Psychoanalysis and Education: a Dialogue about the Educational Link

Authors

  • Mónica Emilia Cuello Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de San Luis.
  • Mariana Labella Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de San Luis.

Keywords:

psychoanalysis, education, educational link, educator, desire

Abstract

In the framework of the research project “Education -Psychoanalysis: the link between passions and desire”, which focuses on the educational scene and, specifically, on the possible encounter between the principal subjects, we examine the conditions enabling that social bond. In this regard, we ask the following questions: What is the teacher moved by to support the educational link? Is there always an educational link? What happens to the "subject-teacher" in the exercise of his/her functions? What teacher ́s attributes are at stake which trigger in the student the desire for cultural appropriation? These questions link simultaneously the psychoanalysis and education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aromi, A. (2003). “¿De dónde parte el psicoanálisis?” En T. Hebe, Reinventar el Vínculo Educativo: Aportaciones de la Pedagogía Social y del Psicoanálisis. Barcelona: Gedisa.

Jimenez Silva, M. y Paez Montalban, R. (2008). “Los apremios de la formación”. En: Deseo, saber y Transferencia. Un acercamiento psicoanalítico a la formación. México: Siglo XXI.

Nuñez, V. (1999). Pedagogía social: cartas para navegar en el nuevo milenio. Buenos Aires: Santillana.

Nuñez, V. (2003). “El Vínculo Educativo”. En T. Hebe, Reinventar el Vínculo Educativo: Aportaciones de la Pedagogía Social y del Psicoanálisis. Barcelona: Gedisa.

Tizio, H. (2003). “La posición de los profesionales en los aparatos de gestión del síntoma”. En Reinventar el Vínculo Educativo: Aportaciones de la Pedagogía Social y del Psicoanálisis. Barcelona: Gedisa.

Published

30-08-2017

ARK