Training in practice, a case study
Keywords:
education, special education, case studies, practicesAbstract
This paper presents a learning experience in practice carried out with a student from the fourth year of the career of Special Education in Faculty of Humanities of the National University of San Luis Practice VI Case Study is part of the fundamental components of practice from first to fourth year. In this curricular space, the "case" on which students carry out the study, is constituted by a real educational situation, built upon information obtained from a particular institution (Special school, Educational-therapeutic Center, Day Center, Common Schools open to diversity), and with the contributions of teachers, co-trainers and other professionals in the organization, under the supervision of the students’ professors. This learning experience takes place in an educational-Therapeutic Center from the City of San Luis. It deals with experiences, problems and insights that have emerged around a case study of a 21 year-old man with intellectual disabilities. This situation questions about the problems of the infantilization of disability and the need for providing social support and affective bonds.
Downloads
References
Asociación Americana sobre Retraso Mental (2002). Retraso Mental. Definición, clasificación y sistemas de apoyo. Madrid: Alianza Editorial.
Asociación Americana sobre Retraso Mental (2004). Retraso Mental. Definición, clasificación y sistemas de apoyo. Décima edición. Madrid: Alianza Editorial.
Aznar, A.; González Castañón, D. y otros. (2008). ¿Son o se hacen? El campo de la discapacidad intelectual estudiado a través de recorridos múltiples. Buenos Aires: Noveduc.
Gadamer, H. (1991). Verdad y Método. Salamanca: Ediciones Sígueme S. A.
Ley 26.206 de 2006. Ley de Educación Nacional. 28 de diciembre de 2006.
Not, L. (1978). “Los fundamentos Psicológicos”, en Educación de los débiles mentales. Barcelona: Editorial Herder.
Nuñez, V. (2003). “Los nuevos sentidos de la tarea de enseñar. Más allá de la dicotomía Enseñar vs Asistir. Conferencia. Seminario: La Formación Docente entre el siglo XIX y el siglo XXI. Universidad de Barcelona.
Resolución 155-11 de 2011. Modalidad de Educación Especial de la Ley Nacional de Educación. 13 de octubre de 2011.
Stake, R. (2007). Investigación con Estudio de Casos. Madrid: Morata.
Tizio, H. (2005). Reinventar el vínculo educativo: aportaciones de la Pedagogía Social y del Psicoanálisis. Barcelona: Gedisa.
Untoiglich, G. (coord.) (2006). “Diagnósticos en la infancia. En busca de la subjetividad perdida”, en Colección Ensayos y Experiencias. Buenos Aires: Novedades Educativas.
Downloads
Published
Issue
Section
ARK
License
Copyright (c) 2013 Norma Alicia Sierra, Claudia Antonia Belardinelli, Brizalia Barrera Sánchez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.



