The academic profession in gender(s) perspective. Descriptive intersections in academics in training from the APIKS Argentina database
Keywords:
higher education, academic profession, gender(s), liberal professions, academics in trainingAbstract
The investigations that are developed from the National University of Mar del Plata, within the framework of the APIKS International Project, intend to analyze the main features of the academic profession, recovering quantitative aspects that are deepened with qualitative analyzes that make visible the trajectories of academics from our own university. However, in the analysis of the global and local academic profession, the distribution of academics according to category and teaching position is complemented by one of the unavoidable aspects in the study of the field, such as the question of gender and its traversals in academics in training. Regarding this variable, in recent decades in Argentina, the relationship has balanced. Retrieving the latest data from the Secretariat for University Policies (SPU) we can share that, for the national university system as a whole, the relationship between genders continues in relative balance. In the case of the APIKS Argentina database, the percentages yield similar and dissimilar results according to the information cross-references that are proposed. In this article, we analyze the trends of the activities carried out by academics in training according to their gender and the way in which this affects the type of activity that academics in training declare to carry out achieved in a recently completed doctoral thesis and in a master's thesis in progress.
Downloads
References
Aguirre, Jonathan (2021). “Profesión Académica y Formación Doctoral. El caso argentino en el marco del estudio internacional APIKS” en Revista Praxis, 25(1), 1-15.
Aguirre, Jonathan y Porta, Luis (2020). “Aproximaciones preliminares a la profesión académica argentina. Un análisis comparado a partir del caso de la Universidad Nacional de Mar del Plata” en Revista del IRICE, 39(2), 1-20.
Anuario Estadístico Universitario (2020). Secretaría de Políticas Universitarias. Ministerio de Educación de la Nación.
Chiroleu, Adriana (2002). “La profesión académica en Argentina. Centro de Ciencias Sociales de la Universidad del Estado de Río de Janeiro”, en Revista (Syn) Thesis, 7, (1), 41-52.
Clark, Burton (1983). The higher education system: Academic organization in cross‐national perspective. Berkeley, CA: University of California Press.
Fernandez Lamarra, Norberto (2003). La educación superior argentina en debate. Situación, problemas y perspectivas. Buenos Aires: Eudeba.
Fernández Lamarra, Norberto y Marquina, Mónica (2013). “La Profesión Académica en América Latina: Tendencias actuales a partir de un estudio comparado” en Revista Espacios en Blanco, 23(1), 99-117.
Fernández Lamarra, Norberto y Pérez Centeno, Cristian (2007). Necesidades de formación docente en la Universidad Nacional de Tres de Febrero en el contexto de la educación superior argentina. Barcelona, AECI.
Fernandez Lamarra, Norberto; Pérez Centeno, Cristian; Marquina, Mónica y Aiello, Martín (2018). La educación superior universitaria argentina. Situación actual en el contexto regional. Tres de Febrero: UNTREF.
Foutel, Mariana (2022). La profesión académica como alternativa para los profesionales en Ciencias Económicas: tensiones y condicionantes. Un estudio interpretativo en los docentes de la Facultad de Ciencias Económicas y Sociales de la UNMDP. Tesis Doctoral. Universidad Nacional de Rosario.
García De Fanelli, Ana (2009). Profesión académica en la Argentina: Carrera e incentivos a los docentes en las Universidades Nacionales. Buenos Aires, Editorial Cedes.
García De Fanelli, Ana (2021). “Docentes universitarios en la Argentina: Factores asociados y satisfacción con la posición en la estructura ocupacional” en Revista de Educación 2(24), 203-226.
Lozano Cabezas, Inés; Iglesias Martínez, Marcos Jesús y Martínez Ruiz, María Ángeles (2014). “Las oportunidades de las académicas en el desarrollo profesional docente universitario: un estudio cualitativo” en Educación XXI, 17(1), 157-182. Recuperado:
http://www.redalyc.org/pdf/706/70629509007.pdf (30/11/2020).
Marquina, Mónica (2021). “La profesión académica latinoamericana: la mirada de José Joaquín Brunner” en Revista de Educación, 24(2), 269-280.
Marquina, Mónica (2021). “El estudio de la profesión académica en América Latina: entre lo global y lo local” en Revista de Educación 2(24), 19-36.
Marquina, Mónica (2020). “Entre ser “técnico”, “académico” o “político” en la universidad. Los nuevos roles de gestión en las universidades argentinas” en Revista Latinoamericana de Políticas y Administración de la Educación, 1(12), 82-96.
Marquina, Mónica (2013). “¿Hay una profesión académica en Argentina? Avances y reflexiones de un objeto en construcción” en Pensamiento Universitario, 15(15), 35-58.
Martínez De Pérez, Norma y Zandomeni De Juárez, Norma del Carmen (comps) (2022). Administración de Recursos Humanos. Perspectiva académica y práctica profesional. Argentina. EDIUNS.
Nosiglia, María Catalina y Fuksman, Brian (2022). “Las desigualdades de género en la profesión académica de las universidades nacionales argentinas: resultados de la encuesta APIKS (Academic Profession In The Knowledge-Based Society)” en Revista Del IICE, (52), 1-15.
Pérez Centeno, Cristian (2021). “Contratos docentes, tareas múltiples: la relación entre docencia e investigación en las universidades nacionales argentinas” en Revista de Educación, 24(2), 61-93.
Pérez Centeno, Cristian (2019). “El estudio de la Profesión Académica: consideraciones y problemas metodológicos del proyecto internacional APIKS”. II Encuentro Internacional de Educación. Educación pública: democracia, derechos y justicia social. Universidad Nacional del Centro de la Provincia. de Buenos Aires. Tandil 4, 5 y 6 de diciembre.
Pujol Cols, Lucas y Lazzaro Zalazar, Mariana (2018). “Los riesgos psicosociales y la satisfacción laboral en los académicos argentinos: exploración del rol moderador del entusiasmo laboral” en Revista Journal of Work and Organizational Psychology, 34(3), pp. 145-156. Recuperado de: https://doi.org/10.5093/jwop2018a17 (30/11/2020).
Pujol Cols, Lucas; Foutel, Mariana y Porta, Luis (2019). “Riesgos psicosociales en la profesión académica: Un análisis interpretativo del discurso de docentes universitarios argentinos” en Trabajo y Sociedad, 20(33), 197-223.
Downloads
Published
Issue
Section
ARK
License
Copyright (c) 2023 Mariana Foutel, Jonathan Aguirre, Alejandro Musticchio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.