Didactic devices in virtual learning environments: A proposal for the teaching of technical English in higher education

Authors

  • Anabella Iotti Universidad Nacional de Villa Mercedes
  • Laura Esther Maciel Universidad Nacional de Villa Mercedes
  • Lucrecia Maurino Universidad Nacional de Villa Mercedes

Keywords:

english, higher education, virtual environments, functionality, effectiveness

Abstract

The immersion of information and communication technology in pedagogical practices has attracted attention in the academic literacy process. This study aimed at analyzing the implementation of a virtual learning environment, its functionality and effectiveness in the subject Technical English, in two courses at the National University of Villa Mercedes (UNViMe). The course proposes a virtual pedagogical approach that includes synchronous and asynchronous activities, with the use of digital teaching tools and applications on the Moodle platform. Data collection was carried out through surveys in three different stages, which revealed a broad acceptance of the proposal. The majority of students passed with a final mark above average, while the number of not-passing and drop-out students was low. To conclude, it is considered that the virtual proposal promotes motivation and involvement; nevertheless, there are a number of students who, for various reasons, prefer face-to-face teaching methods without using screens or technological resources.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adell, J. y Castañeda, L. (2012). “Tecnologías emergentes, ¿pedagogías emergentes?”, en Hernández, J.; Pennesi, M.; Sobrino, D. y Vázquez, A. (Eds.). Tendencias emergentes en educación con TIC (13-32). Universidad de Murcia.

Brito, A. (2015). Nuevas coordenadas para la alfabetización: debates, tensiones y desafíos en el escenario de la cultura digital. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/365318407_Nuevas_coordenadas_para_la_alfabetizacion_debates_tensiones_y_desafios_en_el_escenario_de_la_cultura_digital

Carabelli, P. (2020). Migración a la virtualidad: La enseñanza de comprensión lectora en inglés a distancia. [Ponencia]. Universidad de Las Palmas de Gran Canaria. Recuperado de: https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/76531

Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad: una introducción a la alfabetización académica. Fondo de Cultura Económica.

Cassany, D. (2008). “Metodología para trabajar con géneros discursivos”, en Salaburu, P. y Ugarteburu, I. (Eds.). Espezialitateko Hizkerak Eta Terminologia III. País Vasco: Universidad del País Vasco.

Cervantes, C. V. y Centro Virtual Cervantes (CVC) (2015). CVC. Diccionario de términos clave de ELE. Lingüística de corpus. Recuperado de: https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/diccionario/linguisticacorpus.htm

Cortés Cortés, M. E.; Cortés Iglesias, M.; Medina Mendieta, J. F.; Manzano Cabrera, M. y León González, J. L. (2020). “Ventajas de la plataforma Moodle para la enseñanza de las matemáticas en la universidad de Cienfuegos”, en Revista Universidad y Sociedad, 12(6), 240-245. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000600240&lang=es

De la Orden Hoz, A. (1992). “Diversidad cultural y educación”, en Educación intercultural en la perspectiva de la Europa unida: X Congreso Nacional de Pedagogía (pp. 9-12). Diputación de Salamanca. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5007159

De la Orden Hoz, A. (1988). “La calidad de la educación”, en Bordón. Revista de Pedagogía, 40(2), 149-162.

De la Orden Hoz, A. (2013). “Autonomía de los centros escolares y calidad de la educación”, en Participación educativa, 2(2), 61-68.

Dorronzoro, M. I. (2005). “Didáctica de la lectura en lengua extranjera”, en Klett, E. (Dir.). Didáctica de las lenguas extranjeras: Una agenda actual (13-30). Buenos Aires: Araucaria Editora.

Dorronzoro, M. I. y Luchetti, M. F. (2017). Dispositivos didácticos para la enseñanza-aprendizaje del lenguaje escrito en la universidad: Algunos lineamientos para su elaboración. Scripta, 21(43), 105-126. Recuperado de: https://doi.org/10.5752/p.2358-3428.2017v21n43p105

Hernández Sampieri, R.; Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6th ed.). México, DF: McGraw-Hill.

Hyon, S. (1996). “Genre in three dimensions: Implications for ESL”, in TESOL Quarterly, 30(4), 693-716.

Llorente Cejudo, M. C. (2007). “Moodle como entorno virtual de formación al alcance de todos”, en Comunicar, 15(28), 197-202.

Martínez, G. A. y Jiménez, N. (2020). “Análisis del uso de las aulas virtuales en la Universidad de Cundinamarca, Colombia” en Formación universitaria, 13(4), 81-92.

Puebla, M.; Della Vedova, S. C.; Bonetto, I. B.; Iotti, A. y Godoy, M. L. (2019). “Enseñanza mixta en la lecto-comprensión de textos en inglés en el nivel superior: B-learning in reading-comprehension of texts written in English in higher level”, en Argonautas, 9(13), 187-195.

Silva Quiroz, J. y Maturana Castillo, D. (2017). “Una propuesta de modelo para introducir metodologías activas en educación superior”, en Innovación educativa (México, DF), 17(73), 117-131. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732017000100117&lng=es&tlng=es

Sibilia, P. (2016). Entornos digitales y políticas educativas: Dilemas y certezas. IIPE UNESCO Oficina para América Latina y el Caribe. Recuperado de: http://www.buenosaires.iiep.unesco.org/es/publicaciones/entornos-digitales-y-politicas-educativas-dilemas-y-certezas

Swales, J. M. (1990). Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge University Press.

Published

28-11-2025

ARK