Supporting configurations in the inclusion of deaf people in the educational system
Keywords:
Integration, support configurations, deaf peopleAbstract
This work analyses the different possibilities for deaf people of integration/inclusion in the educational system. This analysis is carried out on the basis that the national legislation related to integration/inclusion and the International Convention on the Rights of Disabled People consider that the State must guarantee the necessary adjustments, support and adaptations for disabled people to have access to all the levels of the educational system in order to ensure their learning, regardless of their particular characteristics. It is assumed that deaf people constitute a population whose main feature is heterogeneity, on which the supports and adaptations addressing the particular differences will depend. The tools from the educational system together with the rules from the Federal Council of Education constitute a support configuration which might allow carrying forward the inclusion processes of deaf people in the common school.
Downloads
References
Casal, V.; Lofeudo, S.; Lerman, G. (2011): "Hacia la inclusión educativa: configuraciones de apoyo en escenarios educativos situados en la escuela común", Actas del III Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XVIII Jornadas de Investigación Séptimo Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología/Universidad de Buenos Aires: Buenos Aires.
Consejo Federal De Educación (2016). Resolución 311/16. Recuperado de: www.me.gov.ar/consejo/resoluciones/cf_resoluciones.html
Convención Internacional sobre los Derechos de las personas con discapacidad (2006). Recuperado de: www.un.org/esa/socdev/enable/documents/tccconvs.pdf
Ley 24901 (1997). Sistema de Prestaciones Básicas en Habilitación y Rehabilitación Integral de las Personas con Discapacidad. Recuperado de: www.bnm.me.gov.ar/giga1/normas/5940.pdf
Ministerio de Educación de La Nación (2011): “Aportes para la alfabetización en Educación Especial de alumnos ciegos y disminuidos visuales, de sordos e hipoacúsicos”. Recuperado de: www.me.gov.ar
Ministerio de Educación de La Nación (2007). Núcleos de Aprendizajes Prioritarios. Serie de cuadernos para el aula. Recuperado de: www.me.gov.ar
Downloads
Published
Issue
Section
ARK
License
Copyright (c) 2018 María Beatriz Fourcade, Martha Horas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.