Teacher training in the periphery

Authors

  • Ana Ramona Domeniconi Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de San Luis

Keywords:

Teacher training, Conditions of possibility, Social History of Education, Periphery, Device

Abstract

The purpose of this paper is to present some reflections on teacher training, thought of as a set of specific, particular and situated devices that are part of a political project and a normative network that aims to give them form. This article is the product of an inquiry about the particularities of teacher training in the Normal Schools of San Luis in the first half of the 20th century, understanding that the application of national regulations could not always be fulfilled, configuring a different device, to from the conditions of possibility of the time. This displacement of the norm has given rise to what we call a peripheral normalism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Ramona Domeniconi, Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de San Luis

Este trabajo tiene como propósito exponer algunas reflexiones sobre la formación docente, pensada como un conjunto de dispositivos específicos, particulares y situados, que se enmarcan en un proyecto político y una red normativa que pretende darles forma. El presente artículo es producto de una indagación sobre las particularidades de la formación docente en las Escuelas Normales de San Luis en la primera mitad del siglo XX, entendiendo que la aplicación de las normativas nacionales no siempre pudieron ser cumplidas, configurando un dispositivo diferente, a partir de las condiciones de posibilidad de la época. Este desplazamiento de lo normado ha dado lugar a lo que denominamos un normalismo periférico.

Published

14-12-2018

ARK