The construction of identities at Argentine national universities. Analysis of some symbolic examples
Keywords:
identity, university, integration, regulation, symbolic practicesAbstract
In the present work we address two dimensions introduced by Emile Durkheim (1858-1917) on the formation of the social: integration and regulation as key concepts and conditions in the building of university identities. This article presents three cases from Argentine universities: the National Technological University (UTN), the National University of San Luis (UNSL) and the University of Buenos Aires (UBA). We describe symbolic practices, where integration and regulation are presented. The analysis exhibits these institutions’ strengths and weaknesses, considering the fact that every social system –independently of how limited is to an organization- can work more and better if these dimensions are present and articulated. The case of the UBA is paradigmatic when it comes to describing Argentine universities, due to its history, its size, its prestige and also to its problems. The choice of the UTN for analysis is related to its peculiarity in terms of organization and studied disciplines. Finally, the UNSL was chosen because it is a medium-sized, relatively young institution and, therefore, similar and representative of other existing universities. The entire work is crossed by the question: how do the dimensions introduced by Durkheim contribute to the formation of university identities?
Downloads
References
Behcer, Tony (2001). Tribus y territorios académicos. La indagación intelectual y las culturas de las disciplinas. España: Gedisa.
Burton Clark, Robert (1991). El Sistema de Educación Superior. Una visión comparativa de la organización académica. Azcapotzalco México: Editorial Nueva Imagen/Universidad Autónoma Metropolitana.
Chacaltana Huarcaya, R. E y otros (2021). Gobernanza Educativa, Vol. 4, N° 15. Recuperado de: https://igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/140
Durkheim, Émile (1967). La división del trabajo social. Buenos Aires: Schapire.
Durkheim, Émile (1990). Educación y Sociología Homo Sociología Barcelona. Recuperado de: http://www.iunma.edu.ar/doc/MB/lic_historia_mat_bibliografico/Educaci%C3%B3n/Durkheim-%20Educaci%C3%B3n%20y%20Sociolog%C3%ADa-%20Cap%C3%ADtulo%201.pdf
Durkheim, Émile (2009). El Suicidio. Buenos. Aires: Ediciones libertador.
March, Jame y Olsen, Johan (1979). Ambiguity and Choice in Organizations. Oslo: Universitetsforlaget.
Mazzola, Carlos Francisco (2007). “La elección directa en la UBA. ¿Puede aportar alguna solución a la crisis de gobierno?”, en Fundamentos en Humanidades, Vol. 8, Issue 2, 113.126. Nueva Editorial Universitaria, San Luis. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18481607 (15/11/23).
Mazzola, Carlos Francisco (2020). UBA y UTN: dos modelos para repensar la educación. Diario Perfil. Sección Universidades Historia y Vinculo. Buenos Aires. Recuperado de: https://www.perfil.com/noticias/universidades/uba-y-utn-dos-modelos-para-repensar-la-educacion.phtml (7/10/2023).
Mazzola, Carlos Francisco; Napoli, Fernando Pablo y Tilli, Patricia (2022). “Identidades Universitarias: Entre las trayectorias institucionales, la discriminación y lo identitario”, en Tercer congreso nacional y primero latinoamericano de educación, universidad y comunidad 2022. Universidad Nacional de San Luis.
Mollis, Marcela ( 2007). “Refundar la UBA”, en Lemon Diplomatic, septiembre 2007, N° 99. Buenos Aires: Siglo XXI ediciones.
Napoli, Fernando Pablo (2005) (2° ed). Política Educativa y Organización Académica de la Universidad Tecnológica Nacional (1948-1962). Buenos Aires: CEIT.
Napoli, Fernando Pablo y Tilli, Patricia (2019). Investigación Educativa y Docencia Universitaria. Buenos Aires: FEDUN. (7/10/2023).
Ozcoidi Maiza, Carlos (1995). “La definición del concepto del honor. Su entidad como objeto de investigación histórica”, en Espacio, Tiempo y Forma, Serie IV, l-i.
Oloris, Mario (2023). La Elección Directa de las Autoridades Universitarias. ¿Una Tendencia en Retroceso? Recuperado de: https://www.academia.edu/37315499/ (7/10/2023).
Páez Martínez, Ruth Milena (2013). Educación Cultura y Simbolismo. Recuperado de: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/enunc/article/view/74811 (12/3/2023).
Portal Web De La UNCAUS (2022). Recuperado de: https://uncaus.edu.ar/index.php/inicio/noticias/685
Real Academia Española: Diccionario de la lengua española, 23.ª ed., [versión 23.6 en línea]. Recuperado en: https://dle.rae.es (7/10/2023).
Riveros, Sonia (2022). UNSL Recorriendo su Historia. Recuperado en:
http://programahistoriaymemoria.unsl.edu.ar/?page_id=26
Subsecretaría De Inserción Laboral Rectorado UBA (2019), Vinculación de los perfiles de la UBA con el Mercado Laboral. Recuperado en: http://insercionlaboral.uba.ar/SiteAssets/Documentos%20del%20sitio/Informe%20Vinculaci%C3%B3n%20UBA%20Mercado%20Laboral%20vf.pdf (7/10/2023).
Downloads
Published
Issue
Section
ARK
License
Copyright (c) 2023 Carlos Francisco Mazzola
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.