Everyday Events and Decision-making at the University
Keywords:
management, university, institution, unity, capitalAbstract
In the present work we attempt to develop a perspective for the analysis of university management processes, taking the relationship between everyday events in the university academic context and decision-making agents as a starting point. Our reflection is centered upon two state institutions, used as case studies: Universidad Nacional de San Luis and Universidad Tecnológica Nacional de la República Argentina. We analysed the curriculum updating of graduate and postgraduate degrees. We attempted to demonstrate the mutation of university events from conflict to problem or issue in virtue of the tension emerging from the same relationships that are at stake, between experts and university collegiate governing bodies. The document is based on theoretical frameworks from multiple disciplinary fields, as well as on thematic experience in university management. The conceptual development, problematized in specific contexts, aims to question institutional features and practices that deploy particular styles in academic cultures in their management dimensions. The relationship between capital and unity paves the way to proposing critical views upon organizational reality.
Downloads
References
Bleichmar, S. (2006). “La desconstrucción del acontecimiento”. Tiempo, historia y estructura. Su impacto en el psicoanálisis contemporáneo. Fiorini, L. (comp.) Buenos Aires, Argentina.
Bourdieu, P. (1988). La Distinción. Editorial Taurus, Madrid Bourdieu, P. (1997). Razones Prácticas. Editorial Anagrama, Barcelona.
Brunner, J.J. (2015). Educación superior: estructura y superestructura. En El Debate.
Brusilovsky, S.; Cabrera, M.E. y Kloberdanz, C. (2010). “Contención: Una función asignada a las escuelas para adultos”. En: Revista Interamericana de Educación de Adultos Año 32. Número 1. Enero - junio de 2010.
Clark, B. (1983). El sistema de educación superior. Una visión comparativa de la organización académica. Universidad Autónoma Metropolitana, México.
Diccionario de Ciencias de la Educación. (1996) Sánchez Cerezo, S. (Dir.). Aula Santillana. Editorial Santillana. México.
Durkheim, E. (1982). Las formas elementales de la vida religiosa. Ediciones AKAL [1912].
Durkheim, E. (1997). Las reglas del método sociológico. Ediciones AKAL, [1895].
Freund, J. (1979). “Observaciones sobre categorías de la dinámica polemógena”. En El concepto de crisis (traducción de “Comunications” N°25. Ediciones Megalópolis, Buenos Aires.
Mazzola, C. (2007): La república universitaria. Nueva Editorial Universitaria. Universidad Nacional de San Luis.
Moreno, A. (1997). La confianza: Ausente en la vida de muchos mexicanos. Reforma. México.
Thompson, E. P. (1989). La formación de la clase obrera en Inglaterra. Ed, Crítica.
Sánchez Moreno, J. (2015). La Escuela como Bien Social. En: http://www.fedicaria.org/miembros/fedAragon/0102/4_educacion_bien_social.pdf Consultado 11 de agosto 2015.
SPU [Secretaria de Políticas Universitarias] (2012). Anuario Estadístico Universitario. Ministerio de Educación de la Nación, Buenos Aires, Argentina.
UNESCO (2011). Índice de Desarrollo de la Educación Para Todos. Informe de Seguimiento de la ETP en el Mundo.
Villegas, M.G (2012). “Eunomia”. Revista de Cultura de la Legalidad. Nº 2 Marzo-agosto. Pp. 133-138.
Downloads
Published
Issue
Section
ARK
License
Copyright (c) 2016 Carlos Mazzola, Fernando Nápoli, Patricia Tilli

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.