New teaching and learning modalities at the University-Analysis of an experience of face-to-face and virtual debates

Authors

  • Verónica Lucero Facultad de Ingeniería y Ciencias Agropecuarias y Facultad de Ciencias Jurídicas, Económicas y Sociales. Universidad Nacional de San Luis
  • Cecilia Aguirre Céliz Facultad de Ingeniería y Ciencias Agropecuarias y Facultad de Ciencias Jurídicas, Económicas y Sociales. Universidad Nacional de San Luis
  • Marcela Rivarola Facultad de Ingeniería y Ciencias Agropecuarias y Facultad de Ciencias Jurídicas, Económicas y Sociales. Universidad Nacional de San Luis

Keywords:

debate, face-to-face environment, virtual environment

Abstract

Teachers and members of the research project called "Opportunities and Challenges of Information and Communication Technologies and Virtual Environments for Education and Educating" from the National University of San Luis carried out an experience in the subject Gestión de Recursos Humanos of the undergraduate program Licenciatura en Administración de Empresas.The experience consisted in conducting two debates about Organizational Conflicts, Disciplinary Action and Morals. The participants in the discussion were students of the subject and they were divided into two groups. The first group participated in a face-to-face debate guided by motivating questions, but without the teacher’s intervention. The second group participated in the debate using aforum hosted on Moodle Platform, which contained the same questions used for the face-to-face debate. This work aims at presenting some comments on:

* both experiences taking into account the different modalities (face-to-face and virtual) and the interaction that was generated;

*the degree of connection that the students could establish between theory and local and national realities; an

*·the students’ opinions about the experience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dudeney, G. y Hockly, N. (2007). How to teach English with technology. Inglaterra: Pearson Education Limited.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P.(2006). Metodología de la investigación, 4ta edición. Méjico: McGraw Hill Interamericana.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2010). Metodología de la investigación, 5ta edición. Méjico: McGraw Hill Interamericana.

Lion, C. (2005). Nuevas maneras de pensar tiempos, espacios y sujetos. En Litwin, E. (comp.), Tecnologías educativas en tiempos de Internet (pp. 181-212). Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Litwin, E. (2005). La tecnología educativa en el debate didáctico contemporáneo. En Litwin, E. (comp.), Tecnologías educativas en tiempos de Internet (pp. 13-34). Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Maggio, M. (2005). Los portales educativos: entradas y salidas a la educación del futuro. En E. Litwin (comp.), Tecnologías educativas en tiempos de Internet (pp. 35-69). Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Mansur, A. (2005). Los entornos comunicacionales y el salón de clase. En E. Litwin (comp.), Tecnologías educativas en tiempos de Internet (pp. 129-154). Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Mena, M. (2014). La Educación a Distancia: prejuicios y desafíos de la modalidad. Entrevista publicada en Revista Virtualidad, Educación y Ciencia. 5 (8). Disponible en: http://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc

Stone Wiske, M. (2006). Enseñar para la comprensión con nuevas tecnologías / Martha Stone Wiske, Kristi Rennebohm Franz y Lisa Breit – 1ra ed. – Buenos Aires: Paidós.

Valenzuela, R. (2000 septiembre - octubre). Los Tres Autos del Aprendizaje: Aprendizaje Estratégico en Educación a Distancia. Cátedra de investigación e innovación en tecnología y educación. Repositorio de Recursos Abiertos Escuela de Graduados en Educación, Tecnológico de Monterrey. Consultado el 17 de marzo de 2016 desde http://catedra.ruv.itesm.mx/handle/987654321/862

Published

28-10-2016

Issue

Section

Educational Experiences

ARK