Tales for teaching the colonial history of the city of San Luis

Authors

  • Emma E. Perarnau Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de San Luis

Keywords:

stories, local past, teaching, historical imagination, historical empathy

Abstract

The purpose of this article is to report the aspects covered in the course "Social Sciences and its Didactics", which is taught in the third year of the teaching and licentiate programs in Preschool Education at the Faculty of Human Sciences of the National University ofSan Luis. The analyzed initiative was conducted during the years 2018 and 2019, and it alludes to the teaching of the colonial past of the city of San Luis out of the use of historical tales as mediators and/or teaching materials in teacher training. The fictional narratives have been written as an innovative contribution to be used for teaching the colonial past of the city of San Luis, from everyday life and from an integrated perspective. The work was done within the framework of the Research Project "Memories and educational practices”(FCH/UNSL), in which the last two stages were devoted to the production of printed teaching materials. With this work, we will begin to find out whether the tales to which we refer could be used to teach daily life of the local past of San Luis. We also hope to contribute historical knowledge from an alternative and plural perspective besides the production of tangible material as didactic support.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Girón, Nicole (2000). “Historia y literatura: dos ventanas hacia un mismo mundo” p. 61-106, en El historiador frente a la historia. Historia y literatura. Universidad Nacional Autónoma de México: México DF. Recuperado de: http://www.historicas.unam.mx/publicaciones/ publicadigital/libros/375/ historia_literatura.html

Lee, Peter (2014). “La Imaginación Histórica”, en Memoria Y Sociedad, 8(17), 87–111. Recuperado de: https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/memoysociedad/article/ view/7879

Franco Rubio, Gloria (2008), "Historia y narración histórica. Algunas reflexiones", en Franco Rubio, Gloria y Llorca Antollín, Fina (eds.), Las mujeres entre la realidad y la ficción. Una mirada feminista a la literatura española. Granada: España. Recuperado de: https://docplayer.es/20874129-Una-larga-secuencia-de-encuentros-y-desencuentros.html

Navarrete Linares, Federico (2000). “Historia y ficción: las dos caras de Jano”, en El historiador frente a la historia Historia y literatura. Universidad Nacional Autónoma de México. Publicado en línea: 13 de diciembre de 2019. Recuperado de: http://www.historicas.unam.mx/publicaciones/publicadigital/libros/375/historia_literatura.html

Perarnau, Emma; De Dios, Estela y Yañez, Graciela (2021). Recreo al pasado. Cuentos para imaginar el Época Colonial de la Ciudad de San Luis. San Luis: Editorial Mito.

Sáiz, J. & Gómez, C. J. (2016). “Investigar el pensamiento histórico y narrativo en la formación del profesorado: fundamentos teóricos y metodológicos”, en Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(1), 175-190. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5315542

Santisteban Fernández, Antoni (2010). La formación en competencias de pensamiento histórico. La Historia Enseñada. N°14. Clío & Asociados. Recuperado de: https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.4019/pr.4019.pdf

Svarzman, J. (2000). “Beber en las fuentes. La enseñanza de la historia a través de la vida cotidiana”. Buenos Aires: Novedades Educativas.

Revueltas, Eugenia (2000). “Las relaciones entre historia y literatura: una galaxia interminable”. En: El historiador frente a la historia Historia y literatura. México: Universidad Nacional Autónoma de México. Recuperado de: http://www.historicas.unam.mx/ publicaciones/publicadigital/libros/375/historia_literatura.html

Rinaldi, M. Avelina (2018). “Prólogo de la colección”, en Memorias de San Luis: las estaciones de ferrocarril de la ciudad capital y su contexto. 1° Ed. Ampliada. San Luis: Nueva Editorial Universitaria.

Salazar Sotelo, Julia (2006). Narrar y aprender historia. México DF: Universidad Nacional Autónoma de México.

Salazar Sotelo, Julia (2019). “La narrativa en la enseñanza de la historia a nivel universitario”. Recuperado de: http://bgtq.ajusco.upn.mx:8080/jspui/bitstream/123456789/1303/1/6%20La%20narrativa%20Psicologia-cultural-narracion-educacion.pdf

Sotolongo y Delgado (2006) La revolución contemporánea del saber y la complejidad social. Hacia unas ciencias sociales de nuevo tipo. Buenos Aires: CLACSO

Published

25-11-2022

ARK