Literature in early Childhood Education. An invitation to think about our teaching practice
Keywords:
literature, early Childhood Education, teaching practice, infancy, readingAbstract
This work analyzes the practices carried out by teachers in early Childhood Education in relation to the approach to Literature in the classroom. It constitutes part of the doctoral thesis “Spaces for mediation and cultural appropriation: the approach to Literature in early childhood education. A study with teachers of kindergarten in the city of San Luis”, admitted in the PhD Education program at the Facultad de Filosofía y Letras, UNCuyo. Literature for children has undergone a long way until reaching the autonomy it has today as a disciplinary field. From the beginning, it has been linked to moral principles and teachings. However, little by little a new orientation strengthened and it acquired its own new features. At present, the focus is placed on the enjoyment, moving away from the formative function, and considering it a way to construct and generate meanings. Nevertheless, the relations between literature and the school are still subject of study and controversy. Structured interviews to teachers of four- and five-year-olds and non participant observations are processed as collection tools during the present
year in state and private institutions.
Downloads
References
Andruetto, M. T. (2013). Hacia una literatura sin adjetivos. Córdoba: Comunicarte.
Bajour, C. (s/f) “La infancia me inquieta”. Recuperado de: http://gretel-uab.pangea.org/index.php?option=com_content&task=view&id=94&Itemid=104 (Abril, 2010)
Díaz Ronner, M. A. (2012) Cara y cruz de la literatura infantil. Buenos Aires: Lugar Editorial.
Finocchio, S. y Brito, A. (2010). “Lectura y escritura de maestros”. En Diploma Superior en Lectura, escritura y educación. Bloque 4. Buenos Aires: FLACSO.
Gaspar, P. G. (2010). “Los (entre) dichos sobre la cultura”. En FLACSO Virtual , Especialización en Lectura, escritura y educación. Bloque 3. Buenos Aires.
Gowin, D. B. (1985). Hacia una teoría de la educación. Buenos Aires: Aragón.
Jesualdo (1944) La literatura infantil. Buenos Aires: Losada.
Larrosa, J. (2000) “El enigma de la infancia. O lo que va de lo imposible a lo verdadero (fragmento)”. En Novedades Educativas (ed) Pedagogía profana. Estudios sobre lenguaje, subjetividad, formación. Buenos Aires.
Larrosa, Jorge (2003). La experiencia y sus lenguajes. En Ministerio de Educación de la Nación (ed) Conferencia presentada en el Seminario Internacional La formación docente entre el siglo XIX y el siglo XXI. Buenos Aires: Dirección Nacional de Gestión Curricular y Formación Docente.
Leiza, M. E. y Duarte, M. D. (2005) “Posibilidades de un espacio cultural: la literatura infantil y juvenil”. En FLACSO Virtual (ed) Diploma Superior en Lectura, escritura y educación. Bloque 3. Buenos Aires.
Machado, A. M. y Montes, G. (2003). Literatura Infantil. Creación, censura y resistencia. Buenos Aires: Editorial sudamericana.
Merlo, J. C. (1980) La literatura infantil y su problemática. Buenos Aires: El Ateneo.
Ortiz, B. y Zaina, A. (2016). Literatura en el Jardín de Infantes. Criterios y propuestas para la acción. Santa Fe. Argentina: Homo Sapiens Ediciones.
Petit, M. (2001) Lecturas: del espacio íntimo al espacio público. México DF: Fondo de Cultura Económica.
Downloads
Published
Issue
Section
ARK
License
Copyright (c) 2018 Débora Lorena Ibaceta

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.