Schoolof the century XXI. The school device digital revolution times

Authors

  • Gabriela Viviana Berthet Universidad Nacional de San Luis
  • Carolina Andrea Berthet Universidad Nacional de San Luis
  • Andrea Díaz Universidad Nacional de San Luis
  • Néstor Alejandro Martínez Universidad Nacional de San Luis
  • Andrea Vega Universidad Nacional de San Luis

Keywords:

information age, informationalism, globalization, knowledge society

Abstract

The realization of this paper is to reflect on the twenty-first century school as school device digital revolution times (Castells, M.2003:19), was whose core processes of the constitution of a new economy and a new society at the turn of the millennium: informationalism and globalization. From this reflection try to imagine the twenty-first century school of the knowledge society based on hindsight. And so, from this historicity, arrive at a new way of linking people with knowledge (Dussel, I. inArtopoulos, A.: 2012) which may consider the school as a place where you Experience the plurality of society contemporary social learning takes place as a result of the coexistence in diversity through dialogue and democratic practices, cultural and ethical principles needed to develop  a social life.      

Downloads

Download data is not yet available.

References

Artopoulos, A. (2010). “De la "computadora-florero" al celu-bot: sobre la difusión de tecnólogas en educación”, en Kozak, D. (2010). Escuela y TICs: los caminos de la innovación. Buenos Aires.

Artopoulos, A. y Spadaccini, S. (2012). La sociedad de las cuatro pantallas. Una mirada latinoamericana. Buenos Aires: Ariel.

Castells, M. (1996). La Era de la Información: economía, sociedad y cultura. Madrid: Alianza.

Castells, M. l. (2003). Cap.1 “Panorama de la Era de la Información en América Latina ¿es sostenible la globalización?” en ¿Es sostenible la globalización en América latina? Santiago de Chile: FCE.

De Pablos Pons, J. (2009). (coord.). Tecnología Educativa. La formación del profesorado en la era de Internet. Málaga: Aljibe.

Fullan, M. y Hargreaves, A. (1999). La escuela que queremos. Los objetivos por los cuales vale la pena luchar. Buenos Aires: Amorrotu editores.

Litwin, E. (2005). (comp.). Las nuevas tecnologías en tiempos de Internet. Buenos Aires: Amorrortu.

Maggio, M. (2012). Enriquecer la enseñanza. Buenos Aires: Paidós.

Romero, C. (2009). Claves para mejorar la escuela secundaria La gestión, la enseñanza y los nuevos actores. Buenos Aires: Noveduc.

Sahlberg, P. (2003). El cambio educativo en Finlandia. Buenos Aires: Paidós.

Published

25-04-2014

ARK