Characterization of university processes from theirincidence in the formation of professional pedagogical culture

Authors

  • Alina María Cuadréns Villalón Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Oriente, Santiago de Cuba
  • Xavier Lasso León Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Oriente, Santiago de Cuba
  • Oscar Sigas Costafreda Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Oriente, Santiago de Cuba

Keywords:

identity, culture, training, professional pedagogical culture

Abstract

The interpretation of culture as a complex social phenomenon and as the pedagogical professional culture constitutes an expression of the behavior of social subjects with a marked humanistic formation. Furthermore, as an identity phenomenon, it is a principle that supports the praxiological heuristics of this research. This study seeks to characterize the situation of identity and professional pedagogical culture in students of pedagogical programs at the Universidad de Oriente. The analysis was conducted through empirical instruments and techniques, such as: surveys and interviews highlighting the main contradictions that arise in the process and the challenges derived from facing these problems. It was also performed through the elaboration of a methodological orientation material that contributed to give answers and solutions -with the help of theories and cultural and pedagogical conceptions -to the professional challenges attributed to the Pedagogical Sciences in terms ofprofessional orientation. The application of this material made it possible to achieve qualitative and quantitative transformations in the subjects during the process of acquisition of the pedagogical culture and the professional identity. This was evidenced by their enhanced research results in terms of academic, labor, and extensionist components, as well as by their professional ways of acting.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Addine Fernández, Fátima (2005). “El proceso de enseñanza aprendizaje: un reto para el cambio educativo”, en Addine Fernández (comp.) Didáctica: teoría y práctica, (90). La Habana: Pueblo y Educación.

Addine Fernández, Fátima (2000). “Diseño curricular” en Revista La Habana: Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño, 30-20.

Aguerrondo, Inés (2002). El nuevo paradigma de la educación para el siglo. Recuperado de http://www.campus.oci.org/administracion/aguerrondo.htm(23/05/2004)

Alonso Rays, Oscar (1998). “Algunas suposiciones sobre una metodología de enseñanza contextualizada” en Pedagogía Nº 1, 97-112.

Álvarez De Zayas, Rita Marina (1997). Hacia un currículum integral y contextualizado. La Habana: Académica.

Beijaard, Douwe (et. al)(2004). “Reconsidering research on teachers' professional identity” Teaching and Teacher Education, Londres, 20(2), 107-128.

De La Torre, Concepción (1990). “¿Cómo somos? ¿Cómo nos percibimos?” en Acta II Congreso de la Sociedad de Psicólogo de Cuba. La Habana.

Domingo Lignori, Joao (2000). “Importancia de la contextualización y la diferencia de información en la elaboración de materiales” en Actas del VIII Seminario de Dificultades Específicas de la Enseñanza del Español a Lusohablantes. Sao Paulo: Colegio Miguel de Cervantes. Recuperado de http://www.sgci.mec.es/br/dl.pdf

Fuentes, Homero Calixto (2009a). La Universidad Humana Cultural, reto Latinoamericano a la Educación Superior: una propuesta desde la Universidad Estatal de Bolívar, Ecuador. Bolívar: Universidad Estatal de Bolívar.

Fuentes, Homero Calixto (2009b). Pedagogía y Didáctica de la Educación Superior. Desde la Concepción Científica Holística Configuracional.

Fuentes, Homero Calixto (2009c). La formación en la Educación Superior. Ediciones UO. (ISBN: 978-959-207-444-6).

Gacel-Ávila, Juan (2003). La internalización de la Educación Superior. Paradigma para la ciudadanía global. Ciudad de México: Universidad de México. Recuperado de http://www.cucsh.udg.mx/publica/novedad/internacionalizacion.htm(12/12/2003)

Guadarrama González, Pablo (2009). “Crítica a los reduccionismos epistemológicos en las ciencias sociales” en Revista de filosofía, La Habana,27(62), 49-85. Recuperado de https:// philpapers.org/rec/GONCAL-6

Guimaraes Castro, María H. (2002). Children’s Self-determination in the Context of Early Childhood Education. Sao Paolo. Brasil. Recuperado de https://scholar.google.es/citations?user=jNuP8sUAAAAJ&hl=es

Horruitiner, Pedro (2006). La Universidad cubana: el modelo de formación. La Habana: FélixVarela.

Jiménez, Ramón (2003). Retos de un currículo propio de los pueblos indígenas de Colombia. Bogotá. Colombia. Recuperado de http://www.sit.edu/publications/docs/ops04colombia.pdf.

L, K. (1970). Introducción a la didáctica general. La Habana: Pueblo y Educación.

Lewandowski, Teodor (1986). Diccionario de Lingüística. Segunda edición. Madrid. España: Ediciones Cátedra, S.A. Recuperado de https://scholar.google.es/citations?user=jNuP8sUAAAAJ&hl=es

López, Norberto (1995). La reestructuración curricular de la Educación Superior: Hacia la integración del saber. Bogotá. Colombia: ICFES.

Maggio, Mario (2001). “Reflexiones epistemológicas en torno al conocimiento didáctico” en Praxis Educativa (Argentina), Año V(no. 5),59-66.

Martillo Santander, Emilio (2011). La actualidad pedagógica en el Ecuador. Recuperado de http://www.buenastareas.com/ensayos/La-Actualidad-Pedag%C3%B3gica

Miranda Hernández, Daniel (2016) Modelo para la formación de la identidad profesional pedagógica de los docentes de Historia de Cuba de la Educación Secundaria Básica. Tesis defendida en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Pinar del Río.

Montero, Luis (2001). La construcción del conocimiento profesional docente. Rosario: Homo Sapiens.

Montoya Rivera, Jorge (2005). La contextualización de la cultura en los currículos de las carreras pedagógicas. Tesis defendida en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Santiago de Cuba.

Pérez, A. M. (2010). El síndrome de burnout. Evolución conceptual y estado actual de la cuestión. Madrid: Vivat Academia, (112), 42-80.Recuperadode: http://www.vivatacademia.net/index.php/vivat/article/download/192/188

Portela Falgueras, René (1997). “Tendencias de la didáctica y optimización del proceso de enseñanza-aprendizaje” en Pedagogía, Vol. 99.

Posner, Gorver (2005). Análisis de Currículo, McGraw-Hill, S. A.

Rivera, Andrés, ed. al (2016). “La formación de valores identitarios en el profesional de la universidad cubana contemporánea” en Didáctica y Educación, Madrid: Didasc@lia,7(5),55-70. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articu-lo/5911167.pdf.

Romero, Miguel (2017). “La construcción de la identidad de los docentes noveles: un análisis desde las teorías apriorísticas” en REDU: Revista de Docencia Universitaria, Madrid: España, 15(2),163-178. Recuperado dehttps://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/download/6746/92000

Van Den Berg, Roger (2002). “Teacher's meaning regarding educational practice” en Review of Educational Research, 72,577-625.

Zayas De Von Barden, Enrique O. (1998). La Pedagogía Social: Una alternativa para el presente y el futuro. Asunción. Paraguay: Cronos.

Published

25-05-2020

ARK