Meanings attributed to teacher education in critical thinking by graduates from educational sciences
Keywords:
meanings, graduates, critical thinking, teacher education, educationAbstract
The present work represents a summary of the Master`s thesis work carried out for a Master ́s program in Social Sciences in the National University of Córdoba, Argentina. The main purpose was to analyze the meanings attributed by Educational Sciences graduates to discourses and practices along their undergraduate formation in relation to critical thinking. A qualitative design of a descriptive-interpretative kind was used, with a focus on the discourses narrated by the protagonists, and emphasizing the speech of the research participants through interviews.
Downloads
References
Carretero, L. F. (2003). ¿Qué es ser crítico? Revista Mexicana de Investigación Educativa. Vol. 8, Núm.17, pp. 245-261.
Enríquez, P. y Olguín W. (2009). “Nociones elementales que encuadran el estudio de la Problemática de la Realidad Educativa y la Praxis”. Documento de Cátedra. Nivel I: Taller “La Problemática de la Realidad Educativa” Carrera: Lic. y Prof. en Ciencias de la Educación. Departamento de Educación y Formación Docente. Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de San Luis.
Enríquez, P. (1996). “Pensamiento único y Educación popular”. Documento de Cátedra. Marginalidad y Exclusión Urbana y Rural. Carrera: Lic. y Prof. En Ciencias de la Educación. Departamento de Educación y Formación Docente. Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de San Luis.
Enríquez, y Jofré (1996). “Pensamiento único” y Educación popular”. Documento de Cátedra. Marginalidad y Exclusión Urbana y Rural. Carrera: Lic. y Prof. en Ciencias de la Educación. Departamento de Educación y Formación Docente. Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de San Luis.
Ferry, G. (1997). “Pedagogía de la Formación”. Ediciones Novedades Educativas. Universidad de Buenos Aires.
Hawes, G. (2003). “Pensamiento crítico” en la formación universitaria. Documento de Trabajo 2003/6ProyectoMecesupTAL0101. Universidad de Talca Chile. Disponible en: http://www.sep.ucr.ac.cr/GESTION/PENSAM1.PDF. Revisado en 23/03/09.
Hinkelammert, F. (1997). “Pensamiento crítico y crítica de la razón mítica. En publicación: Revista Pasos, no. 130. DEI, Departamento Ecuménico de Investigaciones: Costa Rica.
Marx, K. y Engels F. (1974). La ideología alemana en Karl Marx y Friedrich Engels: Obras Escogidas. Tomo I. Editorial Progreso. Moscú.
Mastache, A. (1992). “Representaciones y práctica pedagógica”. Revista del Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación. Año I, Nº 1. Miño y Dávila editores. Facultad de Filosofía y Letras-UBA.
Richard P. y Elder L. (2003). “La mini-guía para el Pensamiento crítico. Conceptos y Herramientas”. Fundación para el pensamiento crítico. https://www.criticalthinking.org/
Rodríguez Gómez, G. y Otros (1996). Metodología de la Investigación Cualitativa. Aljibe.
Rodríguez Rojo, M (1997). “Hacia una Didáctica Crítica”. Ed. La Muralla. Madrid.
Sirvent, T. (2001). “El valor de educar en la sociedad actual y el “talón de aquiles” del pensamiento único”. Revista Voces. Año V Nro. 10 Noviembre.
Therborn G. (2000). “El Pensamiento Crítico del Siglo XX”. Texto presentado en el seminario Pensamiento Crítico del Siglo XX, realizado en Santiago de Chile.
Downloads
Published
Issue
Section
ARK
License
Copyright (c) 2016 Lorena Di Lorenzo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.