Interventions around childhoods. Towards a rights perspective in early childhood education
Keywords:
Childhood, Interventions, Initial Education, rights, practicesAbstract
The present work arises as a result of a workshop, carried out with a group of students of the Pedagogical Residence in Early Childhood Education. The aim of the workshop was to debate about the degree of interference of the perspectives of integral protection of rights in the current interventions in the classroom work. That is, to compare to what extent this new perspective is assumed as a demand in the daily educational task; or, in other words, what kind of meanings guide their actions. The dynamics of the workshop revolved around recovering their voices as an element of analysis and enabling a space of questions and reflections in which the degree of consistency between their thinking, saying and acting was reflected. As a result, we can see the coexistence of two well-defined perspectives; at a discursive level, the rights perspective has a greater predominance, but in its saying and its practice, conceptions of a modern childhood figure prevail. Mixed traces which highlight the significant changes still needed at a cultural, social and essentially subjective level.
Downloads
References
Alliaud, A. y Antelo, E. (comps.) (2009). Los gajes del oficio. Enseñanza, pedagogía y formación. Buenos Aires: Aiqué Grupo Editor.
Ariés, P. (1987). El niño y la vida familiar en el Antiguo Régimen. Madrid: Editorial Taurus (primera edición en francés: 1973).
Berger, P. y Luckmann, T. (2001). La construcción social de la realidad. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu editores.
Casas, F. (2006). Infancia y representaciones sociales. Instituto de Investigaciones sobre Calidad de Vida. Cataluña. España: Universidad de Girona.
Delval, J. (1988). “Sobre la historia del estudio del niño”, en Infancia y Aprendizaje, Vol. 44, Universidad Autónoma de Madrid, 58-108.
Donzelot, J. (1990). La policía de las familias. Valencia: Editorial Pre-textos (primera edición en francés: 1977).
Merieu, P. (2009). El maestro y los derechos del niño: ¿Historia de un malentendido? Buenos Aires: Octaedro.
Konterllnik, I. (2008). La sociedad civil y la implementación de la ley de protección integral de los derechos de niñas, niños y adolescentes. Documento base para la elaboración consensuada de pautas para la acción no gubernamental.
Peralta, M. (2011). Estrategias de Intervención Profesional con Foco en el Sujeto. Ficha Teórica. Carrera Licenciatura en Trabajo Social. Universidad Nacional de Córdoba.
Peralta, M. (2017). Ficha teórica 1: Notas sobre políticas sociales, intervención y tensiones ante contextos de cambio paradigmáticos. Documento de la Especialización Intervenciones Psicológicas para la Salud Mental en Niñez y Adolescencia desde la Perspectiva Psicoanalítica y Pluridisciplinar. San Luis, Argentina: Facultad de Psicología, Universidad Nacional de San Luis.
Rabello de Castro, L. (2001). “Introducción: infancia y adolescencia hoy”, en Rabello de Castro, L. (org.) Infancia y adolescencia en la cultura del consumo. Buenos Aires-México: Editorial Lumen- Humanitas.
Villalta, C. y Llobet, V. (en prensa). Resignificando la protección. Nuevas normativas y circuitos en el campo de las políticas y los dispositivos jurídico-burocráticos destinados a la infancia en Argentina. Revista Estudios de Sociología, Vol. 19, Nº 36, UNESP, Brasil.
Downloads
Published
Issue
Section
ARK
License
Copyright (c) 2019 Betiana Alderete, Natalia Savio

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.