Someconsiderations onresearchfrom psychoanalysis
Keywords:
university, research psychoanalysisAbstract
Work in the university área involves tasks of teaching, researchand extension. Each of them represents an important aspecto in the work of university faculty and reflects the different theoretical positions, political and ideological supported by it. In this article, I intend to address some axes around the problems generated by psychoanalysis in the field of scientific research, particularly those developedat the University. I aspire to establish the conflicting elements that demarcate theterritory over which hover spsychoanalytic research today, trying to identify some lines from what is possible to think and improvet he practices developed from this frame work, particularly in academia, drawing their once the scope of research in psychology located from this theoretical perspective and establishing those points which are still not illuminating.
Downloads
References
Castro Aniyar, D. y Miranda, O. (2006). “Ciencias Sociales y literatura latinoamericana: del rigor científico que aprendimos a una teoría de las emociones”, en Revista Electrónica de Epistemología de Ciencias Sociales Cinta de Moebio, 25.
Clavel de Kruyff, F. (2004). “Las críticas de Karl Popper al psicoanálisis”, en Revista Signos Filosóficos, suplemento VI (11), 85-99.
Fernández, S. (1999). “Epistemología y Psicoanálisis ¿Ciencia, hermenéutica o ética?”, en Revista Electrónica de Epistemología de Ciencias Sociales Cinta de Moebio, 5, 79-101.
Gallardo, J. (2004). La Tabla de W. R. Bion. Recuperado de: https://www.alsf-chile.org/Indepsi/Recursos-Terapeuticos/Recursos-Terapeuticos-2-La-Tabla-de-W-R-Bion.pdf
Mateus, C. (s/f). El psicoanálisis y la epistemología. Encuentros y desencuentros a la luz de una revisión bibliográfica desde una postura psicoanalítica. Recuperado de: www.psicomundo.com
Plotkin, M. B. (2003). “El Psicoanálisis y sus historias”, en Revista Psicoanálisis APdeBA, XXV (2/3), 457-461.
Pulice, G.; Manson, F. y Zelis, O. (2001). “La práctica de investigación en relación al pensamiento mágico, la conjetura, el paradigma indiciario y la ciencia moderna”, en Revista Electrónica de Epistemología de Ciencias Sociales Cinta de Moebio, 12, 79-101.
Rodríguez Gónzalez, M. (2000). “Narración y conocimiento: el caso del psicoanálisis hermenéutico”, en Revista de Filosofía Universidad Complutense, XIII (24), 139-167.
Taborda, A. y Leoz, G. (comps.) (2009). Configuraciones actuales de la Psicología Educacional. Desde la clínica individual a una clínica en extensión. San Luis: Editorial Universitaria.
Triolo Moya, F. (2004). “La enseñanza del psicoanálisis en la Universidad”, en Perspectivas y contribuciones en la transmisión e investigación del psicoanálisis en la Universidad. San Luis: ediciones LAE.
Triolo Moya, F. y Bower, L. (2009). “Formalizaciones de la extensión en psicoanálisis. Psicoanálisis y universidad”, en Taborda, A. y Leoz, G. (comps.). Configuraciones actuales de la Psicología Educacional. Desde la clínica individual a una clínica en extensión. San Luis: Editorial Universitaria.
Downloads
Published
Issue
Section
ARK
License
Copyright (c) 2012 María Belén Piola

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.



