Gender, gender identity and gender system: a conceptual journey
Keywords:
gender, gender differences, gender system, childhood conceptions, filosofyAbstract
This work was conducted within the framework of the research project "Children's knowledge about society: a case study on the representations of gender differences in boys and girls aged 10 and 11" (Secyt -UNLP). The objective of this article is to present a systematization of different conceptualizations about gender from different disciplinary theoretical perspectives, collected through a preliminary bibliographic search. The analysis of ideas by John Money, Robert Stoller, Simone de Beauvoir, Kate Millet, Gayle Rubin, Verena Stolcke, Joan Scott, Marta Lamas, Judith Butler and Jessica Benjamin, among other authors, shows binary, non-binary or systemic relational conceptions of gender, gender identity and the system of gender, which we use as a conceptual framework for the elaboration of the methodological instrument of our research and the interpretation of children's responses. Gender studies denounce the binary logic, offering arguments that make visible the fact that the settlement in oppositions and hierarchies does not respond to a natural order, but to long historical-social processes, and imply power inequalities. From our research framework, to understand the epistemological problem at stake is not only essential as a historical analysis, but also illustrative of the various disciplines and theories involved in its study and discussion.
Downloads
References
Beauvoir, Simone (1949). El Segundo sexo. Buenos Aires: Siglo Veinte.
Benjamin, Jessica (1997). Sujetos iguales, Objetos de amor. Ensayos sobre el reconocimiento y la diferencia sexual. Buenos Aires: Paidós.
Borzi, Sonia; Peralta, Luciano; Soloaga Piatti, Natalia, Gómez, M. Florencia y Nieves, Daiana (2023). Concepciones infantiles sobre diferencias de género de niños y niñas de 10 y 11 años: un estudio de casos, en Revista Liminales. Escritos sobre psicología y sociedad, U. Central de Chile, 12(23), 159-182. Recuperado de: https://revistafacso.ucentral.cl/index.php/liminales/article/view/757/781 (20/05/23).
Boso, Jorge F. (2016). “Acerca de la utilidad del género como categoría analítica”, en Argonautas, Año 6, 6, 12-19.
Burin, Mabel y Meler, Irene (1998). Género y familia. Poder, amor y sexualidad en la construcción de la subjetividad. Buenos Aires: Paidós.
Butler, Judith (2007). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona: Paidós.
Butler, Judith (2009). “Performatividad, precariedad y políticas sexuales”, en AIBR. Revista de Antropología Iberoamericana, 4(3), 321-336. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/623/62312914003.pdf (03/06/2023).
Castorina, José A. y Lenzi, Alicia M. (2000). “Las ideas iniciales de los niños sobre la autoridad escolar: Una indagación psicogenética”, en Castorina y Lenzi (Comps.), La formación de los conocimientos sociales en los niños: Investigaciones psicológicas y perspectivas educativas (41-58). Barcelona: Gedisa.
Colas Bravo, M. Pilar (1998). “El análisis cualitativo de datos”, en VVAA, Métodos de investigación en psicopedagogía (287-311). Madrid: McGraw-Hill.
Espiñeira, Brenda. D. y Mastache, Anahí V. (2023). “Formación de ciudadanía con perspectiva de género en el nivel secundario: reflexiones en torno a la práctica docente”, en Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 1(18), 57-73.
Femenías, M. Luisa (2012). Sobre sujeto y género. (Re)lecturas feministas desde Beauvoir a Butler. Rosario: Prohistoria.
Lamas, Marta (1999). “Usos, dificultades y posibilidades de la categoría género”, en Papeles de Población, 21, 147-178. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/112/11202105.pdf (30/08/23).
Lenzi, Alicia M. y Borzi, Sonia (2016). “Desarrollo de conocimientos sociales. Desafíos y perspectivas”, en Borzi (Coord.), El desarrollo infantil del conocimiento sobre la sociedad. Perspectivas, debates e investigaciones actuales (14-41). La Plata: Editorial de la UNLP. Recuperado de:
http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/52713/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1 (03/06/2023).
Martínez, Ariel (2017). “No se nace mujer… y jamás se llega a serlo: Dimensiones corporales / figuraciones de género”, en En Letra, 4(8), 4-33. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/88771
Martínez, Ariel (2018). Identidad y cuerpo en la trama dɇl sujetø sexo-generizadø: Del psicoanálisis norteamericano a Judith Butler. La Plata: Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, UNLP. Recuperado de: https://www.libros.fahce.unlp.edu.ar/index.php/libros/catalog/book/116 (30/08/23).
Martínez, Ariel (2022). “Patriarcado y Falocentrismo. Claves para un feminismo psicoanalítico disidente” en Vallejos y Corrales (Eds.), Resignificar la educación desde una perspectiva de género. Experiencias y reflexiones desde una mirada latinoamericana (13-33). Valparaíso: RiL Editores.
Millet, Kate (1970). Política sexual. Madrid: Cátedra.
Money, John (1957). “Imprinting and the establishment of gender role” en Archives of Neurology and Psychiatry, 77(3), 333-336. Doi: 10.1001/archneurpsyc.1957.02330330119019
Osborne, Raquel y Molina Petit, Cristina (2008). “Evolución del concepto de género” en Empiria, 15, 147-182. Doi: 10.5944/empiria.15.2008.1204
Pellegrini Malpiedi, Micaela (2013). “El devenir mujer: de contradicciones y demás paradojas” en Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 8. Doi: 10.35305/rece.v0i8.156
Rubin, Gayle (1986). “El tráfico de mujeres: notas sobre la “economía política” del sexo” en Revista Nueva Antropología, 8(30), 95-145. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/159/15903007.pdf (30/08/23).
Scott, Joan (1986). “Gender: A Useful Category of Historical Analysis” en The American Historical Review, 19(5), 1053-1075. Doi: 10.2307/1864376
Stolcke, Verena (2004). “La mujer es puro cuento: la cultura del género” en Estudios Feministas, 12(2), 77-105. Doi: 10.1590/S0104-026X2004000200005
Stoller, Robert (1968). “The sense of femaleness” en Psychoanalytic Quarterly, 37, 42-55. Doi: 10.1080/21674086.1968.11926450
Valverde García, Sandra (2014). “Situación de las mujeres en materia de género en la República Argentina” en Argonautas, Año 4, 4, 138-154. Recuperado de https://fchportaldigital.unsl.edu.ar/index.php/argonautas/article/view/398 (03/06/2023).
Woloski, Elena G., Silver, Rosa N., Laplacette, Juan A., Vardy, Inés, y Raznoszczyk De Schejtman, Clara D. (2016). “Particularidades de la identidad de género en el juego interactivo de niños y niñas con sus madres y padres en la primera infancia” en Anuario de Psicología, 23, 3321-329. Recuperado de: https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/78086 (30/08/23).
Downloads
Published
Issue
Section
ARK
License
Copyright (c) 2023 Sonia L. Borzi, Vanesa Hernández Salazar, Santiago García Cernaz, María Luciana Yacuzzi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.