Development of an online course for older adults focused on the development of digital content creation competence in times of COVID-19

Authors

  • Alan L. Can Poot Universidad Autónoma de Yucatán
  • María V. Cen Pech Universidad Autónoma de Yucatán
  • Gabriel Hernández Ravell Universidad Autónoma de Yucatán
  • Sergio H. Quinoñez Pech Universidad Autónoma de Yucatán

Keywords:

adults, digital literacy, digital content, educational innovations

Abstract

Due to COVID-19, the use of Information and Communications Technology (ICT) had a significant increase, and consequently, the existingdigital gaps grew to be more noticeable in different groups. The elderly is one of the groups excluded from all the benefits and opportunities the ICTs provide, there are not enough available spaces where elder people can become computer illiterates, and their needs and wants are fulfilled. The objective of this paper is to present an ICT content-creation-approach online course for the elder sector in “El Programa de Alfabetización Tecnológica” from Instituto Tecnológico de Sonora, Mexico. This project uses an instructional design methodology, ADDIE (Analyze, Design, Develop, Implement, and Evaluate), and it has been categorized as a development project. The results showed that the students developed a competency in digital content creation; the outcomes ofthe activities were useful for the students in multiple areas; and a significant improvement in the elder students’ learning process due to the use of andragogy principles within the design, development, and implementation of the online course.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar Passano, María del Pilar (2011). “Andragogía, educación durante toda la vida”, en Revista Uruguaya de Cardiología, Vol. 26, N° 3, Sociedad Uruguaya de Cardiología, 171-172. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=479749247001.

Bekisheva, Tatiana G.; Kovalenko, Natalia A. y Gasparyan, Gayane A. (2017). “E-learning as a Model of Lifelong Education for Older Adults”, en Bekirogullar Zafer (Ed.), European Proceedings of Social and Behavioural Sciences, Vol. 19, 67-73. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/312512894_E-learning_as_a_Model_of_Lifelong_Education_for_Older_Adults

Benavides Román, Alexander Masías y Chipana Fernández, Yolanda Maribel (2021). “Competencias digitales en adultos mayores y acceso a la justicia: una revisión sistemática”, en Revista de Derecho, Vol. 6, N° 1, Universidad Nacional del Altiplano, 182-194. Recuperado de: http://revistas.unap.edu.pe/rd/index.php/rd/article/view/121

Canchola González, José Antonio (2019). “La alfabetización digital de adultos en ambientes virtuales de aprendizaje, el caso de xMOOC en sustentabilidad energética. (tesis doctoral)”, en Tecnológico de Monterrey, Monterrey, México. Recuperado de:

https://repositorio.tec.mx/handle/11285/636055

Carenzio, Alessandra; Ferrari, Simona y Heikkinen, Päivi Rasi (2021). “Older People’s Media Repertoires, Digital Competences and Media Literacies: A Case Study from Italy”, en Education Sciences, Vol. 11, N° 10. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/354870191_Older_People's_Media_Repertoires_Digital_Competences_and_Media_Literacies_A_Case_Study_from_Italy

Cotera Fretel, Alfonso (2012). Manual: Elaboración de proyectos de desarrollo. Lima, Perú: Comunicaciones aliadas.

Escuder, Santiago; Liesegang, Ramiro y Rivoir, Ana (2020). “Usos y competencias digitales en personas mayores beneficiarias de un plan de inclusión digital en Uruguay”, en Psicología, Conocimiento y Sociedad, Vol. 10, N° 1, Universidad de la República de Uruguay, 53-76. Recuperado de: http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?pid=S1688-70262020000100053&script=sci_abstract

Flores Cabello, Luz María (2020). “La alfabetización digital en el público adulto mayor. Un acercamiento desde la comunicación de las relaciones públicas en Perú”, en ComHumanitas: Revista Científica de Comunicación, Vol. 11, N° 2, Universidad de los hemisferios (Ecuador) 63–80. Recuperado de:

https://www.researchgate.net/publication/344408391_La_Alfabetizacion_digital_en_el_publico_adulto_mayor_Un_acercamiento_desde_la_comunicacion_de_las_relaciones_publicas_en_Peru

Fruto De Santana, Omayra, y Barrios, Bárbara (2021). “Enseñanza andragógica para analfabetos tecnológicos”, en Centros: Revista Científica Universitaria, Vol. 10, N° 2, Universidad de Panamá, 73-91. Recuperado de: https://revistas.up.ac.pa/index.php/centros/article/view/2249

Girón, Ever Tique (2020). “Plataformas E-Learning: transformando el proceso de enseñanza y aprendizaje”, en Revista Ideales, Vol. 11, N° 1, Universidad del Tolima, 90-92. Recuperado de: http://revistas.ut.edu.co/index.php/Ideales/article/view/2307

Gómez Navarro, Dulce Angélica; Alvarado López, Raúl Arturo; Martinez Domínguez, Marlen y Díaz de León Castañeda, Christian (2018). “La brecha digital: una revisión conceptual y aportes metodológicos para su estudio en México”, en Entreciencias: diálogos en la sociedad del conocimiento, Vol. 6, N° 16, Universidad Autónoma de México, 47-62. Recuperado de:

https://revistas.unam.mx/index.php/entreciencias/article/view/62611

Gutiérrez Diez, María del Carmen; Bordas Beltrán, José Luis y Arras Vota, Ana María de Guadalupe (2020). “Competencias digitales e innovación. Análisis de la iniciativa Punto México Conectado”, en Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores, N° 1, Asesorías y tutorías para la investigación científica en la Educación Puig-Salabarría S.C, Recuperado de:

https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/2398

Hernández Sampieri, Roberto; Fernández Collado, Carlos y Basptista Lucio, Pilar (2014). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.

Instituto Tecnológico de Sonora (2022). Servicios: Alfabetización Tecnológica. Ciudad Obregón, Sonora: ITSON. Recuperado de: https://www.itson.mx/servicios/alfatec/Paginas/informacion.aspx (13/01/22).

Kuric Kardelis, Stribor; Calderón Gómez, Daniel y Sanmartín Ortí, Anna (2021). “Educación y brecha digital en tiempos del COVID-19. Perfiles y problemáticas experimentadas por el alumnado juvenil para continuar sus estudios durante el confinamiento”, en Revista de Sociología de la Educación-RASE, Vol. 14, N° 1, Asociación de Sociología de la Educación, 63-84. Recuperado de: https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/18265/0

Lacorte, Natalia y Jaroslavsky, Shirley (2020). “Personas mayores y educación en tiempos de pandemia. El caso del Programa de la Universidad Nacional de Quilmes para Adultos Mayores”, en Actas de Periodismo y Comunicación, Vol. 6, N° 2, Universidad Nacional de la Plata, 1-12. Recuperado de: https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/actas/article/view/6925

Letelier Loyola, Enrique (2019). “Acceso a la justicia y brecha digital en los adultos mayores. Informe sintético sobre la cuestión en Chile”, en Trayectorias Humanas Trascontinentales, N° 5, Université de Limoges, 1-13. Recuperado de: https://www.unilim.fr/trahs/1374

Martín Romero, Ana María. (2020). “La brecha digital generacional”, en Temas laborales: Revista andaluza de trabajo y bienestar social, N° 151, Consejo Andaluz de Relaciones Laborales, 77-93. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7464144.pdf.

Martínez-Alcalá, Claudia I.; Cadena-Ortíz, Ana Karen y Jiménez-Rodríguez, Brenda (2020a). “Educación en línea en personas adultas mayores ante la contingencia sanitaria COVID-19”, en Sánchez Rivas, Colomo Magaña, Ruiz Palmero y Sánchez Rodríguez (Eds.), Tecnologías educativas y estrategias didácticas, 1185-1195. Málaga, España: UMA Editorial. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7787775

Martínez-Alcalá, Claudia I.; Gonzaléz-Vera, Cinthia N. y Pérez-Peréz, Yonal M. (2020b). “Aplicaciones TIC para reforzar el aprendizaje y la alfabetización digital en el adulto mayor”, en Sánchez Rivas, Colomo Magaña, Ruiz Palmero y Sánchez Rodríguez (Eds.), Tecnologías educativas y estrategias didácticas, 1711-1721. Málaga, España: UMA Editorial. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7787723

Martínez-Alcalá, Claudia; Rosales-Lagarte, Alejandra, Jiménez-Rodriguez, Brenda; Galindo-Luna, Dulce A.; Ramirez-Salvador, José A.; Aguilar-Lira, Lizbeth; Hernández-Alonso, Esmeralda; López-Noquerola, José Sócrates y Agis-Juarez, Raúl A. (2019). “Aprendizaje de las TIC por parte de los adultos mayores: Experiencias, necesidades y estilos de aprendizaje”, en CISTI (Iberian Conference on Information Systems & Technologies / Conferência Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação) Proceedings, Coimbra, Portugal. 1-6. Recuperado de: http://revistas.unap.edu.pe/rd/index.php/rd/article/view/121

Martí-Noguera, Juan José (2020). “Sociedad digital: gestión organizacional tras el COVID-19”, en Revista Venezolana de Gerencia, Vol. 25, N° 90, Universidad del Zulia, 394-401. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29063559021

Mora-Chavarría, Jafet Darío y González-Matamoros, Rodolfo Antonio (2022). “Inclusión digital de la persona adulta mayor: Una revisión documental”, en Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, Vol. 33, N° 1, Instituto de Estudios Latinoamericanos, 157-178. Recuperado de:

https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/derechoshumanos/issue/view/1333

Morales González, Berenice; Edel Navarro, Rubén y Aguirre Aguilar, Genaro. (2014). “Modelo ADDIE (análisis, diseño, desarrollo, implementación y evaluación): Su aplicación en ambientes educativos”, en Esquivel Gámez (Ed.), Los Modelos Tecno-Educativos, revolucionando el aprendizaje del siglo XXI (27-40). Veracruz, México: Universidad Veracruzana. Recuperado de: https://www.uv.mx/personal/iesquivel/files/2015/03/los_modelos_tecno_educativos__revolucionando_el_aprendizaje_del_siglo_xxi-4.pdf.

Mortis Lozoya, Sonia Verónica; Ochoa Alcantar, José Manuel y Chávez Santiago, Dayanne Paola (2009). “Aplicación, utilidad y beneficios de lo aprendido por los adultos en los cursos del programa de alfabetización tecnológica”, en X Congreso Nacional de Investigación Educativa. Veracruz, México. Recuperado de: http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v10/pdf/area_tematica_01/ponencias/1623-F.pdf

Moya, Rodrigo (2015). “Modelo estratégico para buenas prácticas del diseño instruccional de contenidos E-learning enfocado en organizaciones”. Tesis de maestría, Chile, Universidad de Chile, Santiago de Chile. Recuperado de: http://repositorio.uchile.cl/handle/2250/136820

Organización de las Naciones Unidas para La Educación, la Ciencia y la Cultura (2018). A global framework of reference on digital literacy skills for indicator 4.4.2. Recuperado de: http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/ip51-global-framework-reference-digital-literacy-skills-2018-en.pdf (08/12/21).

Organización de las Naciones Unidas para La Educación, la Ciencia y la Cultura (2011). Alfabetización mediática e informacional: Currículum para profesores. Paris: La Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000216099 (10/12/21).

Organización de las Naciones Unidas para La Educación, la Ciencia y la Cultura (2020). Digital Divide. Glosario de la UNESCO. Recuperado de: https://unevoc.unesco.org/home/TVETipedia+Glossary/filt=all/id=704#:~:text=Digital%20divide%20refers%20to%20the,are%20excluded%20from%20these%20services.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (2001). Understanding the Digital Divide. Recuperado de: http://www.oecd.org/internet/ieconomy/1888451.pdf (20/02/21).

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (2018). The future of education and skills: Education 2030. Paris: OECD Publications. Recuperado de http://www.oecd.org/education/2030/oecd-education-2030-position-paper.pdf (20/02/21).

Pardo de la Parra, José María; Gómez Guerrero, A. y Moreno Narciso, Á. (2020). Gran problema de la actualidad: “La brecha digital generacional”, en Figuereo Benítez (Ed.) Digitalización de la comunicación: sistemas, brechas, alfabetización y educomunicación, 31-46. Sevilla, España: Egregius ediciones. Recuperado de https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/105709/978-84-18167-53-9.pdf?sequence=1&isAllowed=y#page=32

Pérez Pinzón, Luis Rubén (2021). “Formación en e-learning para el magisterio: perspectivas del convenio entre la Universidad Autónoma de Bucaramanga (UNAB) y la Universitat Oberta de Catalunya (UOC)”, en Revista Academia y Virtualidad, Vol. 14, N° 1, Universidad Militar de Nueva Granada, 101-116. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7959916

Prensky, Marc (2001). “Digital natives, digital immigrants”, en On the Horizon, Vol. 9, N° 6, Emerald Publishing, 1-6. Recuperado de: https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf

Robles Garrote, Pilar y Rojas, Manuela del Carmen (2015). “La validación por juicio de expertos: dos investigaciones cualitativas en Lingüística aplicada”, en Revista Nebrija De Lingüística Aplicada a La Enseñanza De Lenguas, Vol. 9, N° 18, Universidad Nebrija, 124-139. Recuperado de: https://www.nebrija.com/revista-linguistica/files/articulosPDF/articulo_55002aca89c37.pdf

Román-García, Sara; Almansa-Martínez, Ana y Cruz-Díaz, María del Rocío (2016). “Adults and Elders and their use of ICTs. Media Competence of Digital Immigrants”, en Comunicar, Vol. 24, N° 49, 101–109. Recuperado de: https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=49&articulo=49-2016-10 doi: 10.3916/C49-2016-10.

Sánchez Zárate, Alejandro y García Morales, Karina (2021). “Análisis comparativo sobre nativos, migrantes digitales y brecha digital profunda en México y Uruguay, 2016”, en Anuario Iberoamericano de Derecho Internacional Penal, N° 8, Universidad del Rosario, 1-29. Recuperado de: https://revistas.urosario.edu.co/index.php/anidip/article/view/9901

Sarell Galarraga, Juan Javier (2020). “Modelo teorético de competencias digitales para la andragogía”, en Educ@ción en Contexto, Vol. 6, N° 11, Universidad Nacional Abierta de Venezuela, 48-69. Recuperado de:

https://educacionencontexto.net/journal/index.php/una/article/view/119

Sein-Echaluce Lacleta, María Luisa; Fidalgo Blanco, Ángel y García Peñalvo, Francisco Javier (2014). “Buenas prácticas de Innovación Educativa: Artículos seleccionados del II Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad, CINAIC 2013”, en Revista de Educación a Distancia (RED), N° 44, Universidad de Murcia, 1-5. Recuperado de: https://revistas.um.es/red/article/view/254011

Silva Morín, Luz Amparo; Escalera Silva, Luz Alejandra y López Estrada, Raúl Eduardo (2020). “Experiencia digital de los adultos mayores frente al COVID-19: el caso del programa universidad para los mayores de la Universidad Autónoma de Nuevo León, México”, en Revista Boletín Redipe, Vol. 9, N° 10, Red Iberoamericana de Pedagogía, 217–236. Recuperado de: https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1100

Tejeda Anaya, María Antonieta (2019). “Ciudadanía Digital”, en Vida Científica Boletín Científico de la Escuela Preparatoria, Vol. 7, N° 14, Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo, 30-33. Recuperado de: https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/prepa4/article/view/4185

Ubaldo Pérez, Samuel (2009). Modelo Andragógico, Fundamentos. México: Editorial de la Universidad Valle de México.

Valenzuela Valencia, Víctor Hugo (2015). “Apuntes andragógicos y su acercamiento a la alfabetización tecnológica en adultos”, en González, Rodríguez, Zavala y Vázquez (Eds.), Aportes de inclusión al conocimiento y alfabetización tecnológica para adultos, 25- 47. México: Tabook. Recuperado de: https://1library.co/document/y8gox9mr-aportes-inclusi%C3%B3n-conocimiento-alfabetizaci%C3%B3n-tecnol%C3%B3gica-adultos.html

Valenzuela Valencia, Víctor Hugo; Villavicencio Aguilar, Domingo y Limón Ulloa, Roberto (2016). “La alfabetización digital en adultos: un panorama general de los problemas, retos y soluciones en el siglo XX”, en EDU review, Vol. 4, N° 2, 87–93. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8632168

Vásquez-Rizo, Fredy Eduardo; García-Torres, Daniela; Valencia-Pizarro, María Camila y Gabalán-Coello, Jesús (2020). “Análisis de la apropiación tecnológica en el adulto mayor. Más allá de la edad”, en Ánfora, Vol. 27, N° 49, Universidad Autónoma de Manizales, 125–141. Recuperado de:

https://www.researchgate.net/publication/346483299_Analisis_de_la_apropiacion_tecnologica_en_el_adulto_mayor_Mas_alla_de_la_edad

Villela Cortés, Fabiola y Contreras Islas, David Sebastián (2021). “La brecha digital como una nueva capa de vulnerabilidad que afecta el acceso a la educación en México”, en Academia y Virtualidad, Vol. 14, N° 1, Universidad Militar Nueva Granada, 169-187. Recuperado de: https://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/ravi/article/view/5395

Published

25-11-2022

ARK