Students’ perceptions around the experience of completing secondary education in institutions of the Program of Permanent Education for the Young and Adults in San Luis

Authors

  • María Noelia Gómez Universidad Nacional de San Luis

Keywords:

senses, secondary, experience, young, adults

Abstract

This paper, which come from a fieldwork carried out by the research named “Public policies for the Permanent Education for Youth and Adults (EPJA) secondary level in San Luis from 2006 at the actuality and the students senses about the experience” presented in december 2019 to access to Master’s Degree in Society and Institutions (FCEJS -UNSL). Here we focus on the analysis of the senses attributed by students to the experience of attending secondary school at EPJA, organized in three main categories: senses around the links with others,senses around the links with the worldand sense in relation to themselves(Mélich, 2006).With the first one it was possible to visualize the value they give to face to face links in the experience. About the latter, the transit through the secondary school enabled them to access knowledge that they recover as valuable and that they find useful for their daily lives and for think more critically the world. Furthermore, the experience promoted new senses in relation to themselves because since after passing for the secondary school in EPJA they feel more capable to design new future plans. Recovering this voices allowed access to the subjective way in which each one means the world, reinterprets it, reworks it and prints new senses and put into dialogue with the broader discourses of the public policies for the modality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acín, Beatriz (2013). La educación secundaria de adultos en la actualidad. Un estudio comparado entre Córdoba (Argentina) y Cataluña (España). (Tesis Doctoral, Universitat de Barcelona, Barcelona, España). Recuperado de: http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/54544

Bárcena, Fernando & MÉLICH, Joan Carles (2014). La educación como acontecimiento ético. Natalidad, narración y hospitalidad. Buenos Aires: Miño & Dávila.

Bolleta, Viviana & GARCÍA, Ana Clara (2011). “La Nocturna”: estigma de marginación, horizonte de Posibilidad. Ponencia presentada en las VI Jornadas de Jóvenes Investigadores del Instituto de Investigaciones Gino Germani, 10, 11 y 12 de noviembre de 2011. Recuperado de: http://jornadasjovenesiigg.sociales.uba.ar/wp-content/uploads/sites/107/2015/04/eje11_bolleta.pdf

Brusilovsky, Silvia & CABRERA, María Eugenia (2015). Educación escolar de adultos: una identidad en construcción. Buenos Aires: Noveduc.

Contreras, Domingo & PÉREZ de LARA, Nuria (2010). Investigar la experiencia educativa. Madrid, España: Morata.

Ferry, Gilles (1997). Pedagogía de la formación. Buenos Aires, Argentina: EdicionesNovedades Educativas.

Di Pierro, María Clara (2012). Una evaluación de los progresos y las limitaciones de las políticas públicas recientes de educación de jóvenes y adultos en Brasil. En Finnegan, Florencia (Comp.), Educación de jóvenes y adultos. Políticas, instituciones y prácticas (p. 80-102). Buenos Aires, Argentina: Aique.

Finnegan, Florencia (2016). “La educación secundaria de jóvenes y adultos en la Argentina. Una expansión controversial”, en Revista Encuentro de Saberes, N° 6, 33-42. Recuperado de: http://revistas.filo.uba.ar/index.php/encuentrodesaberes/article/view/3068/1017

Finnegan, Florencia (2012). ¿El carro antes que el caballo? Reflexiones sobre algunas demandas y condiciones en torno a la Educación de Jóvenes y Adultos. En Finnegan, Florencia (Comp.), Educación de jóvenes y adultos. Políticas, instituciones y prácticas (p. 17-25). Buenos Aires, Argentina: Aique.

Goetz, Judith y Le Compte, Margaret (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.

Larrosa, Jorge (2019). Esperando no se sabe qué. Sobre el oficio del profesor. Buenos Aires: Noveduc.

Larrosa, Jorge (2006). “Sobre la experiencia”, en Revista Separata Revista Educación y Pedagogía, Vol. 18. Recuperado dehttp://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/revistaeyp/article/view/19065/16286

Levy, Esther y Rodríguez, Lidia (2015). “La educación, las políticas públicas y los procesos de constitución de sujetos en la última década”, en Revista Espacios de Crítica y Producción, 51, FFyL, UBA. Recuperado de:http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/espacios/article/view/1866

[Anonimizado] (2018). Los sentidos de la escuela desde las representaciones sociales de lxs sujetxs que cursan el último año del nivel primario. [Anonimizado]. Consulta en sala.

Mélich, Joan Carles (2006). Transformaciones. Tres ensayos de filosofía de la educación. Argentina: Miño y Dávila

Oszlak, Oscar (2011). “El rol del Estado: micro, meso y macro”. Conferencia dictada en el VI Congreso de Administración Pública organizado por la Asociación Argentina de Estudios de Administración Pública y la Asociación de Administradores Gubernamentales, Resistencia, Chaco, 7 de julio de 2011.

Recalcati, Massimo (2016). La hora de la clase. Por una erótica de la enseñanza. Barcelona: Anagrama

Vasilachis, Irene (2006). Estrategias de investigación cualitativa. España: Gedisa.

Published

25-05-2020

ARK