The virtual forum: a possible space for the construction of learning?
Keywords:
virtual forum, cognitive presence, learning scenarioAbstract
The new learning scenarios, together with the resources and possibilities they offer, entail challenges and changes in the formation processes. The forum was used as a communication scenario for the development of an internship in the research Project “Educación a distancia. Enseñanza y aprendizaje en red” (Nº4-2512 FCH). This resource favored the debate and the exchange of ideas and experiences in relation to a topic of interest. The cognitive presence was analyzed through the interventions of the participants who were students of the distance courses of the Tecnicatura en Secretariado Ejecutivo program.
Downloads
References
Colmenares, A. y Castillo, N. (2009). Aproximación a un modelo metodológico para el análisis de las interacciones discursivas en línea. http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura3/article/view/110/114 [Consulta: 11 de Noviembre 2014]
Garrison, D.R., y Anderson, T. (2005). El e-learning en el siglo XXI. Barcelona, Octaedro.
Hine, C. (2004). Etnografía virtual –Barcelona -Editorial UOC. Colección Nuevas Tecnologías y Sociedad.
Silva Menoni, M. del C. (2004). Artículo: Hine, C. (2004) Etnografía virtual –Barcelona -Editorial UOC. Colección Nuevas Tecnologías y Sociedad. pp. 210. http://campus.usal.es/~teoriaeducacion/recensiones/n7_rec_csm2.htm [Consulta: 14 de Octubre 2015].
Downloads
Published
Issue
Section
ARK
License
Copyright (c) 2016 Mariela Monthelier

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.