Educational integration of a deaf girl
Keywords:
deafness, educational integration, sing language ArgentinaAbstract
Research Project 22S203 "Acquisitions of deaf children: Educational and therapeutic aspects" poses at line B "Educational integration of deaf children" to investigate and analyze the deaf children integration and their impact on learning as well as various aspects of this process. As part of this project’s activities different experiences to integrate deaf children are carried out, each of which is discussed in depth in order tooptimize the process and learning of the subjects, and to contribute tothe knowledge of this reality as current and emerging and stillcontroversial as the other schools in our country. This paper describes an experience of educational integration of aprofounddeaf girl SLA (Sign Language Argentina) speaker. The case is exposed and observed the progress and difficulties in the process highlighting the particularity of the same by the characteristical linguistic situation of the girl.
Downloads
References
Consejo Federal de Educación (2011). Resolución 155 Documento Modalidad Educación Especial. Recuperado de: http://www.me.gov.ar/consejo/resoluciones/res11/155-11.pdf. 18 de Febrero 2014
Declaración Mundial sobre Educación para Todos (1990). En: http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001275/127583s.pdf. 18 de Febrero 2014
Fourcade, M. B y otros (2008). Las adquisiciones del niño sordo: aspectos educativos y terapéuticos. Buenos Aires: Editorial Dunken.
Herrera, V. (2005). Adquisición temprana de lenguaje de signos y dactilología. Revista Psicopedagógica. REPSI Nº 77-78. AÑO 13. pp. 2-10
Ley 24.901: Sistema de Prestaciones Básicas en Habilitación y Rehabilitación Integral a favor de las Personas con Discapacidad, Decreto 762/97, Decreto 1.193/98. Recuperado de: http://infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/45000-49999/47677/texact.htm. 18 de Febrero 2014.
Marchesi, A. y otros (1998). Desarrollo psicológico y educación. III Necesidades educativas especiales y aprendizaje escolar. España: Alianza Editorial.
Ministerio de Cultura y Educación (1998). Acuerdo Marco para la Educación Especial, Documento para la concertación Serie A 19, Argentina. Ministerio de Cultura y Educación 2006. Ley 26.206 de Educación Nacional, Argentina.
Parés, B. (2002). Educación de las personas con discapacidad. Mendoza: Editorial Facultad de Educación Elemental y Especial.
Senado y Cámara de Diputados de la Provincia de San Luis: Ley de la Provincia de San Luis Nº 1-0011-2004 (5609”R”) Personas con Capacidades Diferentes. Recuperado de: http://www.diputadossanluis.gov.ar/diputadosasp/paginas/NormaDetalle.asp?NormaID=15. 18 de Febrero 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
ARK
License
Copyright (c) 2015 María Beatriz Fourcade, Martha Horas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.