Thinking about violences. The teacher’s perspective

Authors

  • Antonella Celi Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de San Luis (Argentina)
  • Guillermo Garrido Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de San Luis (Argentina)
  • Nadia Gil Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de San Luis (Argentina)

Keywords:

violences, educational institutions, teaching, discourse

Abstract

This educational experience was conducted within the framework of “Level IV Workshop: Research Practice” of the Education Sciences Degree Program, of the National University of San Luis (UNSL), Argentina. We believe that violence is currently present in educational institutions, however, school only regulates what is considered to violate established norms, meaning it attempts to regulate only observable behaviours, mainly physical violence. We consider that it is necessary to understand the different manifestations of violence in educational institutions, as well as the meanings that teachers attribute to them. In this work, we present two central categories, that emerged from the discourse of the teachers interviewed: “violence” and the “normative system”. Within the first category, two subcategories emerged called “types of violence” and “causes of violence”.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ballesteros, J. C. P. (1987). Introducción al saber pedagógico. Editorial RIPARI S.A. Buenos Aires, Argentina.

Basdreh, M. (2002). “Educación y pobreza. Una relación conflictiva”. En: Ziccardi, A. (comp) Pobreza, desigualdad social y ciudadanía. CLACSO. Buenos Aires, Argentina

Brigido, A. M. (2006). Sociología de la Educación. Editorial Brujas. Córdoba. Argentina

Buendia, L., Colas, P. y Hernández, F. (s/a). “Enfoques en la Metodología de la Investigación Cualitativa. Sus prácticas

de investigación”, Métodos de investigación en Psicopedagogía.

Burnley, J. (2010). “Conflicto”. Nota del Ministerio de Educación de la Nación. Buenos Aires, Argentina.

Cascón, Paco (2008). “Educar en y para el conflicto”– Escola Pau. Recuperado de: http://escolapau.uab.cat/index.php?option=com_content&view=article&id=190%3Aeducacion-en-y-para-el-conflicto-y-para-la-convivencia&catid=70&Itemid=93&lang=es

Contacto Radio (2011). “Nuevos casos de violencia en las escuelas con armas y golpes de karate”. Diario Digital. Santa Rosa, La Pampa, Argentina. Recuperado de: http://www.contactoradio.com/argentina/sociedad/14164-nuevos-casos-de-violencia-en-las-escuelas-con-armas-y-golpes-de-karate.html

Frigerio, G., Poggi, M., Tiramonti, G. (s/a). “Las instituciones educativas: cara y ceca”. En El sitio de Ciencias de la Educación. Santa Fe. Recuperado de: http://www.segciencias.com.ar/index.html

Gades, A. (s/a). Plan de Acción Tutorial – “La Violencia Escolar” – Recuperado de: http://www.cepmotilla.es/tutor/gades/gades_violencia.pdf

Ianni, N. y Perez, E. (2005). La violencia en la escuela: un hecho, una construcción. Hacia una modalidad diferente en el campo de la prevención. Ediciones PAIDÓS, Buenos Aires – México.

Iglesias, R. (1989). “Violencia: ¿quién tira la primera piedra Escuela – Sociedad?”; Convocatoria Taller Seccional Florencio Varela.

Lego, M. (2009). La construcción de la subjetividad. Editorial Captel, Educación a Distancia. Buenos Aires, Argentina. Recuperado de: http://www.captel.com.ar/downloads/1304073013_construccion%20de%20la%20subjetividad_mizkyla%20lego.pdf

Luciano, G., Marín, L. y Yuli, M. E. (2008). Violencia en la escuela: ¿un problema y un desafío para la educación?. Universidad Nacional de San Luis, Argentina.

Martinez Zampa, D. (2005). Mediación educativa y resolución de conflictos. Modelos de implementación. Disputas en instituciones educativas: el lugar del otro. Ediciones Novedades Educativas. Buenos Aires – México.

Moreno, I. (1986). Rol docente: alternativas para enseñar y aprender. Universidad de Belgrano, Departamento de Educación a distancia. Buenos Aires, Argentina.

Onetto, F. (2004). Climas educativos y pronósticos de violencia. Condiciones Institucionales de la Convivencia Escolar. Editorial Novedades Educativas. Buenos Aires – México

Osorio, F. (2005). "De la violencia escolar a la violencia las escuelas" – Revista Digital: Conflictos y Violencia en las escuelas. Recuperado de: http://www.escuelayviolencia.com.ar/articulos/art10_violencia.htm

Osorio, F. (2006). Violencia en las escuelas. Un análisis desde la subjetividad. Ediciones Noveduc. Buenos Aires – México.

Osorio, F. (2009). – “La violencia escolar que tenemos hoy es absolutamente inédita”, en Revista digital Estudios para la Infancia. Buenos Aires, Argentina. Recuperado de http://www.fosorio.com.ar/v2/?p=133

Rofriguez Gomez, Gregorio y otros (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Editorial Aljibe. España.

Rodríguez Gomez, J. M. (2008). Los docentes ante las situaciones de violencia escolar. Editorial REIFOP, Santa Cruz, Argentina.

Pérez, S. E., Ligaluppi, M. C., Gómez, G. M., Sandoval, H. (2010). “¿De qué hablan las docentes cuando hablan de violencia?”. Artículo del Instituto de Formación Docente Nº 12 de Neuquén Capital. Neuquén, Argentina. Recuperado de: http://www.observatorioperu.com/lecturas%202010/abril%202010/abril1/DE%20QUE%20HABLAN%20LAS%20DOCENTES%20CUANDO%20HABLAN%20DE%20VIOLENCIA.pdf

Tedesco, J. C. (2000). “Educación y exclusión social. El fenómeno de la segregación en la sociedad de la información”. Artículo de la Universidad Católica de Santa Fe. Santa Fe, Argentina. Disponible en: http://www.edrev.info/reviews/revs93.pdf

Valles, M. (1996). “Diseño y estrategias metodológicas en los estudios cualitativos”, en Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid, España.

Valles, M. (1996). “Criterios evaluativos de calidad en los estudios cualitativos”, en Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid, España.

Published

31-07-2012

ARK