A reflection on the epistemological obstacles that affect the process of constructing knowledge about childhood in teacher training

Authors

  • Graciela Beatriz Yáñez Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de San Luis

Keywords:

childhood, epistemological obstacles, teacher training

Abstract

The incorporation of the subject “La educación Inicial en el contexto actual” in Profesorado and Licenciatura de Educación Inicial, pursues the theoretical and practical objective of getting students to understand the role of Educación Inicial as the first level of schooling. The responses we obtained when enquiring about what childhood is, can be classified into two groups which result from basic experience and the naturalization of the hegemonic discourse rooted in common sense: those responses that account for an idealised childhood and those that explain childhood from the concept of natural development. These responses also evidence an invisibilization of the multiplicity of contemporary childhoods. In this work we take up Bachelard’s ideas in order to reflect on the epistemological obstacles that students encounter in the process of constructing scientific knowledge about childhood. In the first part we introduce the issue and the problems observed in relation to the appropriation of knowledge about childhood. Then, we elaborate on the thought of some of the obstacles that students encounter in the act of knowing, and finally we state some teaching strategies that would constitute useful tools in the overcoming of those obstacles.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bachelard, G. (1991). La Formación del Espíritu Científico Contribución a un psicoanálisis del conocimiento objetivo. 17º ed. Siglo XXI Editores, México.

Cosse, I. y otras. (2011). Infancias: políticas y saberes en argentina y Brasil – Siglos XIX y XX. 1º ed. Teseo, Buenos Aires.

Carli, S. (1999). “La infancia como construcción social” En: De la Familia a la Escuela. Infancia, socialización y subjetividad. Editorial Santillana, Buenos Aires.

Chevallard, Y. (2002). La trasposición didáctica. Del Saber sabio al saber a ser enseñado. AIQUE, Buenos Aires.

Díaz, E. (2005) Las imprecisas fronteras entre vida y conocimiento. Perspectivas metodológicas. Nº5, Remedios de Escalada, UNLa. En http://www.estherdiaz.com.ar/textos/bachelard.htm. Consultado el 20/02/2015.

Diker, G. (2009) ¿Qué hay de nuevo en las nuevas infancias? 1º ed. Los Polvorines: Universidad Nacional de General Sarmiento, Buenos Aires.

Mora Zamora, A. (2002). Obstáculos epistemológicos que afectan el proceso de construcción de conceptos del área de ciencias en niños de edad escolar. Intersedes: Revista de las sedes regionales, vol. III, núm. 5, mayo 2002. Universidad de Costa Rica.: Disponible en http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=66630507. Consultado el 10/02/2015.

Zelmanovich, P. (2007). En Infancia, escuela y subjetividad Diplomatura en Currículum y Prácticas escolares- FLACSO.

Published

28-04-2016

ARK