Violence within the school institution
Keywords:
school, educational vinculum, authority, violence, aggressivenessAbstract
During the last decades it has been happened a lot of social changes in a rush way and at the same time it has been illegitimated the border lines that put limits over what popularly is considered "should be". That is why we are living at the moment some situations which are concerned with questioning social agreements. This leads to stop being recognized and respected by everybody. Within the educational institutions, part of the discomfort is due to some conceptions and visions which are a struggle or stress and those situations generate troubles to keep up the limits and make it difficult for the teacher to get the authority role and make students recognize it. It is important that the teacher should not give up his place and role using the knowledge as symbolic operator taking into account the asymmetrical considered necessary to take place the pedagogic act. When this knowledge disappears the pedagogical connection may become an imaginary relationship, based on the face to face, increasingin this way stress, aggressive tensions which are usual in the imaginary level.
Downloads
References
Federmann, M. (2007). ¿Es la escuela media receptora de la problemática adolescente? Una aproximación a las culturas juveniles en la modernidad fluida. El sigma.com Recuperado de https://www.elsigma.com/educacion/es-la-escuela-media-receptora-de-la-problematica-adolescente/11591
Freud, S. (1914). Sobre la psicóloga del colegial, XIII, Obras completas, (2003). Buenos Aires: Amorrortu editores.
Kiel, L. (2005). De sin límites a limitados. Escuela de capacitación CePA. Centro de pedagogías de anticipación. Buenos Aires: Secretaría de educación, Gobierno de la ciudad de Buenos Aires.
Leserre, A. (2000). “El estatuto del Otro en la conversación”, en Revista Más uno, 6, noviembre de 2000. Buenos Aires: EOL.
Núñez, V. (2005). “El vínculo educativo”, en Tizio, H. (coord.) Reinventar el vínculo educativo: aportaciones de la Pedagogía Social y del Psicoanálisis (19-45). Barcelona, España: Editorial Gedisa.
Núñez, V. (2006). Apuntes acerca de la violencia en niños y jóvenes: una lectura desde la pedagogía social. Barcelona. Conferencia, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad de la República, Montevideo, Uruguay, junio de 2006.
Tizio, H. (2003). “El dilema de las instituciones: segregación o invención”, en NODVS VIII. Recuperado de: http://www.scb-icf.net/nodus/contingut/article.php?art=130&rev=22&pub=1
Ubieto, J. R. (2011). “Violencias Escolares”, en Goldemberg, M. (comp.). Violencia en las escuelas (23-41). Buenos Aires, Argentina: Grama Ediciones.
Zelmanovich, P. (2003). “Contra el desamparo”, en Dussel, I. y Finocchio, S. (comps.). Enseñar Hoy. Una introducción a la Educación en tiempos de crisis. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Downloads
Published
Issue
Section
ARK
License
Copyright (c) 2014 Samanta Wankiewicz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.



