Childhood in the Global South: Theoretical notes informing situated teacher-training practices
Keywords:
global south, childhood identities, children’s prominence, preschool education, pedagogyAbstract
This article systematises the theoretical searches and the reflections around the issue of childhood identities from the perspective of trainee teachers and researchers working in the field of Preschool Education. Children's prominence as an idea and a promise is set into a key element from which various categories of analysis are woven. Thus, we expect to build a new understanding of children as actors who can contribute to the transformation of societies. In this vein, the main topics to be developed are the Global South as a scene of multiple inequalities that reissue coloniality, childhood as an object of study of several disciplines or theoretical perspectives, reference to public policies and the classroom experience in the Pedagogy, Childhood Identities and Culture course. In relation to the latter, we discuss the use of films as an artistic language that allowed us to focus on childhood identities, observe the complexity of life in Southern countries at the present time and unveil the internal colonialism that permeates different ways of seeing.
Downloads
References
Bourdieu, Pierre (1993). “Efectos de lugar”. Recuperado de: https://es.scribd.com/document/355521018/BOURDIEU-Efectos-de-Lugar (8/2/2021).
Bustelo, Eduardo (2012). “Notas sobre infancia y teoría. Un enfoque latinoamericano”, en Salud Colectiva. Recuperado de https://www.scielosp.org/pdf/scol/2012.v8n3/287-298/es (8/2/2021).
Bustelo, Eduardo (2007). El recreo de la infancia. Argumentos para otro comienzo. Buenos Aires: Siglo XXI Editores Argentina.
De Sousa Santos, Boaventura (2020). La cruel pedagogía del virus. CABA: Biblioteca Masa Crítica CLACSO.
De Sousa Santos, Boaventura (2006). “Capítulo I. La Sociología de las Ausencias y la Sociología de las Emergencias: para una ecología de saberes”, en publicación: Renovar la teoría crítica y reinventar la emancipación social (encuentros en Buenos Aires). CLACSO. Recuperado de http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/edicion/santos/Capitulo%20I.pdf (1/4/2021).
Danani, Claudia (2017). “La gestión de la política social: un intento de aportar a su problematización”, en Chiara y Di Virgilio (org.), La gestión de la política social. Conceptos y herramientas (25-51). Buenos Aires: Ediciones UNGS.
Larrosa, Jorge (2007). “El rostro enigmático de la infancia”, en Larrosa, de Castro y de Sousa (Comps.), Miradas cinematográficas sobre la infancia. Niños atravesando el paisaje (17-24). Buenos Aires: Miño y Dávila.
Liebel, Manfred (2007). “Paternalismo, participación y protagonismo infantil”, en Participación Infantil y Juvenil en América Latina (113-146). México: Universidad Autónoma Metropolitana.
Morales, Santiago y Magistris, Gabriela (2019). “Hacia un paradigma otro: niñxs como sujetxs políticxs co-protagonistas de la transformación social”, en Morales y Magistris (Comps.), Niñez en movimiento. Del adultocentrismo a la emancipación (23-47). CABA: Editorial Chirimbote.
Piotti, María Lidia (2019). Protagonismo infantil y trabajo social. Mendoza: Lengua Viva.
Quijano, Aníbal (1992). “Colonialidad y modernidad/racionalidad”, en Revista Perú Indígena. Vol. 13, N° 29. IIP, Lima. Recuperado de https://www.lavaca.org/wp-content/uploads/2016/04/quijano.pdf (1/4/2021).
Qvortrup, Jens (2010). “A infância enquanto categoria estrutural”, en Revista Educação e Pesquisa, Vol. 36, N°2, 631-643, maio/ago. São Paulo.
Downloads
Published
Issue
Section
ARK
License
Copyright (c) 2021 Ivana Hodara
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.