Restitution of rigth to higher education for indigenous people
Keywords:
right to education, Higher education, ancestral knowledge, indigenous peoples, restitution of rightsAbstract
In this work we address the right of indigenous peoples to education. Based on the data that shows the existence of complex systems of pre-Hispanic education, we propose the "principle of restitution" of this right to the indigenous peoples of Abyayala. We start with a brief description of the "state of the world's indigenous peoples" and the difficulties in accessing education. Next, we describe the educational project for good governance, promoted by Felipe Guaman Poma de Ayala. Third, we raise the need to restore the right to higher education to indigenous peoples. We present as an argument the precedent of Nahuatl education in Mexico-Tenochtitlan. Finally, we collect features of the project developed by the Franciscansat the Colegio Imperial Santa Cruz de Tlatelolco. Wehighlight the integral character of the educational praxis and the multi-epistemic logic of the Colegio de Santa Cruz.
Downloads
References
Acosta, P. José de [1589]. Historia Natural y Moral de las Indias y De Procuranda Indorum Salute, en Mateos, Francisco. (1954). Obras del P. José de Acosta de la Compañía de Jesús, Biblioteca de Autores españoles: Tomo septuagésimo tercero. Madrid: Atlas.
Argumedo, Alicia; Giménez, Patricia Viviana. V.; Lozano, Claudio Raúl; Biella Calvet, Bernardo José; Riestra, Antonio Sabino (2015).Proyecto de ley. Expediente 2871-D-2015. Universidad Nacional Intercultural de los Pueblos Indígenas. Creación. Fecha: 20/05/2015. Disponible en:https://www.hcdn.gob.ar/proyectos/proyectoTP.jsp?exp=2871-D-2015.
Avero, Alfredo (1998). El Calméca, en E. de la Torre Villar (Ed.), Lecturas Históricas Mexicanas, Tomo II (Segunda Edición, pp. 557-562). México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Históricas.
Avero, Alfredo (1902). El Colegio de Tlatelolco. Boletín de la Real Academia de Historia, Tomo XL, pp. 517-529. Comandancia General del Ejército Zapatista de Liberación Nacional (1996). 4aDeclaración de la Selva Lacandona. Recuperado 3 de abril de 2016, de Estación claridad: vengo llegando website: https://javiersoriaj.wordpress.com/2011/06/28/4%C2%AA-declaracion-de-la-selva-lacandona-enero-1996/
Buranbaeva, Oksana; Conejo Maldonado, Myriam; Hansen, Ketellenert; LAMA, Makta; MIGIRO, Priscila y Tukuitonga, Collin (2009). State of the World’s Indigenous Peoples, 2nd Volume (Department of Economic and Social Affairs of the United Nations) (N.oST/ESA/328; p. 250; R. Molina, Trad.). Recuperado de United Nations publication website:http://www.un.org/esa/socdev/unpfii/documents/2015/sowip2volume-ac.pdf
Carino, Joji; Champagne, Duane; Collings, Neva; Cunningham, Myrna; Sambo Dorough, Dalee Sambo; Kipuri, Noamiy; Trask, Mililani (2009). State of the World’s Indigenous Peoples (Department of Economic and Social Affairs of the United Nations)(N.oST/ESA/328; p.250). Recuperado de United Nations publication website: http://www.un.org/esa/socdev/unpfii/documents/SOWIP/en/SOWIP_web.pdfCH
De La Cruz, Martín y Badiano, Juan (1991). Libellus de Medicinabulus Indorum Herbis. México: Fondo de Cultura Económica-IMS. (Versión Original, 1522). DESA (Department of Economic and Social Affairs Indigenous Peoples, ONU) (2009). State of the World’s Indigenous Peoples(Vol. 1). New York, NY, USA: United Nations Publications.
De La Cruz, Martín y Badiano, Juan (2015). State of the World’s Indigenous Peoples (Vol. 2). New York: United Nations Publications.
Ducatenzeiler, Gisel (2016, mayo 24). La situación de los pueblos indígenas en Argentina es terrible. En Mirada Global Historias Humanas, Noticias ONU. Recuperado de https://news.un.org/es/audio/2016/05/1414611
Durán, Fray Diego (1880). Historia de las Indias de Nueva España. Tomo II (Escritos del Siglo XVI). México: Imprenta de Ignacio Escalante.
Dussel, Enrique (1994). 1492. El encubrimiento del Otro. Hacia el origen del «mito de la Modernidad». La Paz, Bolivia: Plural editores y Centro de Información para el Desarrollo.
Eladi Baños, Josep y Marchpujol, Marian (1994). Farmacología ocular. Barcelona: Universidad Politécnica de Catalunya.
Gotari, Elide (1963). La ciencia en la historia de México. México: Fondo de Cultura Económica.
Guaymás, Álvaro (2017). Educación Superior Intercultural en Argentina: experiencias, logros y desafíos para la democratización. Revista Educación Superior y Sociedad, Instituto Internacional de Unesco para la Educación Superior en América Latina y el Caribe, Educación Superior y Sociedad. Colección 25, Vol.20, 77-102.
Ivanoff, Sonia Liliana y Loncon, Daniel Leonidas (2016). Cátedra Libre de Pueblos Originarios. Universidad Nacional de la Patagonia San Juan Bosco: Experiencias, interpelaciones y desafíos, Revista del Instituto de Investigaciones en Educación Facultad de Humanidades, N° 8,Universidad Nacional del Nordeste,2-6.
Jofré, José Luis (2019a). La emergencia de los pueblos originarios en los discursos de Evo Morales: una lectura, otros tiempos. Revista Tinkuy, Año 2, Vol. 3, Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de San Luis, 52-96.
Jofré, José Luis (2019b). Bien Vivir, trazas de sentido entre Guaman Poma y Evo Morales. Revista Argonautas. UNSL. Revista Argonautas: Revista Digital de Educación y Ciencias Sociales, Volumen 9, número 13, Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de San Luis, 81-109.
Lenton, Daniel; Thisted, Sofía; Padawer, Ana; Mancinelli, Gloria y Aliata, Soledad(2014). ¿Una Universidad Nacional Intercultural Indígena en Argentina? Apuntes sobre la Audiencia Pública efectuada en el Congreso Nacional, el 7 de agosto de 2013. En Boletín de Antropología y Educación, Año 5 -Nº 07, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires, 13-21.
León-Portilla, Miguel (1996). Los Manifiestos en Náhuatl de Emiliano Zapata. México y Cuernavaca, Morelos: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Históricas y Gobierno del Estado de Morelos.
León-Portilla, Miguel (1998). El concepto náhuatl de educación. En Torre Villare. de la.(Ed.), Lecturas Históricas Mexicanas, Tomo V(Segunda Edición, pp. 577-587). México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Históricas.
León-Portilla, Miguel (2006). La Filosofía Náhuatl estudiada en sus fuentes. Con un nuevo apéndice (Décima edición). México: Universidad Nacional Autónoma de México. (Versión Original, 1956)
López Austin, Alfredo (Comp.) (1993). Textos de medicina náhuatl. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Tercera Edición.
León-Portilla, Miguel (1996). La enseñanza escolar entre los mexicas, en Mílada Bazant (coord.), Ideas, valores y tradiciones. Ensayos sobre historia de la educación en México (pp. 27-40). México, El Colegio Mexiquense.
Lozoya, Xavier (2008). Nicolás Monardes (1493-1580): el introductor de la flora medicinal americana en Europa. Revista de Fitoterapia, Vol. 8 Número I, pp.29-34.
Marín, Guillermo (2009). Pedagogía Tolteca. In California Association for Bilingual Education Annual Conference, Long Beach, CA.
Mato, Eduardo (Comp.) (2017). Educación Superior y pueblos originarios y afrodescendientes en América Latina: políticas y prácticas de inclusión, democratización e interculturalización. Sáenz Peña: Universidad Nacional de Tres de Febrero.
Monardes, Nicolás (1573) Primera y segunda y tercera partes de la historia medicinal de las cosas que se traen de nuestras Indias Occidentales que sirven en medicina; tratado de la piedra bezaar, y de la yerva escuerçonera: dialogo de las grandezas del hierro y de sus virtudes medicinales: tratado de la nieve y del bever frio. Sevilla: en Casa del Alfonso Escrivano.(Versión Original, 1545)
Montiel, Mariana (2018). Revive el primer tratado de Farmacología de América. En Gaceta Facultad de Medicina, Universidad Nacional Autónoma de México. Enero 31. http://gaceta.facmed.unam.mx/index.php/2018/01/31/revive-el-primer-tratado-de-farmacologia-de-america/
Ortiz Fernández, Carolina (2009). Guaman Poma de Ayala, Clorinda Matto de Turner, Trinidad Henríquez y la teoría crítica –sus legados a la teoría social contemporánea–. Yuyaykusun, N° 2, Revista del Departamento Académico de Humanidades de la Universidad Ricardo Palma, 263-284.
Pedrini, Juan Manuel; Martínez Campos, Gustavo José; Ferreyra, Araceli; Grosso, Leonardo; Marcopulos, Juan Fernando; Giacomino, Daniel Oscar; Aguilar, Lino Walter; Perie, Julia Argentina; Mongelo, José Ricardo; Gaillard, Ana Carolina; Raimundi, Carlos; Mendoza, Sandra Marcela(2015). Proyecto de Ley Universidad Nacional Intercultural de los Pueblos Originarios. Creación. Expediente 1603-D-2015. Fecha: 09/04/2015.https://www.diputados.gov.ar/proyectos/proyecto.jsp?exp=1603-D-2015.
Poma De Ayala, Felipe Guaman (1615). El primer nveva corónica i bven gobierno (1615/1616). Facsímil del manuscrito autógrafo, transcripción anotada, documentos y otros recursos digitales. Recuperado de http://www.kb.dk/permalink/2006/poma/info/es/frontpage.htm
Sahagún, Bernardinode (1979). Historia General de las Cosas de la Nueva España [1558-1570], 2 tomos. México: Editorial Porrúa.
Sahagún, Bernardinode (1981). El México antiguo: selección y reordenación de la Historia general de las cosas de Nueva España de fray Bernardino de Sahagún y de los informantes indígenas. Caracas: Fundación Biblioteca Ayacucho.
Serna Arnaiz, Mercedes y Castany Prado, Bernat (2014). Notas complementarias. En «Motolinía». Historia de los Indios de la Nueva España [1536]. Madrid, España: Real Academia Española –Centro para la Edición de los Clásicos Españoles.
Thouvenot, Marc (2014). Diccionario náhuatl-español basado en los diccionarios de Alonso de Molina con el náhuatl normalizado y el español modernizado. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Históricas Fideicomiso Felipe Teixidor y Monserrat Alfau de Teixidor.
Van Zantwijk, Rudolf (1996). Los seis barrios sirvientes de Huitzolopochtli. Estudios de Cultura Náhuatl, Instituto de Investigaciones Históricas, Universidad Nacional Autónoma de México N° 6, 177-185.
Downloads
Published
Issue
Section
ARK
License
Copyright (c) 2020 José Luis Jofré
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.