Two perspectives on child game. Contributions of Psychoanalysis and genetic Psychology

Authors

  • Norma Alicia Sierra Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de San Luis

Keywords:

game, psychoanalysis, genetic psychology

Abstract

The game plays a central role in human development and has been a key activity for children in all historical periods. Of great importance to the emotional life and relationship with the other, in turn offers children endless possibilities for learning and to develop and express their childhood fantasies. Among the theories that have been taken to investigate the role of play in child psyche, the two most important contributions are those of Piaget and Freud. Two different perspectives that are needed to know about the implications that both have in clinical and education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Carretero, M. (1993), “Cap. 2: Desarrollo cognitivo y aprendizaje”. En Constructivismo y Educación. Editorial Aiqué, Argentina.

Freud, S. (1993). “Más allá del principio del placer”. En Obras completas, Vol. XVIII. Buenos Aires: Amorrortu. (1º Edición 1921).

García, M. (1993). “Jornada de Niños, juegos y juguetes". Mesa Redonda: los juegos infantiles. FICHA Universidad Nacional de Buenos Aires. Facultad de Psicología. Departamento de Publicaciones.

Hartley, R., Frank, L. y Goldenson, R. (1984). Como comprender los juegos infantiles. Ediciones Hormé, Buenos Aires. Recuperado de: https://www.psi.uba.ar/academica/carrerasdegrado/psicologia/sitios_catedras/obligatorias/053_ninez1/

Huizinga, J. (1938). Homo Ludens. Alianza editorial, Madrid.

Lacan, J. (1964). El Seminario, Libro 11 Los cuatro conceptos fundamentales del Psicoanálisis. Paidós, Buenos Aires.

Landeira, S. (1998). El juego simbólico en el niño: explicación e interpretación en J. Piaget y en S. Freud.

Piaget, J. (1960). Psicología de la inteligencia. Editorial Psiqué, Buenos Aires.

Piaget, J. (1961). La formación del símbolo en el niño. México: Fondo de Cultura Económica (1° Ed. 1946).

Piaget, J. e Inhelder, B. (1981). Psicología del niño. Madrid: Morata.

Published

24-04-2015

Issue

Section

Open-topic articles

ARK