Meanings and controversies surrounding the assessment of learning in higher education

Authors

  • Pamela Patricia Guardia Núñez Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de San Luis

Keywords:

evaluation, meanings of evaluation, evaluation disputes, teaching, learning

Abstract

This paper is an adaptation of the final work done for the Specialization in Higher Education at the National University of San Luis. It attempts to provide a description and analysis of the meanings that the evaluation of learning has recently acquired. Along with this, it also addresses the controversy that has developed around practices of evaluation in the field of higher education. In this sense, evaluation is an activity inscribed in the teaching and learning processes, and allows for constant feedback between the different educational actors. Within it, the evaluation of learning is considered a problematic process, which takes different meanings according to the adopted theoretical framework, a process of complex solution and therefore the result of disputes. However, there is interest in reflecting on the issue in order to improve evaluation practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahumada Acevedo, P. (2001). La evaluación en una concepción de Aprendizaje Significativo. Valparaíso. Chile: Editorial Universitaria de Valparaíso de la Universidad Católica.

Alastuey, S. (2010). El desafío de evaluar y compensar en el nivel superior. Recuperado de: www.capitannemo.com/doc/edu/.../ponencia%20Dra%20Debia.pdf

Apel, J. (1997). Evaluar e informar. En el proceso de enseñanza y aprendizaje. Buenos Aires: Aique.

Camillioni, A.; Celman, S.; Litwin, E. y Palou de Maté, M. (2005). La evaluación de los aprendizajes en el debate didáctico contemporáneo (5° Ed.). Buenos Aires: Paidós Educador.

Carlino, F. (1999). La evaluación educacional. Historia, problemas y propuestas. Buenos Aires: Aique.

Celman, S. (2006). Evaluando los sentidos de la evaluación. Conferencia dictada en el marco del Curso de Posgrado: La evaluación en la Universidad. Universidad del Nordeste. Secretaria Genera Académica. Programa formación docente continua. Corrientes, Argentina.

Díaz Barriga, A. (1988). “Una polémica en torno al examen” en Revista Perfiles Educativos, 4142, pp. 65-76.

Díaz, J. y Moratalla, S. (2009). “Los exámenes en la universidad” en Ensayos. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 24, pp. 69-85.

Fernández Marcha, A. (2012). La evaluación de los aprendizajes en la universidad: nuevos enfoques. Recuperado de: www.ua.es/ice/redes/2010/asesoramiento/.../ev_aprendizajes.pdf

Perrenoud, P. (2008). La evaluación de los alumnos. De la producción de la excelencia a la regulación de los aprendizajes. Entre dos lógicas. Buenos Aires: Colihue.

Ruiz de Pinto, L. (2002). Evaluación – Tipos de evaluación. Recuperado de: http://med.unne.edu.ar:8080/revistas/revista118/evaluacion.html

Santos Guerra, M. (1999). Evaluación educativa 1. Un proceso de diálogo, comprensión y mejora. Buenos Aires: Editorial Magisterio del Río de la Plata.

Published

31-05-2013

ARK