Childhood and gender: How to be a girl in dolls’ advertising
Keywords:
childhood, gender, advertising, stereotypes, sexismAbstract
Intersection between childhood’s and gender’s fields allows known about practices and discourses in several social areas that generates inequality for boys, girls, and women. Female childhood have specific circumstances that discourse, as advertising, contributes with conditions to be a girl: has a role in female subjectivity. In this essay intersection between childhood and gender allows analyze in toy’s advertising for girls, some gender’s bias that passed ways of being, be and play. Since childhood, girls are socialize into traditional and historical imposed roles. These are stereotyped female images build by spots. For that purpose, spots selection was made following three criteria: audiovisual spots intended for girls as protagonist, publishing toys known as “for girls” and, at last, that represents a stereotyped gender image. Paper composes as follow: on one side, address connection between childhood and advertising and, on the other side, it found theoretical contact points between childhood and gender, to analyze how gender mandates are passed.
Downloads
References
Arendt, Hannah (1996). “La Crisis de la Educación”, en Arendt, H. “Entre el pasado y el futuro. Ocho ejercicios sobre la reflexión política”. España: Península.
Bender, Gloria (1994). “Mujer y Educación en América Latina: hacia la igualdad de oportunidades”, en Revista Iberoamericana de Educación, Número 6, 9-48 Género y educación, OEI. Recuperado de: https://rieoei.org/historico/oeivirt/rie06a01.htm (10/09/20).
Bustelo Graffigna, Eduardo (2012). “Notas sobre infancia y teoría: un enfoque latinoamericano”, en Salud Colectiva, 8 (3):287-298, Universidad Nacional de Lanús.
Bustelo Graffigna, Eduardo (2011). El recreo de la infancia. Argentina: Siglo XXI Editores.
Caggiano, Sergio (2012). El sentido común visual. Disputas en torno a género, “raza” y clase en imágenes de circulación pública. Argentina: Mino y Dávila.
Carli, Sandra (2002). Niñez, pedagogía y política. Transformaciones de los discursos acerca de la infancia en la historia de la educación argentina entre 1880 y 1955. Argentina: Miño y Dávila.
De Beauvoir, Simone (2009). El segundo sexo. Argentina: Debolsillo. (Versión Original, 1949).
Duarte Quapper, Claudio (2012) “Sociedades adultocéntricas: sobre sus orígenes y reproducción, Última década, Nº36, CIDPA, 99-125.
Elizalde, Silvia (2009). Capítulo 4: “Comunicación. Genealogías e intervenciones en torno al género y la diversidad sexual”, en Elizalde, Silvia; Felliti, Karina y Queirolo, Graciela (coord.). Género y sexualidades en las tramas del saber (131-189). Argentina: Libros del Zorzal.
Federici, Silvia (2018). Revolución en punto cero. Trabajo doméstico, reproducción y luchas feministas. Argentina: Tinta Limón.
Femenías, María Luisa (2013). Violencias cotidianas (en las vidas de las mujeres). Los ríos subterráneos, Vol. 1. Argentina: Prohistoria.
Fernández, José Luis (2016). “Plataformas mediáticas y niveles de análisis”, en Inmediaciones de la comunicación, Vol 11- 71-96.
Freire, Paulo (2002). Pedagogía del oprimido. Argentina: Siglo Veintiuno editores. (Versión original, 1970).
Giberti, Eva (2001). La niña: para una gnoseología de la discriminación inicial. Recuperado de: http://evagiberti.com/la-nina-para-una-gnoseologia-de-la-discriminacion-inicial/ (conferencia) (15/03/21).
Giberti, Eva (2008). “Sexismo”, en Tealdi, Juan Carlos (dir.) Diccionario latinoamericano de Bioética. Bogotá: UNESCO - Red Latinoamericana y del Caribe de Bioética: Universidad Nacional de Colombia. Recuperado de: https://www.salud.gob.ec/wp-content/uploads/2016/12/8.-Diccionario-latinoamericano-de-Bio%C3%A9tica-UNESCO.pdf (15/03/21).
Giroux, Henry (1994). Placeres inquietantes. Aprendiendo la cultura popular. Argentina: Paidós.
Gómez Molla, Rosario (2017). “Profesionalización femenina, entre las esferas pública y privada. Un recorrido bibliográfico por los estudios sobre profesión, género y familia en la Argentina en el siglo XX”, en Descentrada, 1(1), e010, 1-9. Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de: http://www.descentrada.fahce.unlp.edu.ar/article/view/DESe010 (7/05/21).
Hierro, Graciela (1990). De la domesticación a la educación de las mexicanas. México: Torres Asociados.
Ibañez, Ileana y Huergo, Juliana (2012). “Mercantilización, medicalización y mundialización de la alimentación infantil”. Intersticios Revista Sociológica de Pensamiento Crítico, Vol. 6 (2), 141-152.
Lugones, María (2008). “Colonialidad y Género”, en Tabula Rasa, No.9, 73-101.
Mclaren, Peter y KINCHELOE, Joe (Comps) (2008). Pedagogía crítica: de qué hablamos, dónde estamos. España: Morata.
Steinberg, Shirley y Kincheloe, Joe (comps) (2000). Cultura infantil y multinacionales. España: Morata.
Liebel, Manfred (2020). Infancias dignas o cómo descolonizarse. Argentina: El colectivo.
Menéndez Menéndez, María Isabel (2019). “¿Puede la publicidad ser feminista? Ambivalencia e intereses de género en la femvertising a partir de un estudio de caso: Deliciosa Calma de Campofrío »”, Revista de Estudios Sociales, 68, 88-100. Recuperado de: http://journals.openedition.org/revestudsoc/31794 (15/03/21).
Minzi, Viviana (2006). “Los chicos según la publicidad. Representaciones de infancia en el discurso del mercado de productos para niños”, en Carli, Sandra (comp) La cuestión de la infancia. Entre la escuela, la calle y el shopping. Argentina: Paidós.
Morales, Santiago y Magistri, Gabriela (comp) (2020). Niñez en movimiento. Del adultocentrismo a la emancipación. Argentina: Chirimbote.
Ordorika, Imanol (2015). “Equidad de género en la Educación Superior”, en Revista de la educación superior, 44(174), 7-17. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602015000200001&lng=es&tlng=es. (15/03/21).
Papadopulos, Jorge y Radakovich, Rosario (2006). Capítulo 8 “Educación superior y género en América Latina y el Caribe”, en Salazar, José Miguel Educación superior y género: Tendencias observadas. Recuperado de: https://www.ses.unam.mx/curso2013/pdf/Papado%CC%81pulos%202006.pdf (15/03/21).
Sáinz Martín, Aureliano y Moreno Díaz, Rafael (2014). “El color como elemento diferenciador de géneros en la publicidad infantil”, en Libro de Actas del II Congreso Internacional de Comunicación y Género (pp. 425-436). Dykinson. Recuperado de: https://idus.us.es/handle/11441/36752 (17/03/21).
Subirats, Marina y Brullet, Cristina (1999). “Rosa y azul. La transmisión de los géneros en la escuela mixta”, en Belausteguigottia, Marisa y Mingo, Araceli (edit) Géneros prófugos. Feminismo y educación. México: Paidós Mexicana.
Viñuela Suárez, Laura (2016). “Como una ola: las dificultades de crecer y estabilizarse para músicas y musicólogas”, en La Albolafia: Revista de Humanidades y Cultura, N° 9, 97 -110. Recuperado de: http://albolafia.com/trab/Alb-Doss-009.VI%C3%91UELA.pdf (17/03/21).
Downloads
Published
Issue
Section
ARK
License
Copyright (c) 2021 Carina Perretti Matera
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.