To communicate in order to transform. Reflections on Communication in Participatory Action Research

Authors

  • Maximiliano Verdier Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de San Luis (Argentina)

Keywords:

Participatory Action Research, Communication, Dialogue, Knowledge, Popular Sectors

Abstract

In this paper we try to reflect on Orlando Fals Borda's methodological proposal: Participatory Action Research (PAR). We will do it using communication as a central concept. We believe that those who approach this type of practice have a dialogical predisposition that characterizes the type of communication we choose. However, while recognizing the fertile practices that researchers and community members have carried out, there is still an imbalance at the time of the sociabilization of the knowledge that has been collectively constructed. We propose to deepen the dialogical character of the different praxis through a communication that allows us to put in common, as one of the conditions of possibility for the transformations of the realities that oppress us, that alienate us, that dehumanize us. Communicating-us in order to transform-us is the proposal that emerges from these reflections

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, G. y Garcés, Á. (2013). “El diálogo de saberes en comunicación: reconfiguraciones de la formación y de la investigación”, en Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación, Vol.15, Nº 29, 1-7.

Caletti, S. (2006). “Decir, Autorrepresentación, sujetos. Tres notas para un debate sobre política y comunicación”, en Versión, Nº 17, 19-78.

Enríquez, P. & Figueroa, P. (2014). Escuela de sectores populares. Notas para pensar la construcción de contenidos escolares desde el saber popular y el académico-científico. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Etchevarne Parravicini, A. J. (29 de mayo de 2011). Youtube.com. Recuperado el 27 de Noviembre de 2017, de Eduardo Galeano acampó junto a los "indignados" en España. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=zOU0-5rq2YQ

Fals Borda, O. (1985). Conocimiento y poder popular. Bogotá: Siglo XXI.

Fals Borda, O. (1997). El problema de cómo investigar la realidad para transformarla por la praxis. Colombia: Tercer Mundo.

Freire, P. (2010). ¿Extensión o comunicación? La concientización en el medio rural. México: Siglo XXI.

Gonzalves de Freitas, M. & Montero, M. (2006). “Discusión sistemática evaluadora y comunicación socializadora del conocimiento producido”, en M. Montero, Hacer para transformar. El método en la psicología comunitaria (323-354). Buenos Aires: Paidós.

Huergo, J. (2001). “Comunicación y Educación: aproximaciones”, en J. Huergo, Comunicación/Educación. La Plata: Ediciones de Periodismo y Comunicación.

Martín Barbero, J. (2001). La Educación desde la Comunicación. Buenos Aires: Norma.

Moufee, C. (2007). En torno a lo político. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Pascuali, A. (1970). Comprender la Comunicación. Caracas: Monte Ávila Editores.

Todorov, T. (2003). La conquista de América. El problema del otro. Buenos Aires: Siglo Veiniuno.

Published

31-05-2019

ARK