Some considerations on collaborative learning and the information and communication technologies in higher education

Authors

  • Nancy Noemí Terroni Universidad Nacional Mar del Plata (UNMDP). CONICET(Argentina)

Keywords:

TICs, collaborative learning, teaching, university, communication

Abstract

The arrival of the Information and Communication Technologies (TICs) has generated remarkable changes, advances and continuous reconsiderations in the field of education and training courses. The theoretical assumptions that support most of the educational practices with these technological tools are based on the neovigotskian movement or the collaborative learning currents (Dillenbourg, 1999; Dillenbourg et. al., 1995; Koschmann, 1994, Pérez- Mateo & Guitert, 2009; Roselli, 2008). Participation and negotiation of meaning between students and teachers are promoted developing computer labs that allow for this exchange and the participative construction of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anguita Martínez, R.; García Sastre, S.; Villagrá Sobrino, S. y Jorrín Abellan, I. (2010). “Wikis y aprendizaje colaborativo: lecciones aprendidas (y por aprender) en la facultad de educación” en Red U. Revista de Educación a Distancia, XII, 2-19. España: Universidad de Murcia Murcia. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/547/54714042007.pdf

Anguita Martínez, R.; Jarrín, I. y Martínez Monés, A. (2004). “Organización de la asignatura de nuevas tecnologías aplicadas a la educación con una herramienta telemática colaborativa (BSCW)” en Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa. Relate, 3 (1), pp. 183-194.

Bereiter, C. y Scardamalia, M. (1987). The psychology of written composition. Hillsdale, New Jork: Erlbaum.

Dillenbourg, P. (1999). “¿What do you mean by collaborative learning?” in Dillenbourg, P. (ed.) Collaborative-learning: Cognitive and computacional Approaches (1-19). Oxford: Elsevier.

Dillenbourg, P.; Baker, M.; Blaye, A. y O’Malley, C. (1995). “The evolution of research on collaborative learning” in Spada, E. y Reiman, P. (eds). Learning in humans and machines: towards an interdisciplinary learning science (189-211). Oxford: Elsevier.

Gros, B. (2000). El ordenador invisible. Barcelona: Gedisa.

Holmberg, B. (1990). A paradigm shift in distance education? ICDE Bulletin, 22, pp. 51-55.

Kiesler, S.; Siegel, J. y McGuire, T. W. (1984). Social psychological aspects of computermediated communication. American Psychologist, 39, 10, pp. 1123-1134.

Koschmann, T. (1994). “Toward a theory of computer support for collaborative learning. Journal of the learning sciences” en Lipeponen, L. (2003). Exploring foundations for computer supported collaborative learning, 3, pp. 219-225. Recuperado de: https://www.deepdyve.com/lp/taylor-francis/toward-a-theory-of-computer-support-for-collaborative-learning-Ql70Ny8UFV

Koschmann, T.; Hall, R. y Miyaki. N. (eds.) (2002). CSCL2: Carrying Forward the Conversation.

Lawrence Erbaum Associates; Hillsdate, N. J. & Lipponen, L. (2002). Exploring foundations for computer supported collaborative learning. Computer Supported Collaborative Learning, CSCL, 2002, Colorado, EEUU. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/221033816_Exploring_foundations_for_computer-supported_collaborative_learning

Litwin, E. (2005). De caminos, puentes y atajos: El lugar de la tecnología en la enseñanza. Recuperado de: https://cibermemo.wordpress.com/wp-content/uploads/2015/07/edith-litwin.pdf

Liwin, E.; Maggio, M. y Lipsman, M. (2005). Tecnologías en las aulas. Buenos Aires: Amorrortu.

Martínez – Martínez, I. (2001). Efectos del anonimato en la comunicación de grupos que utilizan tecnologías asistidas por ordenador. Anales de Psicología, 17(1), pp. 121-128.

Olave, P.; Ponce, V.; Pianucci, I. y Chiarini, M. (2006). MAC: Implementación de aprendizaje colaborativo en e-learning. I Congreso de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología. La Plata.

Pérez-Mateo, M. y Guitert, M. (2009). “Herramientas para el aprendizaje colaborativo en red: el caso de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC)” en San Juan Martín Alonso, A. (coord.) Convergencia Tecnológica: la producción de pedagogía high tech. Revista Electrónica Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 10(1), pp. 217-242.

Roselli, N. (2008). La teoría del conflicto sociocognitivo y su aplicación al cambio conceptual.

Scardamalia, M. y Bereiter, C. (1994). Computer support for knowledge-building Communities. Journal of the Learning Sciences, 3(3), pp. 265-283.

Siegel, J.; Dubrovsky, V.; Kiesler, S. y Mc Guire, T. (1986). Group process in computer mediated communication. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 37(2), pp. 157-187.

Sosa, M.; Zarco, R. y Postiglioni, A. (2006). “Modelando Aspectos de Grupo en Entornos. Colaborativos para Proyectos de Investigación”, en Revista de Informática Educativa y Medios Audiovisuales, 3(7), pp. 22-31.

Stahl, G.; Koschmann, T. & Suthers, D. (2003). “Computer-supported collaborative learning: An historical perspective”, en Steven, J. (Ed.) Cambridge handbook of the learning sciences. Cibersociedad 2.0. Barcelona: UOC.

Terroni, N. (2009). “La Comunicación y la Asertividad del discurso en grupos Sociocognitivos con resolución de tareas decisionales”, en Richard, M. C. y Moreno, J. E. (ed.) Recientes desarrollos iberoamericanos en investigación en Ciencias del Comportamiento (661-681). Buenos Aires: AACC y CIIPME-CONICET.

Vivas, J. R. (2000). Psicologia y Nuevas Tecnologias. Una perspectiva cognitivo constructivista en Educación a Distancia Acta Psiquiátrica y Psicológica de América Latina, 46(2), pp 157-166.

Zornoza, A.; Orengo, V.; Salanova, M.; Peiro, J. M. y Prieto, F. (1993). “Procesos de status, liderazgo e influencia en la comunicación mediada”, en Munduate Jaca, L. y Barón Duque, M. (comp). Psicología del trabajo y de las organizaciones (101-114). Sevilla: Eudema.

Published

31-05-2013

ARK