“Knots” for the training of educational researchers. A possible proposal
Keywords:
training of researchers, knots models, educational researchAbstract
In this paper we present a proposal for the training of researchers in the Superior Level in the Faculty of Humanities of the National University of San Luis (Argentina). This proposal arises from the reflection upon the different issues that shape the practices of educational research in our graduate and postgraduate students in the career of Educational Sciences in our faculty. It also emerges from the review of extensive literature on these issues on the field of social sciences. On a first instance we present some of the issues in research practices widely known to all, both in Social Sciences and Education, and their expression in our faculty. Secondly, we develop some reflections on the key issues in the training of researchers in Social Sciences and Education and how they appear and face research practices of graduate and postgraduate students in our Faculty. Thirdly, we make some reflections upon the concepts of training and education in the Superior Level that have allowed us to think a possible proposal for the training of researchers in Education. Finally, we propose a model for the training of researchers, in both graduate and postgraduate levels, that we have called "knots".
Downloads
References
Beillerot, J. (1996). La formación de formadores. Argentina: Novedades Educativas.
Celman, S. (1994). “La tensión teoría - práctica en la Educación Superior”, en Revista del Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación, III (5). Buenos Aires, Argentina: Universidad de Buenos Aires.
Edwards, V. (1993). “La relación de los sujetos con el conocimiento”, en Revista Colombiana de Educación, 27. Bogotá, Colombia.
Ferry, G. (1997). “Pedagogía de la Formación”, en Formador de Formadores-Serie Documentos, 6. Buenos Aires, Argentina: Novedades Educativas.
Festernmacher, G. (1989). “Tres aspectos de la filosofía de la investigación sobre la enseñanza”, en Wittrock, M., La investigación en la Enseñanza. Barcelona, España: Paidós.
Finkelstein, C. y Lucarelli, E. (2003). “La articulación teoría-práctica en un espacio curricular de formación en la profesión”, en Congreso Latinoamericano de educación Superior. UNSL (2003) Recuperado de: http://conedsup.unsl.edu.ar/Download_trabajos/Trabajos/Eje_6_Procesos_Formac_Grado_PostG_Distancia/Finkelstein%20y%20Otros.PDF
Lucarelli, E. (2008). “Asesoría pedagógica y cambio en la Universidad”, en Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado, 12(1), pp. 1-14. Recuperado de: http://www.ugr.es/local/recfpro/rev121ART7.pdf
Rojas Soriano, R. (1992). Formación de investigadores educativos. Una propuesta de investigación. México D.F.: Plaza y Valdés.
Souto, M. (1999). Grupos y dispositivos de formación. – FFyL – UBA. Buenos Aires, Argentina: Novedades Educativas.
Souto, M.; Gaidulewicz, D. y Mazza, D. (2000). El dispositivo en el saber pedagógico. Didáctica II. Ficha de Cátedra- Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y letras.
Quiroga, A. (1997). Matrices de Aprendizaje. Constitución del sujeto en el proceso de conocimiento. Buenos Aires, Argentina: Cinco. Colección Apuntes.
Vain, P. (1998). “Consideraciones en torno a la enseñanza en la universidad. Reflexiones acerca de las relaciones entre enseñanza y conocimiento” en La evaluación de la docencia universitaria: un problema complejo. Recuperado de: http://www.coneau.edu.ar/archivos/1324.pdf
Wainerman, C. y Di Virgilio, M. (2010). El quehacer de la investigación en educación. Buenos Aires, Argentina: Manantial.
Downloads
Published
Issue
Section
ARK
License
Copyright (c) 2013 Roberto Araya Briones

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.



