Habitus, field and practice of knowledge

Authors

  • Jorge Fabio Boso Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de San Luis (Argentina)

Keywords:

field, habitus, practices, knowledge

Abstract

In the present work we attempt to reflect upon some Pierre Bourdieu’s fundamental theoretical concepts such as the concepts of habitus and field. We try to show possible articulations between both concepts, to account for certain issues present in the academic-professional field. We conclude that the practices o knowledge constitute primary tools necessary to produce other subjective positionings.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bachelard, G. (1978). El racionalismo aplicado. Buenos Aires: Paidós.

Bachelard, G. (1991). La formación del espíritu científico. Buenos Aires: Siglo XXI.

Bourdieu, P. (1980). Campo del poder y campo intelectual. Barcelona: Folio.

Bourdieu, P. (1988). Cosas dichas. Buenos Aires: Gedisa.

Bourdieu, P. (1991). El sentido práctico. Madrid: Taurus.

Bourdieu, P. (1999). “El campo científico”, en Revista Redes. Buenos Aires: Quilmes.

Bourdieu, P.; Chamboredon, J. C. y Passeron, J. C. (1996). El oficio del sociólogo. México: Siglo XXI.

Bourdieu, P. y Wacquant, L. (1995). Respuestas. Para una antropología reflexiva. México: Grijalbo.

Guyot, V. (2000). “La enseñanza de las ciencias”, en Revista Alternativas. Serie: Espacio Pedagógico, 17. San Luis: Laboratorio de Alternativas Educativas.

Guyot, V. y otros (1995). “La práctica docente y la realidad del aula. Un enfoque epistemológico”, en Revista Enfoques Pedagógicos, 3(2), Bogotá.

Published

31-07-2012

ARK