Ongoing education for pre-service teachers of San Luis. Training proposals from the UNCuyo (1940-1955)
Keywords:
magisterio, formación permanente, extensión universitaria, primer peronismo, historia social de la educaciónAbstract
In this work we propose an analysis of the offers of permanent training specifically aimed at teaching, offered by the National University of Cuyo (UNCuyo) in the province of San Luis between 1940 and 1955, as part of university extension activities and in the framework of academic policies.The choice of the historical period is based on the delimitation of a stage that begins at the creation of the NationalInstitute of Teacher Training, the first university in San Luis, and finishes with the completion of the first peronism. During these years, these offers emerged, expanded and consolidated, just as the UNCuyo structure grew in San Luis. To achieve the objective proposed ,we have analyzed documentary sources from the archive of the Normal School "Paula D. de Bazán"; the Historical and Documentary Archive of the National University of San Luis (UNSL); Rectorate of UNCuyo and UNSL; Historical Archive of the Province and La Opinión newspaper, belonging to the selected period. Content analysis has allowed us to identify and characterize training actions and specific regulations to understand the purposes and themes developed, which gave meaning to the training policies of the university.This production is part of a doctoral research work that in the Consolidated Research Project "Teacher formation in San Luis. Between the educational expansion and the agony of normalism", UNSL, which is the continuation of three previous projects.
Downloads
References
Alliaud, Andrea (2007). Los maestros y su historia. Los orígenes del magisterio argentino, Buenos Aires.: Granica.
Arévalo, Juan J. (1974). “La aventura puntana”, en La Argentina que yo viví (1927-1944), México: Costa-Amic Editores, 439-443.
Arévalo, Juan J. “Director Técnico de la Escuela Normal”, en La Argentina que yo viví (1927-1944), México: Costa-Amic Editores, 444-449.
Auderut, Olga C. (2017). “Aspectos de la economía. Condiciones para el desarrollo del magisterio”, en Domeniconi, Ana R. y Auderut, Olga (Comps.), Tejiendo historias del magisterio. San Luis 1930-1955, San Luis, Universidad Nacional de San Luis: Nueva Editorial Universitaria, 93-133.BUCHBINDER, Pablo (2005). Historia de las universidades argentinas. Buenos Aires: Sudamericana.
Cucuzza, Héctor R. (1996). “Hacia una redefinición del objeto de estudio de la Historia Social de la Educación”, en Cucuzza, Héctor R.(Comp.),Historia de la Educación en debate. BuenosAires: Miño y Dávila editores, 124-146.
Cucuzza, Héctor R. y PINEAU, Pablo (2004). “Introducción”. En Cucuzza, H. y Pineau, P., Para una historia de la enseñanza de la lectura y escritura en Argentina. Del catecismo colonial a la Razón de Mi Vida. Bs. As.: Miño y Dávila editores, 11-32.
Davini, María C. (1997). La formación docente en cuestión: política y pedagogía. Bs. As.: Paidós.
Diario Heraldo de San Luis, 1° de enero de 1947.
Diario La Opinión, 18 de junio de 1948.
Diario La Opinión, 2 de septiembre de 1948.
Diario La Opinión, 11 de mayo de 1948.
Diario La Opinión, 11 de mayo de 1948.
Diario La Opinión, 10 de mayo de 1950.
Diario La Opinión, 29 de abril de 1950.
Diario La Opinión, 3 de enero de 1949.
Diario La Opinión, 6 de septiembre de 1948.
Domeniconi, Ana R. (2015).“La enseñanza religiosa en la formación de maestros en las Escuelas Normales de la ciudad de San Luis, durante el primer peronismo”. Tesis doctoral. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo. Mendoza, Argentina.
Gezmet, Sandra (2012). “Evolución histórica-crítica de la Extensión Universitaria. Proceso de institucionalización de la extensión de la UNC en los distintos momentos históricos”. Recuperado de:http://www.unc.edu.ar/sites/default/files/EVOLUCI%C3%93N%20DE%20LA%20EXTENSI%C3%93N%20UNIVERSITARIA.pdf.
Herrera albrieu, María L. (2012). “Una mirada sobre la extensión universitaria en Argentina”. Recuperado de:http://www.bdigital.unal.edu.co/7472/1/marialilianaherreraalbrieu.20121.pdf.
Klappenbach, Hugo A. (1995) “El Instituto Pedagógico”, en Klappenbach, Hugo; Marincevic, Juan; Arias, Germán y Berasaín de Montoya, Otilia, Crónicas de la vida universitaria en San Luis. Universidad Nacional de San Luis: Editorial Universitaria San Luis, 82-84.
López, Marcelo L. (2013) “Aproximaciones a la Relación Primer Peronismo-Extensión Universitaria”, en Revista EXT. Difusión y discusión de experiencias y teorías sobre Extensión Universitaria, N° 4, Secretaría de Extensión Universitaria, Universidad Nacional de Córdoba. Recuperado de:
|Vol. 10. Nº 14. Mayo/octubre2020 | Departamento de Educación FCH/UNSL.
Puiggrós, Adriana (1992) (Dir.) Escuela, Democracia y Orden (1916-1943), Bs. As.: Galerna.
Universidad Nacional de Cuyo (1940). CREACIÓN, ORGANIZACIÓN Y PLANES DE ESTUDIO. Bs. As.: Talleres Gráficos Belmonte.
Universidad Nacional de Cuyo, Resolución IP N° 26, 1944.
Universidad Nacional de Cuyo, Resolución Rectoral N° 1976, 1948.
Universidad Nacional de Cuyo, Resolución Rectoral N° 1976, 1948.
Universidad Nacional de Cuyo, Resolución FCE N° 329, mayo de 1948.
Universidad Nacional de Cuyo, Resolución FCE N° 243, febrero de 1948.
Universidad Nacional de Cuyo, Resolución Rectoral N° 78, 23 de enero de 1948.
Universidad Nacional de Cuyo, Resolución FCE N° 203, 4 de diciembre de 1952.
Universidad Nacional de Cuyo, Resolución FCE N° 112, 4 de mayo de 1950.
Universidad Nacional de Cuyo, Resolución FCE N° 85, 24 de julio de 1953.
Universidad Nacional de Cuyo, Resolución Rectoral N° 93, 24 de enero de 1949.
Universidad Nacional de Cuyo, Resolución FCE N° 248, 18 de febrero de 1948.
Universidad Nacional de Cuyo, Ordenanza Rectoral N° 69, 7 de abril de 1942.
Universidad Nacional de Cuyo, Resolución Rectoral N° 286, 30 de mayo de 1940.
Universidad Nacional de Cuyo, Ordenanza Rectoral N° 24, 7 de febrero de 1940.
Downloads
Published
Issue
Section
ARK
License
Copyright (c) 2020 Olga Cristina Auderut, Ana Ramona Domeniconi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.