Understanding University Dropping out in the Professional Cycle: an Approach to the Analysis of the Situation at the Faculty of Economic, Juridical and Social Sciences and the Faculty of Engineering and Agricultural Sciences of the National University of San Luis
Keywords:
Students, Retention, CausesAbstract
The present work is framed in the research project “Tecnologías y pedagogías emergentes, herramientas claves para la inclusión, retención y egreso de los estudiantes - 2018-2021” (Emerging Technologies and Pedagogies, Key Tools for the Inclusion, Retention and Graduation of Students at the Faculty of Engineering and Agricultural Sciences - National University of San Luis). Dropping out is one of the most alarming aspects faced by higher education. Its analysis is a fundamental but highly complex process. The aim of this paper is to explore the current situation of dropping out in the Industrial Engineering and Bromatology academic programs of the Faculty of Engineering and Agricultural Sciences (FICA), and in the Certified Public Accountant and Licentiate in Management academic programs, of the Faculty of Social, Economic and Juridical Sciences (FCEJS), at the National University of San Luis. This work also aims at showing the perspective of the academic coordinators involved in the the programs mentioned above and that of the presidents of the students’ centers of both faculties in relation to the problem of dropping out.
Downloads
References
Ander Egg, E. (s/f). “La entrevista como técnica de investigación social Fundamentos teóricos, técnicos y metodológicos”. Recuperado de: https://www.academia.edu/23569740/La_entrevista_como_t%C3%A9cnica_de_investigaci%C3%B3n_social_Fundamentos_te%C3%B3ricos_t%C3%A9cnicos_y_metodol%C3%B3gicos
Canale, S.; Pacífico, A.; Moretti, M. B.; & Pagura, M. F. (2008). “Autoevaluación de las Carreras de Grado de la Facultad de Ciencias Económicas: Primeros Lineamientos”, en Ciencias Económicas, 1, N° 8, 147-153. Recuperado de: https://doi.org/10.14409/ce.v1i8.1125
Coneau (2006). Informe de Evaluación Externa. San Luis, Argentina: Universidad Nacional de San Luis.
Garbanzo Vargas, M. G. (2007). “Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública”, Revista Educación, Vol. 31, N° 1, 43-63. Recuperado de: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/download/1252/1315.
González F., L. E. (2005). Estudio sobre la repitencia y deserción en la educación superior chilena. Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe IESALC. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001400/140087s.pdf
Losio, M. S. y Macri, A. (2015). “Deserción y Rezago en la Universidad. Indicadores para la Autoevaluación”, en Revista Latinoamericana de Políticas y Administración de la Educación, Año 2, Nº 3, noviembre, 114-126.
Ordenanza del Consejo Superior Nº 13/03. Recuperado de: http://www.fcejs.unsl.edu.ar/reglamentaciones.php
Santos Sharpe, A. (2016). Un análisis histórico del abordaje sobre el abandono universitario en Argentina. Recuperado de: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2313-92772016000200002
Tinto, V. (1993). Reflexiones sobre el abandono de los estudios superiores. Perfiles educativos, 62, 56-63.
Tinto, V. (1989). Definir la deserción: una cuestión de perspectiva. Recuperado de: http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista71_S1A3ES.pdf
Zandomeni, N.; Pacífico, A.; Nessier, A.; Pagura, F. & Canale, S. (2014). Abandono en los estudios universitarios: el caso de la Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Nacional del Litoral. Tercera Conferencia CLABES. Recuperado de: http://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/874/901
Downloads
Published
Issue
Section
ARK
License
Copyright (c) 2019 Verónica Lucero, Alicia Catuogno

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.