A Psychosocial Perspective on Career Choice: Vocational Calling from the Theory of Social Representations
Keywords:
degree programmes, vocation, representations, university, professionAbstract
This article proposes a psychosocial approach to degree choice, specifically framed within the theory of social representations. It primarily considers the processes involved in the formation of students' representations about the degree programme they choose and the profession it entails. To this end, 20 in-depth interviews were conducted with students from a private university in the city of Córdoba, and the sources of information were analysed from Denise Jodelet’s perspective. The findings reveal a continuum ranging from more personal sources, which generate greater involvement, such as the student's prior experience in school or a job, to more impersonal sources, which generate less involvement, such as advertising discourse. Analysing the sources of information highlights the impact not only of family expectations but also of prevailing social discourses in shaping representations (and, consequently, what is liked and disliked, what is or is not appealing) and in influencing students' choice.
Downloads
References
Alvarado, S., Botero, P. y Gutiérrez, M. (2008). “Representaciones Sociales. Una mirada a la teoría moscoviciana”. En P. Botero Gómez (comp.) Representaciones y ciencias sociales. Una perspectiva epistemológica y metodológica (23-54). Manizales: Espacio Editorial.
Araya Umaña, S. (2002). Las Representaciones Sociales: Ejes teóricos para su discusión. San José, Costa Rica: Flacso.
Blustein, D. (2006). The Psychology of Working: A New Perspective for Career Development, Counseling, and Public Policy. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.
Bohoslavsky, R. (1983). Orientación Vocacional: Un enfoque dinámico y contextual. Buenos Aires: Paidós.
Botero Gómez, P. (2008). Representaciones y ciencias sociales. Una perspectiva epistemológica y metodológica. Manizales: Espacio Editorial.
Castorina, J. y Kaplán, C. (1998). Las representaciones sociales: problemas teóricos y desafíos educativos. Gedisa.
Dewey, J. (2004). Democracia y educación. Morata.
Farfán Mejía, E. (2020). “La vocación. Un concepto religioso instalado en la formación profesional”. Revista Latinoamericana de Filosofía de la Educación, 7(13), 53-73.
Guichard, J. y Huteau, M. (2015). Psicología de la orientación profesional: teorías y prácticas. Paris: Presses Universitaires.
Holland, J. (1997). Making Vocational Choices: A Theory of Vocational Personalities and Work Environments. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.
Jodelet, D. (1984a). “La representación social: fenómenos, conceptos y teoría”. En S. Moscovici (Ed.), Psicología Social II (469-494). Buenos Aires: Paidós.
Jodelet, D. (1984b). Las representaciones sociales: Construcción y transmisión de significados. En S. Moscovici (Ed.), Psicología Social y Representaciones (101-132). Madrid: Tecnos.
Kornblit, A. (Ed.) (2007). Metodologías cualitativas: modelos y procedimientos de análisis. Buenos Aires: Biblos.
Koselleck, R. (1993). Futuro pasado: Sobre la semántica de los tiempos históricos. Madrid: Editorial Trotta.
Krumboltz, J. D. (1996). A Learning Theory of Career Counseling. In Duane Brown & Linda Brooks (Eds.), Career Choice and Development (233-280). San Francisco: Jossey-Bass.
Merlino, A. (2009) “La entrevista en profundidad como técnica de producción discursiva”, en Merlino, A. (coord.) Investigación Cualitativa en Ciencias Sociales. Temas, problemas y aplicaciones. Argentina: Cengage Learning.
Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires: Huemul.
Moscovici, S. y Marková, I. (1998). La Presentación de las Representaciones Sociales: Diálogo con Serge Moscovici. En J. Castorina (Ed.), Representaciones Sociales: Problemas Teóricos y Conocimientos Infantiles (pp. 111-152). Barcelona, España: Gedisa.
Patton, M. (2002). Qualitative research and evaluation methods. 3th edition. Thousand Oaks: Sage Publications.
Perera Pérez, M. (2003). A propósito de las representaciones sociales. Apuntes teóricos, trayectoria y actualidad. La Habana, Cuba: CIPS - Centro de Investigaciones Psicológicas y Sociológicas.
Rascovan, S. (2016). La orientación vocacional como experiencia subjetivante. Buenos Aires: Paidós.
Rascovan, S. (2009). Orientación Vocacional y Proyectos de Vida: Perspectivas críticas. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Rascovan, S- (2005). Subjetividad y Proyecto de Vida: La Orientación Vocacional desde una Perspectiva Crítica. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Segovia Lacoste, P., Basulto Gallegos, O. y Zambrano Uribe, P. (2018). “Imaginarios sociales y representaciones: su aplicación a análisis discursivos en tres ámbitos diferentes”. Empiria. Revista de Metodología en Ciencias Sociales (41), 79-101. https://doi.org/DOI/empiria.41.2018.22605
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Antioquia, Colombia: Universidad de Antioquia.
Super, D. (1980). Life-span, life-space approach to careers. Nueva York: Columbia University Press.
Vieytes, R. (2004). Metodología de la investigación en organizaciones, mercado y sociedad. Editorial de las Ciencias.