Imagination and empathy as an approach to the distant past in the design of printed didactic materials about colonial times in the city of San Luis
Keywords:
historical imagination, historical empathy, didactic materials, local history, daily lifeAbstract
There are no powerful didactic materials that enable the teaching of the distant local past of the city of San Luis, in particular during colonial times. The existing ones do not approach the study of History beyond the political-military analysis, which is typical of a traditional and positivist historiography. In this work, we report and examine two printed books produced by the Research Project "Educational Memories and Practices" of the Faculty of Human Sciences, of the National University of San Luis. These books, which deal with colonial times in the city of San Luis and revolve around the approach to History from daily life, collective memories, cultural heritage and historical narrative, are based on two historical tools: imagination and empathy. The analyzed works are an illustrated book entitled "How was ... the city of San Luis in colonial times?", and a book of stories called "Recreating the past. Stories to imagine the colonial times in the City of San Luis." Throughout the article we report the experience of preparing the two books, as well as the validation process.
Downloads
References
Asinsten, Juan Carlos (2010). Producción de material didáctico escrito. Unidad 4. Instituto de Formación Docente de Virtual Educa.
Becerra, Pablo y otros (2013). Producción de materiales para la enseñanza. Proyecto Universidad en la Sociedad del Conocimiento. Recuperado en: https://ansenuza.unc.edu.ar › comunidades › handle. URI http://hdl.handle.net/11086.1/751
Berger, Peter y Luckmann, Thomas (1968). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.
Cicerchia, Ricardo (2006). Historia de la vida privada en la Argentina: Cuyo, entre el Atlántico y el Pacífico. Buenos Aires: Troquel.
Chávez, Patricia (2001). “La ciudad como objeto”, en Sevilla, Beatriz Susana. Investigar la ciudad. Proyectos de investigación participativa en la escuela. Buenos Aires: Editorial Aique.
Cristófori, Alejandro (2010). América y Europa entre los siglos XV y XVIII. La Argentina: desde la Revolución de Mayo hasta mediados del siglo XIX. Buenos Aires: Editorial Aique.
De Dios, Estela Beatriz (2020). Memorias y prácticas educativas: materiales didácticos para el abordaje del pasado de la ciudad de San Luis en los períodos colonial e idenpendentista. Plan de trabajo del Proyecto de Investigación Consolidado (PROICO), Secretaría de Ciencia y Técnica, Universidad Nacional de San Luis. San Luis, Argentina.
Gatner, Alicia (2015). Historia oral, memoria y patrimonio Aportes para un abordaje pedagógico. Buenos Aires: Editorial Imago Mundi.
Gez, Juan W. (1997). Historia de la provincia de San Luis. San Luis: Marzo S.A.
Le Goff, Jacques (1991). El orden de la memoria. España: Paidós.
Menéndez, Néstor (2017). La verdadera fundación de San Luis. San Luis: Caminos de Tinta.
Menéndez, Néstor (2011). De las aguas turbias a las aguas claras. Conflictos sociales y políticos en el San Luis colonial. Inédito.
Menéndez, Néstor (2009). “De las aguas turbias a las aguas claras. Sobre la problemática territorial y social que dio origen al estanque real de la ciudad de San Luis”, en Domeniconi, Ramona; Rinaldi, María y De Dios, Estela (Comps.) La Ciudad de San Luis durante los siglos XVIII. XIX y XX. San Luis: Universidad Nacional de San Luis.
Menéndez, Néstor (2013). Guía histórica de San Luis. San Luis: El popular de San Luis.
Samper, José y Samper, Omar (2006). Apuntes para la historia de las ideas políticas. Buenos Aires: Dunken.
Moreno, Carlos (1996). Españoles y criollos, largas historias de amores y desamores. Buenos Aires: Icomos.
Peter, Lee (2004). “La imaginación histórica”, en Revista Memoria y Sociedad, Vol. 8, N° 17 - Junio-Diciembre.
Rinaldi, María; Boso, Sandra; De Dios, Estela; De Pauw, Clotilde y Funes, Cristian (2010). Memorias de San Luis, entre 1880-1940 aproximadamente. En Las Estaciones de ferrocarril de la ciudad capital y su contexto. Tomo 1. San Luis: Nueva Editorial Universitaria/Universidad Nacional de San Luis.
Perarnau, Emma; De Dios, Estela; Yañez, Graciela; Farías, Andrea; Vieyra, Enzo; Racca, Cecilia y Gatica, Adriana (2020). ¿Cómo era... la Ciudad de San Luis en la Época Colonial?. San Luis: Nueva Editorial Universitaria/Universidad Nacional de San Luis.
Perarnau, Emma; De Dios, Estela y Yañez, Graciela (2021). Recreo al pasado. Cuentos para imaginar el Época Colonial de la Ciudad de San Luis. San Luis: Editorial Mito.
Salazar Sotelo, Julia (2006). Narrar y aprender historia. México DF: Universidad Nacional Autónoma de México. Recuperado de: https://books.google.hn › books
Santisteban Fernández, Antoni (2010). “La formación en competencias de pensamiento histórico”. La Historia Enseñada. N° 14. Clío & Asociados. Recuperado de: https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar
Sotolongo Codina, Pedro Luis y Delgado Díaz, Carlos Jesús (2006). La revolución contemporánea del saber y la complejidad social. Hacia unas ciencias sociales de nuevo tipo. Buenos Aires: CLACSO.
Zelmanovich, Perla (1998). “Seleccionar contenidos para primer ciclo. Un falso dilema: ¿cercanía o lejanía?”, en Aisenberg y Alderoqui (Comps.). Didáctica de las Ciencias Sociales II. Teorías con Prácticas. Buenos Aires: Paidós Educador.
Downloads
Published
Issue
Section
ARK
License
Copyright (c) 2022 Estela B. de Dios, Emma E. Perarnau, Andrea C. Farías, Enzo M. Vieyra, Cecilia Racca
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.