Infant folk literature: theoretical and didactic panorama

Authors

  • Mara Suriani Beatriz Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de San Luis
  • Claudia Antonia Belardinelli Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de San Luis

Keywords:

literary folklore, folk literature, children's literature, scholarly literature, teacher training

Abstract

The folklore and its projection in the works of various authors form the foundation of children's literature. The presence of characters, situations, references and arguments previously known, for being part of the popular cultural heritage of oral literary tradition, it is an outstanding children's literature from its origins to the present.It tries to clarify the concept of children's literature of the so-called scholarly literature and its relations with the folklore and folk projection. Also, the most relevant aspects of the narrative, dramatic folk poetry and children's presents and gives a brief account of the great classics of literature authorial spacious reception by smaller plotted. From this teaching theoretical overview, job training and exchange between the National University of San Luis and an institution of early education level of the medium, redefines the role of the teacher as mediator par excellence between literature and child.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida, H. (1987). Folklore para jugar. Buenos Aires: Plus Ultra.

Bertolussi, M. (1985). Análisis teórico del cuento infantil. Barcelona: Alhambra.

Bornemann, E. (1979). Poesía Infantil: estudio y antología. Buenos Aires: Latina.

Carrizo, J. (1949). Cancionero tradicional argentino seleccionado para uso de los niños. Ministerio de Educación. Consejo Nacional de Educación, Buenos Aires.

Cresta de Leguizamn, Ma. L. (1984). El niño, la literatura infantil y los medios de comunicación masivos. Buenos Aires: Plus Ultra.

Cervera, J. (1991). Teoría de la literatura infantil. Bilbao: Mensajero.

Cervera, J. (1991). Cómo practicar la dramatización con niños de 4-6 años. Santiago de Chile: Cincel Kapeluzs.

Chertudi, S. (1982). Folklore literario argentino. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.

Cortazar, A. (1964). Folklore y Literatura. Buenos Aires: Eudeba.

Dávalos, J. (1953). Animales, leyendas y coplas. Tucumán.

Mercau, M. (coord.) (2007). La melodía azul de mi gente. Antología de literatura infantil sanluiseña. San Luis: Nueva Editorial Universitaria.

Olrik, A. (1992). Principles for oral narrative research. Indianapolis: Indiana University Press.

Petrini, E. (1963). Estudio crítico de la literaura infantil. Madrid: Rialp.

Passafari, C, (1969). Folklore y educación. Buenos Aires: Estrada.

Propp, V. (1974). Las raéces históricas del cuento folklórico. Madrid: Fundamentos.

Sciacca, M. (1965). El niño y el folklore. Buenos Aires: Eudeba.

Soriano, M. (1999). La literatura para niños y jóvenes. Buenos Aires: Colihue.

Published

24-04-2015

Issue

Section

Open-topic articles

ARK