On the Place of Adults in School Transference Bonds. An Analysis Based on the TV Series “Rita”
Keywords:
subjectivities, transference relationships , adult role, teacher trainingAbstract
The purpose of this paper is to present a set of reflections from the development and analysis of scenes of a Danish series released in 2012, on the Netflix platform. The protagonist is Rita Madsen, a woman who practices teaching in a different way by challenging herself to face various situations in the school environment and in everyday life. This presentation will focus on some powerful events presented in the fourth season, released in 2017. The scenes account for different experiences that the protagonist goes through, especially after her return to teaching and the connection of her practice with certain states of ill-being from the past -a past populated by ghosts inhabiting her present. The success of the series denotes the importance that audiences give to the figure of the teacher as a social actor who enables changes and favors the inclusion of subjectivities, the visibility of different childhoods and adolescents from a socially committed bond. The fact of situating these stories is important in terms of recognizing teachers as cultural and social representatives who carry out an exercise of passing culture to children and young people. In the final part, we present some considerations about the class work conducted in various teacher training programs of the UNLPam using the series as a trigger, which is implemented by the Psychology Chair of the Teacher Training Department, at the School of Human Sciences.
Downloads
References
Allidièri, Noemí (2011). “Afectividad y enseñanza. Emociones y aprendizajes”, en Revista Novedades Educativas, Año 23, N° 250, Buenos Aires: Noveduc, 16-19.
Aulagnier, Piera (1998). Un intérprete en busca de sentidos. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
Campbell, Joseph John (1999). El héroe de las mil caras. Psicoanálisis del mito. México: Fondo de Cultura Económico.
Casullo, Alicia (2002). Psicología y Educación. Encuentros y desencuentros en la situación educativa. Buenos Aires: Santillana.
Galende, Emiliano (1998). De un horizonte incierto. Psicoanálisis y Salud Mental en la sociedad mental. Buenos Aires: Paidós.
Franco, Juan (2015). El lugar de los procesos subjetivos en la formación y práctica de profesores de la UNLPam. San Luis: Facultad de Psicología, Universidad de San Luis. (Tesis Doctoral, Inédita).
Freud, Sigmund (2005) [1914]. “Psicología del Colegial”, en Obras Completas, Vol. XIII, (243-250). Buenos Aires: Amorrourtu editores.
Freud, Sigmund (2010) [1912]. “Sobre la dinámica de la transferencia”, en Obras Completas, Vol. XII, Buenos Aires: Amorrourtu editores, 93-105.
Ferry, Gilles (1997). Pedagogía de la formación. Buenos Aires: Facultad de Filosofía y Letras, UBA-Ediciones Novedades Educativas.
García Arzeno, María Elena (1995). El educador como modelo de identificación. Buenos Aires: Editorial Tekné.
Hassoun, Jacques (1996). Los contrabandistas de la memoria. Buenos Aires: Ediciones de la flor.
Korinfeld, Daniel; Levy, Daniel y Rascovan, Sergio (2013). Entre adolescentes y adultos en la escuela. Puntuaciones de época. Buenos Aires: Paidós.
Korinfeld, Daniel (2020). En las instituciones educativas: intervenir en situaciones complejas. Convivencias, acompañamientos y cuidados. Buenos Aires: Biblioteca Devenir Docente.
Nuñez, Violeta (2005). “El vínculo educativo”, en Tizio (Coord.). Reinventar el vínculo educativo. Aportaciones de la pedagogía Social y del psicoanálisis,.Barcelona: Gedisa editorial, 19-47.
Tizio, Hebe (2002). “Sobre las instituciones”, en Nuñez, (Coord.). La educación en tiempos de incertidumbre: las apuestas a la Pedagogía Social, Barcelona: Gedisa editorial, 195- 211.
Tizio, Hebe (Coord.) (2005). Reinventar el vínculo educativo: aportaciones de la Pedagogía Social y del Psicoanálisis. España: Gedisa editorial.
Rodulfo, Ricardo (2008). El psicoanálisis de nuevo. Elementos para la deconstrucción del psicoanálisis tradicional. Buenos Aires: EUDEBA.
Rodulfo, Ricardo (2013). Andamios del psicoanálisis. Lenguaje vivo y lenguaje muerto en las teorías psicoanalíticas. Buenos Aires: Paidós.
Rother de Hornstein, María Cristina (2006). “Entre desencantos, apremios e ilusiones. Barajar y dar de vuelta”, en Rother de Hornstein (comp.). Adolescencias: trayectorias y turbulentas, Buenos Aires: Paidós, 117-135.
Zelmanovich, Perla (2003). “Contra el desamparo”, en Dussel y Finocchio (comps.). Enseñar hoy. Una introducción a la educación en tiempos de crisis, Buenos Aires: Fondo de Cultura económica, 49-64.
Downloads
Published
Issue
Section
ARK
License
Copyright (c) 2022 Juan C. Franco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.