Alternative pedagogies in the context of current capitalist relations. A new Tower of Babel

Authors

  • Martha Verónica Quiroga Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de San Luis

Keywords:

alternative pedagogies, capitalism, homeschooling, school vouchers, generative schools

Abstract

Alternative Pedagogies have been associated to the construction of a form of education involving the rethinking of educational practices through collective, dialogical, horizontal and emancipatory creation. However, this study aims at analyzing the validity of this category, as it is often subject to multiple interpretations and perspectives, and therefore, assumed to be intersected by polysemy and heteroglossia. Hence, it is necessary to contextualize this category in a socio-historical and political situation so as to avoid its use as mere rhetoric or conceptual mirage.The methodological strategy used in this study involves analyzing recent documents of Argentina and educational policies of San Luis province that propose innovation processes to update an outdated educational system with the new skills required by the world of work for economic development. This analysis is conducted using discourse analysis and a social historical framework to understand the context of the capitalist crisis since 2008, exacerbated by the COVID pandemic. The study focuses on three reforms: homeschooling, educational financing through school vouchers, and generative schools. The analysis reveals that these educational reforms are founded on a conservative modernization process that hides neoliberal reforms, with efficientist, neuroscientific, and moralizing features.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACNUR Comité Español (2017). La torre de Babel: la leyenda bíblica. Recuperado de: https://eacnur.org/

Agencia Nacional De Noticias (2020). En el 2019 creció la matrícula en escuelas públicas mientras cayó en las privadas. Recuperado de: https://www.telam.com.ar/

Apple, Michael (2002). Educar “como Dios manda”. Mercados, niveles, religión y desigualdad. Barcelona: Paidós.

Borón, Atilio y otros (2020). Diálogos sobre el futuro. Marx 200 años. Presente, pasado y futuro (presentación virtual del libro). CLACSO.

Brailovsky, Daniel (2019). La escuela nueva y el seudoescolanovismo de Mercado. La Izquierda Diario. Recuperado de: www.izquierdadiario.es/spip.php?page=gacetilla-articulo&id_article=129694.

Brailovsky, Daniel (2018). Lo nuevo y lo tradicional en educación: una oposición engañosa, en Revista Senderos Pedagógicos, Nº 9, enero-diciembre, 161-176. Medellín: Tecnológico de Antioquia-Institución Universitaria.

Brenner, Andrés (2019). Innovación educativa: el neuroliberalismo pedagógico politico. Contrahegemonía web. Apuntes sobre el socialismo desde abajo y poder popular. Recuperado de: https://contrahegemoniaweb.com.ar/

Caputo, Orlando y otros (2020). Crítica marxista de la economía mundial en tiempos de coronavirus (conversatorio virtual). CLACSO.

Caputo, Orlando y Galarce, Graciela (2019). Economía Mundial, Estados Unidos: la eventual nueva crisis de la economía mundial. Centro de Estudios sobre Transnacionalización (CETES), Grupo de Investigación “Crisis y Economía Mundial”, CLACSO.

Carcione, Carlos (2019). Estados Unidos-China: La tregua no aleja la perspectiva de un nuevo pico en la crisis de la economía mundial. http: Rebelión.org

Consejo Federal De Educación (2007). Escuelas de Gestión Social, borrador para la discusión. República Argentina.

Cosse, Gustavo (1999). El sistema de voucher educativo: una nueva y discutible panacea para América Latina, en Revista Propuesta Educativa, Año 10, Nº20. Buenos Aires: FLACSO, 51-75.

Fernández, Maximiliano (2020a). Hace 7 años que educan a sus hijos en la casa: “Los padres no se tienen que desesperar por la cuarentena”. Infobae. Recuperado de: www.infobae.com

Fernández, Maximiliano (2020b). Desigualdad educativa: la UCA alertó de que los chicos pobres fueran los grandes perjudicados por el cierre de las escuelas. Infobae. Recuperado de: www.infobae.com

Friedman, Milton (1955). The role of government in education (Chapter 9). Rutgers University Press. Recuperado de: https://tedsf.org/wp-content/uploads/2019/01/The-Role-of-Government-in-Education.pdf

Friedman, Milton y Friedman, Rose (1993). Libertad de elegir. Hacia un nuevo liberalismo económico. Barcelona: Planeta-Agostini.

Friedman, Milton y Friedman, Rose (1984). La tiranía del statu quo. Barcelona: Editorial Ariel.

Krugman, Paul (2020). COVID-19: la economía en coma inducido, según Paul Krugman, en Revista Executive Excellence, la revista de liderazgo, la gestión y la toma de decisiones, N° 166, 22 a 25, Madrid: Editores Success Motivation.

Ministerio de Educación de la Nación (2020). El Programa Progresar se extiende a alumnas y alumnos de escuelas privadas. Recuperado de: www.argentina.gob.ar

Otras Voces en Educación (2020). ONU: un tercio de los estudiantes no tuvo acceso a la educación on-line. Recuperado de: https://otrasvoceseneducacion.org/

Rodríguez Saá, Alberto (2016). Escuelas Generativas, documento gubernamental interno. Gobierno de la Provincia de San Luis: Argentina.

Sante Di Pol, Redi (1987). Educación, libertad y eficiencia en el pensamiento y en los programas del neoliberalismo, en Revista de Educación, Nº 283, 37-62. España: Ministerio de Educación y Ciencia.

Zablotsky, Edgardo (2020). Escuelas y COVID-19: la solución está en el Congreso, no en las aulas. Buenos Aires: Revista Perfil. Recuperado de: www.perfil.com

Published

26-05-2022

ARK