Training of education researchers in times of pandemic

Authors

  • Silvia Baldivieso Universidad Nacional de San Luis
  • Lorena Di Lorenzo Universidad Nacional de San Luis
  • María Antonella Celi Universidad Nacional de San Luis

Keywords:

training, researchers, education, digital era, pandemic

Abstract

This paper recovers our experience as teachers in the subject Educational Research II, at the National University of San Luis, Argentina. We reflect on our trajectory in the subject, our pedagogical-didactic proposal within the framework of socio-educational transformations and the digital era.Specifically revisiting our innovative work experience for fourth-year students of the Bachelor in the career of Educational Sciences, with a student-centered teaching approach, and actions that come from the principles of flipped learning, and collaborative work, we focus the analysis on the transfer from the extended classroom mode to the fully virtual mode within the framework of the social and compulsory isolation.The article shares various productions of students that problematize the historical moment, what we call a discovery context, the problematic situations they visualize, the genesis of the research and their contributions to the production of knowledge in the educational field.We relate the principles from which the experience was started, the way in which it was worked, the most valued aspects and some points to continue reviewing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ardèvol, Elisenda, Estalella, Adolfo y Domínguez, Daniel (2008). “La mediación tecnológica en la práctica etnográfica”. Recuperado de: https://www.ankulegi.org/wp-content/uploads/2012/03/0501Ardevol.pdf

Baldivieso, Silvia y Di Lorenzo, Lorena (2019)."Construcción de saberes en educación, artes y comunicación", en Revista Anuario de Investigaciones de la Facultad de Ciencias Humanas, Secretaría de Ciencia y Técnica. Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de San Luis. Recuperado de http://fchportaldigital.unsl.edu.ar/index.php/ANUARIO/article/viewFile/193/105

Baldivieso, Silvia; Celi, Anatonella y Di Lorenzo, Lorena (2019). “Programa de Investigación Educativa II”. Carrera de Ciencias de la Educación. Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de San Luis. Argentina.

Baldivieso, Silvia; Celi, Anatonella y Di Lorenzo, Lorena (2020). “Cuestionario realizado a estudiantes de la asignatura Investigación Educativa II”. Carrera de Ciencias de la Educación. Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de San Luis. Argentina.

Berengueralbaladejo, Cristina (2016). “Acerca de la utilidad del aula invertida o flipped classroom”. En M. Tortosa, S. Grau y J. Álvarez (Ed.), XIVJornadas de redes de investigación en docencia universitaria. Investigación, innovación y enseñanza universitaria: enfoques pluridisciplinares. (pp. 1466-1480). Alicante, España: Universitat d’Alacant. ISBN: 978-84-608-7976-3.

Carrasco, Selín (2018). “12 guías para la educación en la era digital”.Nueva editorial universitaria. Argentina.

Carrasco, Selín; Baldivieso, Silvia y Di Lorenzo, Lorena (2016) "Formación en investigación educativa en la sociedad digital. Una experiencia innovadora de enseñanza en el nivel superior en el contexto latinoamericano" RED-Revista de Educación a Distancia. Núm. 48. Artic. 6. 30-Ene-2016. ISSN 1578-7680.

Di Lorenzo, Lorena y Baldivieso, Silvia (2017). “I EDUCATIVA. Un espacio de articulación de prácticas: de asesorías pedagógicas articulando investigación, extensión y formación.” V Encuentro Nacional y II Latinoamericano de prácticas de asesorías pedagógicas universitarias. Universidad Nacional de Río Cuarto. Argentina.

Díaz Barriga, Frida (2016). “Educación Hoy”. Ciclo de la Fundación Lúminis. Recuperado de: https://www.fundacionluminis.org.ar/radio/frida-diaz-barriga-especialista-educacion-ti

Duque, Paula Andrea; Rodríguez, Juan Carlos; Vallejo, Sandra Lorena (2013). “Prácticas pedagógicas y su relación con el desempeño académico”. Universidad de Manizales. Colombia. Recuperado de: http://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/alianza-cinde-umz/20140805022434/paulaandreaduque.pdf

Sirvent, Ma. Teresa (2015) “Metodología de la Investigación Social y Educativa: Diferentes caminos de producción de conocimiento”. Buenos Aires. Argentina.

Published

25-05-2020

ARK