Open educational resources: Opportunities and challenges within the university

Authors

  • Marcela Cristina Chiarani Universidad Nacional de San Luis

Keywords:

open educational resources, digital competence, educational research

Abstract

This article presents the results of a research work framed within the Research Project “Advanced Software Tools for the Management of Digital Contents for Education” (PROICO 3-0212), that looked at the level of appropriation in relation to Open Educational Resources by professors of the National University of San Luis. This research work was carried out following the quantitative model, with an exploratory approach, analyzing surveys and the final works of students of a postgraduate course related to this topic. The results allow us to see that the movement of educational resources is little known subject, but the level of appropriation of technology allows us to see that it is possible for university teachers to develop and reuse open educational resources.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adell, J. (2008). “Actividades didácticas para el desarrollo de la competencia digital”. Conferencia: “Desarrollando Competencia”. VII Jornadas de Experiencias de Innovación Educativa, Gipuzkoa. Recuperado de: http://video.google.com/videoplay?docid=-6166335145280850846&hl=ca#

Adell, J. (2011). Competencias digitales para profesorados. Recuperado de: http://www.youtube.com/watch?v=tjC1LOC0r1g

Burgos Aguilar, J. V. (2010). “Distribución de conocimiento y acceso libre a la información con Recursos Educativos Abiertos (REA)”, en Revista Digital La Educ@ción, edición especial “Innov@ción Educativa para el Desarrollo Humano”, 143, OEA-OAS. Recuperado de: https://produccion-animal.com.ar/temas_varios/temas_varios/96-reavladimirburgos.pdf

López García, J. (2007). Recursos educativos abiertos (REA). EDUTEKA. Recuperado de: http://www.eduteka.org/OER.php

Navas, E. (2010). Conceptualizando los Recursos Educativos Abiertos, sus características y taxonomía. Recuperado de: https://es.slideshare.net/slideshow/conceptualizando-los-recursos-educativos-abiertos-su-caracterizacin-y-taxonoma/4675247

Ramírez Montoya, M. S. y Burgos Aguilar, J. V. (2010). Recursos Educativos Abiertos en Ambientes Enriquecidos con Tecnólogas. Innovación en la Práctica Educativa. Tecnológico de Monterrey (Creative Commons Attribution 2.0). Recuperado de: https://repositorio.tec.mx/items/64fe35c3-cff7-444a-8f54-3280c5f7d93c

Ramírez Montoya, M. S.; Celaya Ramírez, R. y Lozano Martínez, F. (2010). “Apropiación Tecnológica en Profesores que Incorporan Recursos Educativos Abiertos en Educación Media Superior”, en Revista Mexicana de Investigación Educativa. Recuperado de https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662010000200007

Rodríguez, N. E. (2013). “La gestión del conocimiento mediado por los REA: La experiencia en una universidad tecnológica mexicana”, en EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 43. Recuperado de: https://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/download/330/66/

UNESCO. Comunicación e Información. Recuperado de: http://www.unesco.org/new/es/communication-and-information/access-to-knowledge/open-educational-resources/

Published

25-04-2014

ARK