Traces of the past in the kindergarten of the province of San Luis. An experience of Philosophy with children

Authors

  • Andrea Cristina Cacace Mini Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de San Luis

Keywords:

Philosophy, Childhood, Pre-school Level, History, Province of San Luis

Abstract

In this paper, we propose to rethink our experience in philosophy workshops with children, which were conducted in a public kindergarten of the province of San Luis, in the context of the PROICO 04-0920 "Philosophy, Education and Childhood. The importance of the question of the subject in pedagogical theory". The social history of the pre-school level, both in our country and in our province, allowed us to resignify some unexpected situations that emerged during the meetings of "philosophy with children". In particular, we will refer to two periods in the history of the provincial pre-school level: its founding moment in the 1930s and the deployment of educational policies in the 1990s.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bauman, Zygmunt (2010). La globalización. Consecuencias humanas. México: Fondo de Cultura Económico.

Carli, Sandra (2010). “Notas para pensar la infancia en la Argentina (1983-2001). Figuras de la historia reciente”, en Educacão em Revista, Vol. 26, Nº 1, 351-382.

Gadamer, Hans-George, (1999). Verdad y Método I. Salamanca: Editorial Sígueme.

Herrera, Ana María y Aragón, Martin (2011). “La escuela digital en San Luis”, en Argonautas, Nº 1, 15-40.

Kohan, Walter (2015). “Inventar o errar al filosofar con niñas y niños en América Latina”, en HASER. Revista Internacional de Filosofía Aplicada, Nº 6, 147-160.

Kohan, Walter (2004). Infancia entre educación y filosofía. Barcelona: Laertes.

López, Maximiliano (2008). Filosofía con niños y jóvenes. Buenos Aires: Novedades educativas.

Lugones, María (2008). “Colonialidad y género”, en Tabula Rasa, Nº 9, 73-101.

Orellano, Alejandra (2018). “(Des) Tejiendo la emergencia de la educación de la primera infancia en la ciudad de San Luis de los años ‘30”, en Argonautas, Vol. 8, Nº 10, 51-65.

Pelayes, Olga (2011). “Las políticas neoliberales en la provincia de San Luis. ‛Reinvención’ del estado y de la educación”, en Argonautas, Nº 1, 165-177.

Ponce, Rosana (2012). “Los debates de la educación inicial en la Argentina. Persistencias, transformaciones y resignificaciones a lo largo de la historia”, en: MALAJOVICH, Ana (comp.). Experiencias y reflexiones sobre la educación inicial (19-101). Argentina: Siglo XXI.

Narodowski, Mariano (2008). Infancia y poder. Buenos Aires: Aique.

Rochetti, Cristina (2009). “Filosofía con niños”, en: Dussel, Enrique, Mendieta, Eduardo y Bohórquez, Carmen. El pensamiento filosófico latinoamericano, del Caribe y “latino” (629-638). Siglo XXI: México.

Published

07-06-2021

ARK