Information consumption and use of digital technologies by journalism students at the National University of San Luis

Authors

  • Andrea De la Nava Universidad Nacional de San Luis
  • Dayana Alfaro Universidad Nacional de San Luis

Keywords:

current-affairs information consumption, digital technologies, social networks, students, Journalism

Abstract

This work describes a data collection experience linked to the consumption of current-affairs information and use of digital technologies by students from 1st, 2 ndand 3 rd year of the Journalism program at the National University of San Luis (UNSL). The research followed a quantitative approach. The data collection method consisted of a survey conducted to 52 |Vol. 10. Nº 15. Noviembre 2020/abril 2021| Departamento de Educación FCH/UNSL |[150]Journalism students from March to April. The information obtained through this instrument allowed us to analyze the current-affairs information consumption habits and the verification of sources by the studied subjects. We considered these actions to be essential for the responsible performance of the journalistic profession. We further took into account the fact that those actions are directly linked to the professional ethics involved in working with information which must be processed in order to communicate the facts that are considered relevant to the public. University training of future news professionals requires a review of their non-incidentalmedia consumption practices. It must also propose to analyze the social commitment of those who are educated at public, state-run universities and the ethical duty of the journalism university program. This research is expected to raise debates around thetraining of journalists, to promote actions for the development of pedagogical teaching and learning strategies that increase the indexes of current-affairs information consumption on the part of those who will be responsible for providing news.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Area Moreira, Manuel; Gutiérrez Martín, Alfonso; y Vidal Fernández, Fernando (2012). Alfabetización digital y competencias informacionales. Madrid: Fundación Telefónica/ Fundación Encuentro. Recuperado de: http://www.fundacion.telefonica.com/es/que_hacemos/conocimiento/ publicaciones/detalle/161 (12/12/2019)

Díaz Arias, Rafael. y Rodríguez Pastoriza Francisco. (2012) “Consumo y actitudes informativas de los estudiantes de periodismo”, en Congreso Internacional Periodismo en Red, 436 -474.

Fernández Peña, Simón; Arrillaga Lazkano, Iñaky y Aguirre Maiora, Antxoka (2014). “El periodismo y la necesidad de estar bien informado. Una propuesta formativa” en la revista Historia y Comunicación Social Vol. 19. Nº, Esp. Febrero, 387-400.

García Penalver, M. (2015). Hábitos de consumo de información de actualidad en los jóvenes ¿Cómo interpretan la realidad y participan en los medios de comunicación? Estudio de casos: jóvenes de 18 a 20 años”. Recuperado de http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:masterComEdred-Magarcia/Garcia_Penalver_Maria_Angeles_TFM.pdf(5/11/ 2019).

INDEC. Informe accesos a Internet. Tercer trimestre 2019. Recuperado: de: https://www.indec.gob.ar/uploads/informesdeprensa/internet_12_192DA9793C88.pdf(5/11/2019)

INDEC. Informe Acceso y uso de tecnologías de la información y la comunicación. EPH. Cuarto trimestre de 2018. Recuperado de: https://www.indec.gob.ar/uploads/informesdeprensa/mautic_05_19CF6C49F37A.pdf(20/11/2019).

Labrador, María José; Lagos, Claudia; López-Hermida, Alberto Pedro; Ortún, Juan Francisco; Parra, Elizabeth y Vera, Claudia. (2015). Estudiantes de Periodismo en Chile: Percepción sobre la profesión, su futuro laboral y el desempeño de los medios. Informe 2015. Recuperado de: https://www.academia.edu/26967171/ESTUDIANTES_DE_PERIODISMO_EN_CHILE_Percepci%C3%B3n_sobre_la_profesi%C3%B3n_su_futuro_laboral_y_el_desempe%C3%B1o_de_los_medios (03.01.2020).

Marin, Carlos. (2003). Manual de Periodismo. México: Grijalbo.

Martínez, Gemma (2003). “El consumo de información: una primera aproximación al concepto” en Revista Hipertext.net. N° 1. Recuperado de: http://www.hipertext.net. (1/11/ 2019).

Mellado, Claudia; Scherman, Andrés; Aguilar, Marcela; Castillo Ana María; Espinoza Francis; Hasbun, José Luis; Hormázabal, Constanza; Ministerio de Ciencia y Tecnología del gobierno de la provincia de San Luis. Recuperado de: https://www.ciencia.sanluis.gov.ar/Infraestructura.aspx(28/11/2019).

Mellado, Claudia; Scherman, Andrés; Aguilar, Marcela; Castillo Ana María; Espinoza Francis; Hasbun, José Luis; Hormázabal, Constanza; Labrador, María José; Lagos, Claudia; López-Hermida, Alberto Pedro; Ortún, Juan Francisco; Parra, Elizabeth y Vera, Claudia. (2015). Estudiantes de Periodismo en Chile: Percepción sobre la profesión, su futuro laboral y el desempeño de los medios. Informe 2015. Recuperado de: https://www.academia.edu/26967171/ESTUDIANTES_DE_PERIODISMO_EN_CHILE_Percepci%C3%B3n_sobre_la_profesi%C3%B3n_su_futuro_laboral_y_el_desempe%C3%B1o_de_los_medios (03.01.2020).

Mitchelstein, Eugenia; Boczkowski, Pablo; Wagner, Celeste y Leiva, Silvana (2013). La brecha de las noticias. La diferencia entre las preferencias informativas de los medios y el público. Buenos Aires: Manantial.

Reig, Dolores; y Vilchez, Luis. (2013). Los jóvenes en la era de la hiperconectividad: tendencias, claves y miradas. Madrid: Fundación Telefónica y Fundación Encuentro.

Published

25-05-2020

ARK