Inequalities and educational inclusion: Topographies of experiences of teachers and students in two urban secondary schools (Córdoba, 2016-2017)

Authors

  • Katrina Salguero Myers Facultad de Ciencias Sociales (UNC); Instituto de Estudios en Comunicación, Expresión y Tecnologías (CONICET y UNC)

Keywords:

educational inclusion, secondary schools, cities, inequality, experiences

Abstract

In the present article, we propose an analysis of educational inclusion”¿ in two secondary schools in Cordoba city, and a presentation of the social experiences that teachers and students produce in such a context. For this goal, we offer a critical approach of “educational inclusion”, and the way it materializes in two institutions of a city such as Cordoba, as organized by urban and social inequality. Inclusion will be, then, a gate towards analyzing the conditions in which experiences are produced in a public and private secondary school. Asking ourselves about experiences of inequality implies a very special form of inequality: one that does not refer to access, promotion or knowledge, but an inequality related to the material, symbolic and sensitive conditions in which actors live their space/time and tie then to their overall experience. The analysis involves a methodological approach that links structural dimensions of the educational field, with located sensitive, semantic and practical aspects. This qualitative investigation builds bonds for interpretation and understanding of the complexity of social phenomenon. We conclude that there is the existence of very different experiences, organized, among other elements, by strongly unequal responsibilities in ensuring educational inclusion. There is also the existence of a special relation of distance/closeness among school actors, and the construction of schools as different “environments for experience”: a safe environment and a conflictive one. We also reflect on the topographies that emerge within the institutions, and their continuity with urban and social order.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achilli, Elena (2008). “Formación docente e interculturalidad”, en Revista Diálogos pedagógicos, Nº 12, Año VI, octubre 2008, 121-138. Recuperado de: http://www.revistas.bibdigital.uccor.edu.ar/index.php/prueba/article/download/471/pdf (10/07/2018).

Avalle, Gerardo; De La Vega, Candela y Hernández, Juliana (2009). “Desigualdades sociales y políticas habitacionales. Plan ‘Mi casa, mi vida’ para grupos vulnerables en la provincia de Córdoba”. Ponencia presentada el 23 de septiembre de 2009, Buenos Aires, en las VIII Jornadas sobre Democracia Participativa Red Argentina de Ciencia Política. Recuperado de: http://www.academia.edu/3848130/Desigualdades_sociales_y_pol%C3% ADticas_habitacionales._Plan_Mi_casa_mi_vida_para_grupos_vulnerables_en_la_provincia_de_C%C3%B3rdoba (06/07/2020).

Benjamin, Walter (1989a). Discursos interrumpidos I. Buenos Aires: Editorial Taurus.

Benjamin, Walter (1989b). “Experiencia (1913)", en Benjamin, W. (Comp.) La literatura infantil, los niños y los jóvenes, (41-43). Buenos Aires: Nueva Visión.

Boito, María Eugenia (2013). “La noción de entorno clasista como encuadre de la experiencia en contextos de socio-segregación”, en Nievas (Comp.) Mosaico de Sentidos. Buenos Aires: Estudios Sociológicos Editora.

Boito, María Eugenia.; Sorribas, Patricia y Espoz Dalmasso, María Belén (2013). “Pensar los des-bordes mediáticos del conflicto: las ciudades-barrios como síntoma de la actual tendencia urbana de socio-segregación”, en Papeles del CEIC, vol. 2012/1, N° 81, CEIC (Centro de Estudios sobre la Identidad Colectiva), Universidad del País Vasco. Recuperado de: http://www.identidadcolectiva.es/pdf/81.pdf (06/07/2020).

Bourdieu, Pierre (1989). “El espacio social y la génesis de las “clases””, en Revista Estudios sobre las culturas contemporáneas, Nº 3 (7), 27-55. Recuperado de: http://www.culturascontemporaneas.com/contenidos/espacio_social_y_genesis.pdf (06/07/2020).

Braslavsky, Cecilia (1985). La discriminación educativa en Argentina. Buenos Aires: FLACSO, Grupo Editor.

Capdevielle, Julieta (2013). “Cambios y continuidades de los grupos ‘desarrollistas’ y su incidencia en la ciudad de Córdoba, Argentina”, en las VII Jornadas Santiago Wallace de Investigación en Antropología Social. Facultad de Filosofía y Letras, UBA, Buenos Aires. Recuperado de: http://novedades.filo.uba.ar/novedades/vii-jornadas-santiago-wallace-de-investigaci%C3%B3n-en-antropolog%C3%ADa-social (06/07/2020).

Ciuffolini, María Alejandra (Comp.) (2008). En el llano todo quema: movimientos y luchas urbanas y campesinas en la Córdoba de hoy. Córdoba: Editorial Educc.

Dubet, Fracois y Martuccelli, Danilo (1998). En la escuela. Sociología de la experiencia escolar. Buenos Aires: Editorial Losada.

Duschatzky, Silvia y Skliar, Carlos (2000). "La diversidad bajo sospecha. Reflexiones sobre los discursos de la diversidad y sus implicaciones educativas”, en Cuadernos de pedagogía, Vol. 4, N°7, Rosario, 33-53.

Gentili, Pablo (2003). “La exclusión y la escuela: el apartheid educativo como política de ocultamiento”. Laboratorio de Políticas Públicas (LPP) Universidad del Estado de Río de Janeiro (UERJ). Ponencia presentada el 20 de setiembre en el Paraninfo de la Universidad. Recuperado de: http://www.lasociedadcivil.org/uploads/ciberteca/gentili.pdf (06/07/2020).

Gluz, Nora y Rodríguez Moyano, Inés (2014). “Lo que la escuela no mira, la AUH “non presta”. Experiencia escolar de jóvenes en condición de vulnerabilidad social”, en Revista Propuesta Educativa, Vol 1, N° 41, Año 23, junio 2014, 63-73.

Grignon, Claude y Passeron, Jean Claude (1991). Lo culto y lo popular. Miserabilismo y populismo en sociología y en literatura. Buenos Aires: Nueva Visión.

Hall, Stuart (1994). “Estudios culturales: dos paradigmas”, en Revista Causas y azares, Nº 1, Buenos Aires, 27-44.

Kaplan, Carina (2006). La inclusión como posibilidad. Buenos Aires: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología.

Larrosa, Jorge (2006a). “Sobre la experiencia y sus lenguajes”. Ponencia presentada, Publicada en el Ministerio de Educación, Argentina. Recuperado el 06/07/2020 de www.me.gov.ar/curriform/publica/oei_20031128/ ponencia_larrosa.pdf

Larrosa, Jorge (2006b). “Sobre la experiencia”, en Revista Aloma, Núm. 19, Universidad de Barcelona, Barcelona, 87-112. Recuperado de: https://www.raco.cat/index.php/Aloma/article/view/ 103367/154553 (06/07/2020).

Lefebvre, Henri (2013). La producción del espacio. Madrid: Gracel Asociados, Alcobendas.

Michelazzo, Cecilia y Salguero Myers, Katrina (2017). “Capitalismo, refundación y conflicto. La disputa por el espacio-tiempo urbano en Córdoba, Argentina”, en Revista Territorios, Nº 37, Bogotá, 17-40.

Ministerio de Educación de la Provincia de Córdoba, Secretaría de Educación, Dirección General de Educación Media (2010). Resolución Nº 005, 05 de febrero de 2010. Recuperado de: www.monserrat.proed.unc.edu.ar/pluginfile.php/.../edu_media_resol005_10.pdf? (06/07/2020).

Ministerio de Educación de la Provincia de Córdoba, Secretaría de Educación, Dirección General de Educación Media (2009) Resolución N° 1613, 25 de noviembre de 2009. Recuperado de: http://www.cba.gov.ar/declaraciones-juradas/memorandum-y-resoluciones/coordinadores-de-curso/

Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología y Organización de Estados Americanos (2006). Escuela y comunidad. Desafíos para la inclusión educativa. Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la Nación, Buenos Aires. Recuperado de: http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL005385.pdf (06/07/2020).

Neufeld, María Rosa (2005) “¿Persistencia o retorno del racismo? Consideraciones desde la antropología de la educación”, en Llomovatte y Kaplan (coord.) La desiguadad educativa. La naturaleza como pretexto (67-85). Buenos Aires: Noveduc.

Scott, Joan (2001). “Experiencia”, en Revista La ventana, Nº 13, 42-74. Recuperado de: http://revistalaventana.cucsh.udg.mx/index.php/LV/article/viewFile/551/574 (06/07/2020)

Sennett, Richard (1997) Carne y Piedra. El cuerpo y la ciudad en la civilización occidental. Madrid: Alianza Editorial.

Tiramonti, Guillermina (Comp.) (2007). La trama de la desigualdad educativa. Mutaciones recientes en la escuela media. Buenos Aires: Editorial Manantial.

UNESCO-BIE (2008). La educación inclusiva: el camino hacia el futuro. Ginebra: Mimeo.

Verón, Eliseo (1993). La semiosis social. Barcelona: Editorial Gedisa.

Williams, Raymond (2000). Marxismo y literatura. Barcelona: Península.

Published

07-06-2021

ARK