Citizen Education in Secondary Schools: Historical and Curricular Approaches to the Educational Design in the Province of Córdoba
Keywords:
politics, citizenship, secondary school, curriculum, learning and contentsAbstract
In this article, we present some advances in the investigation entitled “Legal education in secondary school, theoretical analysis, and case study in schools from Córdoba” that we currently conduct in the Teacher Training Program of Legal Sciences of the National University of Córdoba. As a general objective, we propose to identify the main legal concept present in the Social Sciences course, through the analysis of the official curricular guidelines and the programs of the courses, as well as the observation of how these contents are taught in the classroom. One dimension that we are interested in exploring focuses on the link between school, politics and society, and intends to deepen into how updated fundamentals of citizenship education are developed in the school. We also analyze to what extent teachers have taken positions in this regard. For this analysis, we consider that it is essential to identify the definitions reflected around the notion of citizenship in the curricular design. Therefore, we advance in this direction, capturing the results of the analysis of official documents that constitute the Curriculum Design for Secondary Education of Cordoba Province, particularly of the learning and the contents proposed for the courses Citizenship and Participation, Training for Life and Work, and Citizenship and Politics.
Downloads
References
Abratte, Juan Pablo (2005). La política educativa en la Provincia de Córdoba (1983 – 1998). Democracia, legitimación y discurso educativo. Córdoba: Ed. Universitas – Facultad de Filosofía y Humanidades. Universidad Nacional de Córdoba.
Ball, Stephen (1989). La micropolítica de la escuela. Hacia una teoría de la organización escolar. Madrid, Paidós/MEC.
Ball, Stephen (2002). “Textos, discursos y trayectorias de la política: la teoría estratégica”, en Revista Páginas, 2 (2/3), septiembre. Escuela de Ciencias de la Educación. FFyH-UNC: Córdoba, Argentina.
Bottarini, Roberto (2013). “La educación ciudadana en el vendaval político argentino”, en Schujman y Siede (Comps.) Ciudadanía para armar: aportes para la formación ética y política (179-226). Buenos Aires: Aique.
De Alba, Alicia (1998). Currículum: crisis, mito y perspectivas. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Delors, Jacques (1996.) “Los cuatro pilares de la educación”, en La educación encierra un tesoro (91-103). Informe a la UNESCO de la Comisión internacional sobre la educación para el siglo XXI. Madrid: Santillana/UNESCO.
Freire, Paulo (2005). Pedagogía de la autonomía. Sao Paulo: Paz e Terra.
Hernández, Andrés (2021-a). Copiar, discutir y protestar: una antropología de la formación ciudadana en escuelas secundarias: Córdoba, Argentina. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba/Facultad de Filosofía y Humanidades.
Hernández, Andrés (2021-b). “La ‘discusión’ en las aulas. Un estudio sobre las experiencias de formación ciudadana en escuelas secundarias de Córdoba, Argentina”, en Praxis educativa, Vol. 25, N° 3 septiembre – diciembre 2021, 1-17. Recuperado de: https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2021-250313 (15/03/2022).
Hernandez Sampieri, Roberto y otros (2010). Metodología de la investigación. Colombia: McGraw-Hill.
Ministerio de Educación de Córdoba. Diseño Curricular de la Educación Secundaria. Tomo 1. Encuadre general (Versión definitiva 2011-2020). Recuperado de: https://www.igualdadycalidadcba.gov.ar/SIPEC-CBA/publicaciones/EducacionSecundaria/LISTO%20PDF/TOMO1EducacionSecundaria%20web8-2-11.pdf (15/02/2022).
Ministerio de Educación de Córdoba. Diseño Curricular de la Educación Secundaria. Tomo 2. Ciclo Básico (Versión definitiva 2011-2020). Recuperado de: http://www.igualdadycalidadcba.gov.ar/SIPEC-CBA/publicaciones/EducacionSecundaria/LISTO%20PDF/TOMO%202%20Ciclo%20Basico%20de%20la%20Educacion%20Secundaria%20web%208-2-11.pdf (15/02/2022).
Ministerio de Educación de la Provincia de Córdoba. Diseño Curricular del Ciclo Orientado de la Educación Secundaria. Tomo 3. Orientación en Ciencias Sociales y Humanidades (Versión definitiva 2011-2020). Recuperado de: https://www.igualdadycalidadcba.gov.ar/SIPEC-CBA/publicaciones/EducacionSecundaria/LISTO%20PDF/ORIENTACIoN%20CIENCIAS%20SOCIALES%20Y%20HUMANIDADES%209%20de%20noviembre.pdf (15/02/2022).
Ministerio de Educación de la Provincia de Córdoba. Diseño Curricular del Ciclo Orientado de la Educación Secundaria. Tomo 5. Orientación en Economía y Administración (Versión definitiva 2011-2020). Recuperado de: https://www.igualdadycalidadcba.gov.ar/SIPEC-CBA/publicaciones/EducacionSecundaria/LISTO%20PDF/ORIENTACION%20ECONOMIA%20Y%20ADMINISTRACION%2017-11-11.pdf (15/02/2022).
Ministerio de Educación de Córdoba. Diseño Curricular de la Educación Secundaria - Formación para la vida y el trabajo - Separata 2018 - Recuperado de: https://www.igualdadycalidadcba.gov.ar/SIPEC-CBA/publicaciones/EducacionSecundaria/Separatas/Sep-Fvt.pdf (15/02/2022).
Ministerio de Educación de la Nación (Argentina). Núcleos de Aprendizajes Prioritarios. Ciencias Sociales. Ed. Secundaria. Ciclo Básico. Versión de 2011. Recuperado de: https://cdn.educ.ar/repositorio/Download/file?file_id=f0f0c87f-37c8-4961-83f0-1db10145cd6d (15/02/2022).
Ministerio de Educación de la Nación (Argentina). Núcleos de Aprendizajes Prioritarios. Formación ética y ciudadana. Ed. Secundaria. Ciclo Básico. Versión de 2011. Recuperado de: https://www.educ.ar/recursos/110576/nap-formacion-etica-y-ciudadana-educacion-secundaria-ciclo-basico (15/02/2022).
Ministerio de Educación de la Nación (Argentina). Núcleos de Aprendizajes Prioritarios. Filosofía y Formación Ética y Ciudadana. Ed. secundaria. Versión de 2011. Ciclo Orientado. Recuperado de: https://www.educ.ar/recursos/132582/nap-filosofia-y-formacion-etica-y-ciudadana-educacion-secundaria-ciclo-orientado (15/02/2022).
Mouffe, Chantal (1994). “La política y los límites del liberalismo”, en Revista Ágora. El liberalismo y sus críticos, N° 1.
Mouffe, Chantal (1999). El retorno de lo político. Comunidad, ciudadanía, pluralismo, democracia radical. Barcelona: Paidós.
Ruiz Silva, Alexander (2013). “¿Ciudadanía por defecto? Relatos de la civilidad en América Latina”, en Schujman y Siede (Comps.) Ciudadanía para armar: aportes para la formación ética y política (89-110). Buenos Aires: Aique.
Siede, Isabelino (2007). La educación política. Ensayos sobre ética y ciudadanía en la escuela. Buenos Aires: Paidós.
Siede, Isabelino (2013). “La función política de la escuela en busca de un espacio en el currículum”, en Schujman y Siede (Comps.) Ciudadanía para armar: aportes para la formación ética y política (179-226). Buenos Aires: Aique.
Tenti Fanfani, Emilio (2003). “La escuela y los modos de producción de la hegemonía”, en Revista Colombiana de Educación, N° 45, Bogotá, 20-40.
Tenti Fanfani, Emilio (2009). “Diversidad cultural y ciudadanía activa. Consideraciones sociológicas”, en Acevedo [et al] Diversidad cultural, desigualdad social y estrategias de políticas educativas (79-110). Buenos Aires: Instituto Internacional de Planeamiento de la educación IIPE-Unesco. Recuperado de http://www.redage.org/sites/default/files/adjuntos/Diversidad_cultural_desigualdad_polit.pdf (20/02/2022).
Terigi, Flavia (1999). Curriculum. Itinerarios para aprender un territorio. Buenos Aires: Santillana.
Downloads
Published
Issue
Section
ARK
License
Copyright (c) 2022 Claudia Daniela Giacobbe, Eliana Barberis , María Florencia Blanco Pighi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.