticas infanta-juveniles como expresiones de ciudadanía.
Liwski, N. (1998) Los niños del silencio y la justicia. APDH. Buenos Aires, Argentina.
Pedraza Gómez, Z. (2007) El trabajo infantil en clave colonial: consideraciones histórico-antropológicas.
Sanchez Parga (2009) Del niño sujeto al niño objeto: una mutación antropológica.
Downloads
Published
Issue
Section
ARK
License
Copyright (c) 2011 Ana Masi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.